Icon
Kokeilukulttuuri auttaa markkinointiteknologioiden viidakossa IABlogi

Kokeilukulttuuri auttaa markkinointiteknologioiden viidakossa

13.03.2020 | Eliisa Puikkonen

Ajattele ja toimi Leanisti. Toteuta Sprintti-mallilla. Kehitä Growth hackingin ja Kata-harjoitusten avulla sekä viimeisimpänä - opiskele Design Thinkingiä. Ota mukaasi noin kymmenen eri markkinointiteknologiaa, joilla on kaikilla jokin 3-kirjaiminen lyhenne ja avot! Olet edellä kilpailijoitasi. Helppoa.

Yleensä ihan kaikkia buzzwordejä ei kannata käyttää samassa kappaleessa, mutta markkinointiteknologioiden viidakossa se tuntuu olevan usein enemmän sääntö kuin poikkeus. Toisaalta, kaikki ei ole niin vaikeaa, miltä se kuulostaa. Elisalla olen päässyt opiskelemaan mm. kaikkia edellä mainittuja metodeja ja ilokseni voin kertoa, että loppupelissä kaikissa ajatustapa on hyvin samanlainen. Tärkeintä on olla avoin uusille toimintatavoille, kokeilla rohkeasti, kevyesti ja ennakkoluulottomasti (mm. Lean, Growth hacking, Sprint), tehdä asioita suunnitellusti ja aina uudella tavalla (mm. Kata), ja ottaa parhaimmat löydökset käytäntöön unohtamatta heittää rohkeasti ideoita romukoppaan (kaikki edellä mainitut). Tätä voi toteuttaa niin uuden liiketoiminnan kehittämisessä kuin digitaalisessa markkinoinnissa.

Viimeisimpänä olen päässyt toteuttamaan uuden luomista ennakkoluulottomasti työssäni onlinen kehittämisessä. Tämä on tarkoittanut mm. useiden eri markkinointiteknologioiden ja uusien toimintatapojen käyttöönottoa. Yhtenä nostona personoinnin ja SEO:n kehittämisen ympärillä tapahtuva kehittäminen.
Vielä vuosi-pari sitten markkinointiteknologioista puhuttaessa korostuivat markkinoinnin automaatio ja datan hyödyntäminen. Näiden rooli on edelleen erittäin tärkeä ja näille on paikkansa. Lisäisin kuitenkin ”must have” listalle teknologioita, jotka auttavat ymmärtämään sitä, miten verkkosivusi voivat, miten Google ne näkee ja mitä voit siellä optimoida.

Tämän ymmärtämisessä auttaa pätevä analyytikko ja timanttinen tiimi ympärillä, mutta pienessäkin yrityksessä pääsee pitkälle hyödyntämällä mm. sellaisia teknologioita kuin DeepCrawl ja Searchmetrics. Ensimmäinen kertoo sinulle, mikä sivustossasi on juuri nyt pielessä – tai mikä loistavasti ja jälkimmäinen taas auttaa ymmärtämään hakusanoja ja kilpailukenttää. Molemmissa on myös hyvät ja selkeät dashboard näkymät, jotka auttavat selittämään asioita eteenpäin niin, että kaikki ymmärtävät, mitä kohti ollaan menossa.

IAB:n Markkinointiteknologian työryhmässä olemme jo uskaltaneet myöntää toisillemme, että ymmärrämme vain pienen osan alalla olevista teknologioista tai näkökulmista. Ryhmän sisälläkin on näkökulmia yhtä monta kuin edustajia. Kannustan siis rohkeasti ottamaan selvää – vaikka kumppanin avustuksella – yhdestä uudesta teknologiasta. Näin olet ketterästi kehittämässä liiketoiminnastasi entistäkin parempaa.

Kirjoittaja Eliisa Puikkonen toimii online-kehittäjänä Elisa Oyj:ssä sekä IAB Finlandin Markkinointiteknologia-työryhmän puheenjohtajana.

02.07.2024

IAB Studio: Nostemediasta YOC - Digimarkkinan muutokset ja mahdollisuudet

IAB Studio jaksot ovat napostelupituisia podcast jaksoja päivän polttavista aiheista ja tällä kertaa studiossa Pasin kanssa ovat YOC / Nostemedian Harri Virtanen ja Antti Kaiponen. Tässä jaksossa sukellamme digitaalisen mainonnan ajankohtaisiin trendeihin ja kuulemme Nostemedian perustamisesta, kasvusta ja muuttumisesta YOC:iksi.

lue lisää

01.07.2024

IAB Jäsenesittely: Emmi Vilkanen ja SeenThis

Tässä blogisarjassa tutustumme IAB:n uusiin jäseniin hieman paremmin! Nyt on vuorossa Emmi Vilkanen ja SeenThis

lue lisää

24.06.2024

IAB Studio: Luvanvarainen data liiketoiminnassa

IAB Studio jaksot ovat napostelupituisia podcast jaksoja päivän polttavista aiheista ja tällä kertaa studiossa Janninan kanssa ovat Niklas Tverin Elisalta ja Petteri Kalaoja Dagmarilta puhumassa luvanvaraisesta datasta.

lue lisää

18.06.2024

Digimainonnan määrä Euroopassa +11% kasvussa 2023

IAB Europe julkaisi 12.6.2024 AdEx-yhteenvetoraportin digitaalisen mediamainonnan määrästä Euroopassa vuonna 2023. 63 % kaikesta Euroopan mediamainonnasta oli digitaalista ja digimainonnan määrä kasvoi 11,1 % vuoteen 2022 verrattuna. Digimainonnan kokonaisvolyymi Euroopassa oli vuonna 2023 lähes 97 miljardia euroa. AdEx-tutkimuksen tiedonkeruu tehtiin 29 Euroopan maassa.

lue lisää