Vuoden some-yrityksen resepti
Saimme hienon tunnustuksen marraskuussa, kun MTV valittiin vuoden some-yritykseksi Some Awards -gaalassa. Tuomaristo antoi MTV:lle tunnustusta aktiivisesta keskustelun ja mielenkiintoisen sisällön luomisesta sosiaalisen mediaan sekä siitä, että MTV on monipuolistanut suomalaisten sosiaalisen median käyttöä.
Menestyksen hetkellä on hyvä pysähtyä katsomaan taaksepäin ja miettiä menestyksen aineksia. Tässä kahdeksan kohdan resepti vuoden some-yrityksen luomiseen.
1) Ketterä ydintiimi + visio
Some vaatii aikaa ja asiantuntemusta. Jotta organisaatio saadaan sosiaaliseksi, tarvitaan henkilö tai henkilöitä, jotka keskittyvät vain some-asioiden kehittämiseen. Mielellään intohimoisesti ja ketterästi työskentelevä tiimi, joilla on selkeä visio suunnasta. Organisaation kannattaa olla mahdollisimman kevyt, koska liika byrokratia tappaa luovan ja ketterän some-tekemisen.
2) Organisaation tuki
Some-vastaavat tarvitsevat mahdollisimman vapaat kädet työssään. Yleensä parhaat some-asiantuntijat eivät istu johtoryhmässä, joten some-natiivien näkemykseen kannattaa luottaa. Ei niskaan hengitystä brändinvartijoiden tai johdon suunnalta, saati hyväksyttämisiä monessa portaassa. Toki tavoitteiden pitää olla selkeitä ja ohjata some-tekijöiden toimintaa.
3) Puhuminen, puhuminen, puhuminen…
Uusien asioiden vieminen läpi organisaation ja eri sidosryhmiin vaatii paljon motivointia, perustelua ja jopa myymistä. Näin myös yrityksen muuttaminen sosiaaliseksi. Yksi päänahka kerrallaan organisaatiota koulutetaan ja lopulta tulokset ja data puhuvat puolestaan. Koko organisaatio tarvitaan mukaan, jotta sosiaalista bisnestä voidaan aidosti tehdä.
4) Ihmiset ja ilmiöt
Kaiken pitää lähteä ihmisestä ja asiakkaasta käsin, some-tekemisen kuuluu palvella ihmisten tarpeita. Tähän kuuluvat vuorovaikutus, sisältö, palkitseminen, yrityksen läpinäkyvyys, mahdollisuus osallistua ja vaikuttaa.
MTV:ssä ilmiöt korostavat tätä, koska ihmiset haluavat elää sisällöissä intohimolla mukana ja kokea elämyksiä yhdessä. Tämä on isoin valuuttamme ja voimavaramme.
5) Ihmisten tasolle
Yrityksen norsunluutorneista pitää laskeutua alas ihmisen tasolle ja olla läsnä ihmisten parissa. Yrityksen logon ja virallisten tiedotteiden taakse ei voi enää piiloutua. Jos Rakennusvirastokin voi olla rento somessa, voi mikä tahansa muukin yritys. Tämä pätee MTV:ssä niin johtoon, toimittajiin, tähtiin, asiantuntijoihin kuin tv:n tekijöihin.
6) Matala rima kokeilla ja tehdä uutta
Someen kannattaa heittäytyä rohkeasti ja kokeilla. Jos mukaan ottaa asenteen ”kokeillaanpa jotain, mitä kukaan muu ei ole aiemmin kokeillut”, tilanne on vielä parempi. Jos homma ei toimi, voi aina kokeilla jotain uutta.
Me MTV:ssä olemme halunneet kehittää sosiaalista tv:tä Suomessa ja kokeilla sekä toteuttaa asioita ensimmäisenä ilman loppuun asti hiottua suunnitelmaa. Olemme kehitelleet myös Suomessa ennennäkemättömiä some-yhteistyömuotoja mainostajien kanssa, koska myös mainostajien kannattaa hypätä mukaan tv:n somepöhinään. Onneksi rohkeita mainostajia on löytynyt!
Olemme uskoneet siihen, että hyöty seuraa heittäytymisen perässä ja näin on tapahtunut.
7)… kuitenkin strategia ja selkeät tavoitteet taustalla
Tätä ei voi korostaa liikaa. Some-tekemisen tulee tukea yrityksen strategisia tavoitteita. Parhaimmillaan some pystyy tukemaan useampia yrityksen tavoitteita – jopa lähes kaikkia, kuten meidän tapauksessamme.
8) Läpinäkyvyys ja avoin data
Some-viestintä perustuu aitoudelle, avoimuudelle ja läpinäkyvyydelle. Halusimme viedä avoimuuden vielä astetta pidemmälle, joten kehittelimme some-TV-mittarin mittaamaan kaikkien kanavien tv-ohjelmien sosiaalisuutta.
Tunnustuksesta huolimatta sosiaalisten medioiden hyödyntäminen MTV:ssä on vasta aivan alussa. Jotta tekisimme läpikotaisin sosiaalista bisnestä, toivotamme kaikki sidosryhmät mainostajista kotikatsojiin mukaan keskusteluun. Rakennetaan yhdessä media-ala avoimemmaksi, vuorovaikutteisemmaksi ja innovatiivisemmaksi!
Mari Rasimus on MTV:n second screenin ja sosiaalisen median vastaava tuottaja. Mari Twitterissä ja LinkedInissä.
30.09.2021
Connected TV ja big screen – TV- ja videomainonnan next level
CTV ja Addressable TV ovat yksi suurimmista mahdollisuuksista mainonnassa tänä päivänä. CTV:stä ja sen mahdollisuuksista kertominen mainostajille on tärkeää, kun otetaan huomioon CTV-yleisöjen nopea kasvu, digitaalisen videon mitattavuus sekä tehokas näkyvyys hyödyntäen ääntä ja liikettä olohuoneen suurimmalla näytöllä (”big screen”).
lue lisää08.12.2014
Vuoden some-yrityksen resepti
MTV:n Mari Rasimus kertoo kahdeksan keinoa, joilla yritys saa kaiken irti somesta.
lue lisää26.03.2014
Television tulevaisuus
TV-mainontaa muokkaavat teknologia ja katselukäyttäytymisen muutos.
lue lisää09.10.2013
Some 2.0
IAB:n Some-markkinointia 2.0 -seminaarissa keskityttiin nimensä veroisesti sosiaaliseen mediaan päivitetyllä tatsilla. Päivän antia löytyy tsekkaamalla #somemarkkinat
lue lisää