Kun martech pääsi markkinointijohtajan pöydälle
Markkinointiteknologioihin investoiminen on kasvanut merkittävästi viime vuosien aikana. Yhä useampi markkinoinnin ammattilainen satsaa teknologioihin, kuten esimerkiksi markkinoinnin automaatioon ja analytiikkaan, ymmärtääkseen paremmin asiakkaiden tarpeita, helpottaakseen ja automatisoidakseen prosesseja, sekä analysoidakseen kampanjoita ja day-to-day -tekemistä.
Yhä enemmissä määrin teknologioiden valtavirtaistuminen tuo teknologiat niin globaalin pörssiyhtiön markkinointijohtajan, kuin myös start-up -yrityksen markkinointipäättäjän pöydälle. Organisaation liikevaihto tai toimiala ei ole yhtä kuin teknologian investoinnit. Toki organisaation diginatiiviustaso antaa osviittaa siitä, millä tasolla digitaalisuus ja uusien teknologioiden käyttö on.
Investoinnit teknologiaan kasvavat. Kiinnostavaa onkin se, että keskimäärin markkinoinnin budjetista käytetään teknologioihin peräti 33 %.
Miksi martech-investointi kannattaa?
1. Parempi asiakasymmärrys
2. Sisältöjen personointi ja henkilökohtaisuus
3. Myynnin tehostaminen
4. Markkinoinnin prosessien läpinäkyvyys
5. Mittaaminen ja analysointi
Uskon, että tulevaisuudessa investointien määrä kasvaa entisestään. Uusien teknologioiden ottaminen vaatii toki aikaa, resursseja ja selkeää strategiaa, joten niiden implementointiin tulee varata aikaa.
Kirjoittaja Taru Laurila toimii Dinglen myynti- ja markkinointipäällikkönä. Hänen intohimonsa ovat elokuvat, vahvat brändit ja markkinoinnin uudet ilmiöt. Tarun löytää Twitteristä nimellä @tarulaurila
Lue myös Tarun aiemmat kirjoitukset:
Kolme kiinnostavaa markkinoinnin ilmiötä juuri nyt
Näin asiakaskokemus mullisti viihdeteollisuuden - Case Netflix
19.10.2017
Mikä ihmeen Growth Hacking?
Osa tuntee termin jo entuudestaan ja hyödyntää sitä osana tuloksellista markkinointia, mutta osalle tämä termi hukkuu trendisanojen viidakkoon ja sen luoma potentiaali jää hyödyntämättä.
lue lisää18.05.2017
Kun martech pääsi markkinointijohtajan pöydälle
Markkinoinnin budjetista käytetään teknologioihin peräti 33 %.
lue lisää30.01.2017
Kolme kiinnostavaa markkinoinnin ilmiötä juuri nyt
Teknologiajätit toinen toisensa jälkeen luottavat livevideoiden voimaan. Mitä tämä tarkoittaa kuluttajalle?
lue lisää30.11.2016
Näin asiakaskokemus mullisti viihdeteollisuuden - Case Netflix
Viisi asiaa mitä voimme oppia Netflixin systemaattisesta ja säännöllisesta tavasta analysoida asiakasdataa.
lue lisää