Icon
Internetmainoksiin liitettävä pieni kuvake kertoo mainonnan kohdentamisesta IABlogi

Internetmainoksiin liitettävä pieni kuvake kertoo mainonnan kohdentamisesta

19.06.2013

Verkkomainonnan voimakkaan kasvun myötä toimiala on halunnut varmistaa alan positiivisen ja vastuul-lisen kehityksen parantamalla itsesääntelyä. Uusi kansainvälinen itsesääntelyohjeistus koskee selainkäyt-täytymiseen perustuvaa verkkomainonnan kohdentamista (Online Behavioral Advertising, OBA). Mai-noksiin lisättävä pieni kuvake kertoo siitä, että kyseinen mainos on kohdennettu käyttäjän internetkäyt-täytymisen perusteella.

Selainkäyttäytymiseen perustuvalla verkkomainonnan kohdentamisella tarkoitetaan sitä, että internetin käyttäjälle näytetään mainontaa sen perusteella, millä verkkosivustoilla kyseisellä selaimella on aiemmin vierailtu.

Kiinnostavampaa mainontaa
Internetin käytöstä kerätään tietoa mm. selaimeen asetettavan evästeen avulla. Eväste mm. tilastoi sitä, millä sivustoilla selain käy, mutta se ei yksin pysty keräämään henkilökohtaisia tietoja tietokoneen käyttäjästä. Selainkäyttäytymisen tilastointi mahdollistaa kiinnostavamman ja tarkoituksenmukaisemman mainonnan esittämisen tavoitteena laadukkaampi internetin käyttökokemus ja kustakin aihealueesta kiinnostuneiden käyttäjien parempi tavoittaminen. Mikäli esimerkiksi kotitietokoneella käydään usein kalastus- ja matkailuaiheisilla sivustoilla, voidaan kyseisellä tietokoneella internetiä käyttävälle näyttää näihin aiheisiin liittyvää mainontaa.

Kuvake kertoo mainonnan kohdentamisesta
Uusi ohjeistus näkyy verkon käyttäjille siten, että selainkäyttäytymisen perusteella kohdennettuihin mainoksiin tulee kohdennuksesta kertova kuvake. Kuvaketta klikkaamalla käyttäjä siirtyy sivustolle, jossa informoidaan mainonnan kohdentamisesta. Kyseisellä verkkosivustolla käyttäjä voi tehdä kohdentamiseen liittyviä valintoja tiettyyn päätelaitteeseen liittyen.

Kuvakkeen käyttöönotto edistää verkkomainonnan avoimempaa ja läpinäkyvämpää toimintatapaa – käyttäjät voivat vaivatta saada tietoa mainonnan kohdentamisesta ja valintamahdollisuuksistaan verkkomainontaan liittyen.

Internetin käyttöä voi jatkaa kuten ennen
Uusi ohjeistus ei edellytä internetin käyttäjiltä mitään toimenpiteitä eli verkon käyttöä voi jatkaa kuten ennenkin, jolloin käyttäjä saa jatkossakin osin käyttäytymiskohdennettua mainontaa. Mikäli käyttäjä rajoittaa selainkäyttäytymiseen perustuvaa kohdentamista, mainonnan määrä pysyy ennallaan, mutta se voi sisällöltään muuttua vähemmän relevantiksi.

Lisätietoja:
IAB Europe (The Interactive Advertising Bureau) ja EASA (European Advertising Standards Alliance) tukevat EU:n tietosuojalainsäädännön uudistuksen mukaisia läpinäkyvyys- ja informointiperiaatteita parantamalla internetmainonnan sääntelyä. Euroopan laajuisen itsesääntelyohjeistuksen käyttöönotosta vastaa Suomessa verkkomainonnan etujärjestö IAB Finland. Kaikkien verkkomainonnan toimijoiden toivotaan sitoutuvan tähän digitaalisen markkinoinnin läpinäkyvyyttä kasvattavaan hankkeeseen.

02.07.2024

IAB Studio: Nostemediasta YOC - Digimarkkinan muutokset ja mahdollisuudet

IAB Studio jaksot ovat napostelupituisia podcast jaksoja päivän polttavista aiheista ja tällä kertaa studiossa Pasin kanssa ovat YOC / Nostemedian Harri Virtanen ja Antti Kaiponen. Tässä jaksossa sukellamme digitaalisen mainonnan ajankohtaisiin trendeihin ja kuulemme Nostemedian perustamisesta, kasvusta ja muuttumisesta YOC:iksi.

lue lisää

01.07.2024

IAB Jäsenesittely: Emmi Vilkanen ja SeenThis

Tässä blogisarjassa tutustumme IAB:n uusiin jäseniin hieman paremmin! Nyt on vuorossa Emmi Vilkanen ja SeenThis

lue lisää

24.06.2024

IAB Studio: Luvanvarainen data liiketoiminnassa

IAB Studio jaksot ovat napostelupituisia podcast jaksoja päivän polttavista aiheista ja tällä kertaa studiossa Janninan kanssa ovat Niklas Tverin Elisalta ja Petteri Kalaoja Dagmarilta puhumassa luvanvaraisesta datasta.

lue lisää

18.06.2024

Digimainonnan määrä Euroopassa +11% kasvussa 2023

IAB Europe julkaisi 12.6.2024 AdEx-yhteenvetoraportin digitaalisen mediamainonnan määrästä Euroopassa vuonna 2023. 63 % kaikesta Euroopan mediamainonnasta oli digitaalista ja digimainonnan määrä kasvoi 11,1 % vuoteen 2022 verrattuna. Digimainonnan kokonaisvolyymi Euroopassa oli vuonna 2023 lähes 97 miljardia euroa. AdEx-tutkimuksen tiedonkeruu tehtiin 29 Euroopan maassa.

lue lisää