Kun kaupan media kohtasi markkinan
Kaupan media on tullut Suomeen lumipalloefektin lailla maailmalla alkaneen trendin voimasta. Yhtäkkiä suomalaisten markkinointipäälliköiden sekä mediasuunnittelijoiden työpöydällä on tämä uusi, myös retail mediaksi kutsuttu kokonaisuus, joka monelle herättää enemmän kysymyksiä kuin vastauksia.
Markkinalle on epäselvää mitä ylipäätään kaupan media on; liittyvätkö perinteiset mediakanavat siihen, mikä määritellään kaupan mediaksi, onko kaupan media vain kivijalassa vai myös verkossa tai kuka voi tehdä kaupan mediaa on kysymyksiä, joihin moni hakee vastauksia tällä hetkellä.
Suomen markkinalla ollaan nyt viimeistään herätty markkinan (mainostajien, markkinointitoimistojen ja alalla olevien asiantuntijoiden) valistamisen tärkeyteen. Tänä vuonna IAB Finland on aloittanut oman kaupan median työryhmän, joka kokoaa monipuolisesti mediamarkkinan asiantuntijat saman pöydän ääreen. Työryhmän tärkeimpinä ensimmäisinä tehtävinä tulee olemaan kaupan median määritelmän luominen Suomessa ja markkinan opettaminen sekä maturiteetin kasvattaminen esimerkiksi standardien sekä oppaiden muodossa.
Kaupan median kehittäminen jatkuu nyt tiivisti työryhmän jäsenten johdolla. Nyt on kuitenkin aika vetää hieman happea ja nauttia ainutlaatuisesta Suomen kesästä. Syksyllä nähdään.
Terveisin,
Sami Hiirsalmi, toinen IAB Retail media työryhmän puheenjohtajista
30.06.2023
Kun kaupan media kohtasi markkinan
Kaupan media on tullut Suomeen lumipalloefektin lailla maailmalla alkaneen trendin voimasta. Yhtäkkiä suomalaisten markkinointipäälliköiden sekä mediasuunnittelijoiden työpöydällä on tämä uusi, myös retail mediaksi kutsuttu kokonaisuus, joka monelle herättää enemmän kysymyksiä kuin vastauksia.
lue lisää14.04.2023
Markkinoija, mihin käytät investointisi?
Tiedätkö tuoton käyttämällesi mainonnan investoinnille? Oletko tyytyväinen brändisi tämän hetkiseen mediavalikkoon? Mikäli vastasit molempiin kysymyksiin kyllä, sinun ei tarvitse käyttää aikaa tämän blogin lukemiseen. Mikäli vastasit vähintään toiseen ei tai jos jäit miettimään edes hetkeksi vastauksia kysymyksiin, suosittelen lukemaan seuraavat kappaleet.
lue lisää28.04.2022
Kaupan median nousu ja ohjelmallinen ostaminen
Tiina Tikkinen on digitaalisen mediaostamisen ja myynnin tunnettu ammattilainen. Doohlabs kehittää ja tarjoaa alustaa myymälämainonnan automaatioon. Tiina ja Doohlabsin CEO Janne Lohvansuu pohtivat tässä artikkelissa kaupan median nousua ja nykytilaa sekä ohjelmallisen mainonnan roolia siinä.
lue lisää