Icon
Kah­des­ta kam­pan­jas­ta kah­teen­sa­taan ta­ri­naan IA­Blo­gi

Kahdesta kampanjasta kahteensataan tarinaan

29.10.2014 | IABvieras

Sisältömarkkinointi on tänä syksynä viety taas aivan uudelle tasolle. Sen meille on tehnyt Dave Grohl, Foo Fighters, Roswell Records tai kuka lie tuon nerokkaan yhtiön takana.

Foo Fighters on julkaisemassa kahdeksatta studioalbumiaan. Mikäs siinä. Yleensähän näistä joululevyistä laitetaan mainos lehteen. Tai jos artisti on oikein erityisen lupaava, saattaa levynjulkaisupäivästä olla mainos myös bussipysäkillä.

Foo Fighters teki toisin, vaikka ei sen olisi tarvinnut. Rock-mammutin uusi levy olisi joka tapauksessa uutinen. Kaikesta huolimatta bändi julkaisi tammikuussa 2014 kuvan, jossa hyllyllä makaavat tulevan albumin masterkelat ja asiaa sen kummemmin kiertelemättä kuvateksti kertoo ”It’s fucking ON!”

It's Fucking ON

Kuva, jonka Foo Fighters (@foofighters) julkaisi laitteella Tammi 1, 2014 at 3:44 PST

Tästä sai alkunsa ehkä yksi maailmankaikkeuden hienoimmista sisältömarkkinointikampanjoista.

Itse albumin nauhoituksesta bändi päätti tehdä tv-sarjan. Sarjassa matkataan legendaarisiin studioihin, puhutaan rockin historiasta ja tehdään Foo Fightersin seuraavaa albumia. Toki levy itsessään ja sen jokainen raita on tarina, mutta miksei niiden syntymisestäkin voisi tehdä tarinaa? TV-sarja luonnollisesti kantaa samaa nimeä kuin tuleva albumi, eihän näitä kannata toisistaan erottaa.

Nyt kun itse julkaisu on lähempänä, yhtye julkaisee singlen aina samaan aikaan kun kyseisen kappaleen syntymisestä kertova jakso tulee ulos HBO:lta. Bändi on siis tehnyt sisältöä sisällöstä.

Kiitos muuten Yle Teema, että näytät sen meillekin täällä Pohjolassa näinkin pienellä viiveellä.

Tuntuu tietysti täysin epäreilulta verrata maailman suurinta rockyhtyettä vaikkapa kotimaiseen kaakelikauppiaaseen. Vaan sitä se ei ole.

Foo Fightersin kaava on kaikkien kopioitavissa. Kerro siitä, mitä teet. Kerro siitä, miksi niin teet. Kerro siitä, miten tuotteesi syntyy. Kerro, mistä se on peräisin ja kuka sen on tehnyt ja mitä hän asiasta ajattelee. Kerro tarina tuotteesi juurista. Kerro tarina siitä, miksi sinä suhtaudut siihen intohimoisesti. Kerro jokin detalji.

Älä yritä pukea koko tarinaa ja lupausta kolmeenkymmeneen sekuntiin, vaan kerro sitä pitkään. Ja kerro hartaasti. Kun kerrot tarinaa joka päivä, vähän kerrallaan, ei sinun tarvitse väittää ja huutaa. Sen sijaan saat mahdollisuuden näyttää ja osoittaa. Äläkä väheksy pienintäkään yksityiskohtaa. Sinä olet niihin varmasti kyllästynyt, mutta me emme. Tuotteesi on hyvä ja se on kiinnostava. Ethän sinä sitä muuten myisi.

Kanavalla, missä tarinaa kerrot, ei ole väliä. Kunhan vain huolehdit, että olemme kuulemassa. Tee siitä vaikka TV-sarja.



Kirjoittaja Jussi Ylävaara yrittää ammatikseen, mutta epätoivoisesti, näyttää Dave Grohlilta. Vapaa-aikanaan Jussi toimii Dinglellä strategisena suunnittelijana ja kitaristina nuoressa ja lupaavassa Year Gone -yhtyeessä.




Dinglen aiemmat vieraspostaukset:
Johda joukkosi kohti digitaalisuutta ja avoimuutta
Video: Sosiaalinen media kyykyttää
Kampanjoista jatkuvaan markkinointiin
Oikeaan aikaan oikeassa paikassa: konteksti on uusi musta

11.12.2024

IAB Studio: Uusi yhteistyö ottaa kaikki mukaan Retail Mediaan

IAB Studio jaksot ovat napostelupituisia podcast jaksoja päivän polttavista aiheista ja tällä kertaa studiossa Pasin kanssa ovat Hannaleena Koskinen Allerilta ja Teemu Kurri Craneworks / Doohlabsilta. Tällä kertaa studiossa otettiin kantaa kuumimpaan mediatrendiin, eli puhutaan retail mediasta.

lue lisää

03.12.2024

Katsaus kuluneeseen vuoteen 2024: Ohjelmallinen Gaming

Gaming mainonta on ollut nousevia aiheita ohjelmallisessa ostamisessa vuoden 2024 aikana. Otimme IAB:n kanssa katsauksen kuluneeseen vuoteen gaming mainonnan parissa ja haastattelimme ohjelmallisen asiantuntijaa Nina Nordmania (Kinesso, IPG Mediabrands) sekä videomainonnan asiantuntijaa Aleksi Ylitaloa (RTL AdAlliance).

lue lisää

29.11.2024

Mainostajat vahvasti mukana IAB Finlandin hallituksessa

Uusina IAB-painopisteinä tekoäly ja Retail Media - IAB Finlandin syyskokouksessa 27.11.2024 sovittiin vuoden 2025 painopisteet ja äänestettiin yhdistykselle uusi hallitus. Painopisteissä yhdistyy täysin uudet teemat, kuten tekoäly ja Retail Media, IAB:n perinteisiin vahvuuksiin liittyen digimainonnan kohdentamiseen sekä mittaamiseen. Uusina jäseninä hallitukseen valittiin seuraavaksi kahdeksi vuodeksi Clear Channel, Posti, Elisa, Veikkaus, Relevant ja IPG/Kinesso. 

lue lisää

29.11.2024

Kuinka hyödyntää tekoälyä vastuullisesti markkinoinnissa?

Tekoäly on noussut nopeasti markkinoinnin ammattilaisten tehokkaaksi työkaluksi, joka parantaa ideointia, sisällöntuotantoa ja analysointia. Vaikka tekoäly tuo mukanaan huomattavia etuja, kuten työprosessien nopeutumista ja automatisointia, sen käyttö edellyttää vastuullisuutta ja eettistä harkintaa.  Tässä artikkelissa käsittelemme tekoälyn käyttöä markkinoinnin tukena ja vastuullisia käytäntöjä, jotka auttavat rakentamaan kestävää ja eettistä markkinointia.

lue lisää

Tarvitsemme suostumuksesi tarjotaksemme personoitua palvelua

IAB Finland ja sen kolmannen osapuolen toimittajat keräävät henkilötietoja (esim. IP-osoite tai laitetunniste) käyttäen evästeitä ja muita teknisiä keinoja tietojen tallentamiseen ja lukemiseen laitteellasi tarjotakseen sinulle tarkoituksenmukaisia mainoksia ja parhaan mahdollisen asiakaskokemuksen

IAB Finland ja sen kumppanit tarvitsevat suostumuksesi seuraaviin:

Tarkoitukset

Evästeet, laitteet tai vastaavat verkkotunnisteet (esimerkiksi kirjautumisperusteiset tunnisteet, satunnaisesti määritetyt tunnisteet, verkkopohjaiset tunnisteet) sekä muut tiedot (esimerkiksi selaimen tyyppi ja tiedot, kieli, näytön koko, tuetut tekniikat jne.) voidaan tallentaa laitteellesi tai lukea laitteellasi laitteen tunnistamiseksi joka kerta, kun se muodostaa yhteyden sovellukseen tai verkkosivustoon yhdessä tai useammassa tässä esitetyssä tarkoituksessa.

Mainonta ja sisältö voidaan yksilöidä profiilin perusteella. Toimintaasi tässä palvelussa voidaan käyttää sinua koskevan profiilin luomiseen tai parantamiseen yksilöityä mainontaa tai sisältöä varten. Mainosten ja sisällön tehokkuutta voidaan mitata. Raportit voidaan luoda oman ja muiden toiminnan perusteella.

Tiedot toiminnastasi tässä palvelussa, kuten vuorovaikutuksestasi mainosten tai sisällön kanssa, voivat olla erittäin hyödyllisiä tuotteiden ja palveluiden parantamiseksi ja uusien tuotteiden ja palveluiden rakentamiseksi käyttäjien vuorovaikutuksen, yleisön tyypin jne. perusteella. Tämä erityinen tarkoitus ei sisällä käyttäjäprofiilien ja tunnisteiden kehittämistä tai parantamista.

Erityisominaisuudet

Hyväksynnälläsi tarkkaa sijaintiasi (alle 500 metrin säteellä) voidaan käyttää tässä ilmoituksessa kuvattujen tarkoitusten tueksi.

Hyväksynnälläsi tiettyjä laitettasi koskevia ominaisuuksia saatetaan pyytää ja käyttää erottamaan se muista laitteista (kuten asennetut fontit tai laajennukset, näyttösi resoluutio) tässä ilmoituksessa kuvattujen tarkoitusten tueksi.

Hyväksymällä sallit tietojesi käsittelyn. Suostumuksesi koskee tätä palvelua, hyväksymättä jättäminen voi vaikuttaa asiakaskokemukseesi. Jotkut teknologiat saattavat perustella tietojen käsittelyä oikeutetulla edulla, voit vastustaa tätä tai muuttaa muita asetuksia klikkaamalla 'Asetukset' linkkiä.

Tietosuoja