Icon
Mediamainonnan määrä päättyi -2,4 % laskuun vuonna 2023 IABlogi

Mediamainonnan määrä päättyi -2,4 % laskuun vuonna 2023

06.02.2024

Mediamainontaan käytettiin yhteensä 1 336 miljoonaa euroa vuonna 2023 ja mainonnan määrä laski
-2,4 % edellisvuoteen verrattuna. Tiedot perustuvat Kantar Median kuukausittaiseen mediaseurantaan sekä
vuosittaiseen erillistutkimukseen, jossa yhteistyökumppaneina ovat eri media-alan liitot.
Vuonna 2023 kotimainen mediamarkkina laski maaliskuuta lukuunottamatta kumulatiivisesti tarkasteltaessa läpi koko
vuoden.

Mediaryhmien osuuksia tarkasteltaessa mediaryhmäjaottelulla, jossa verkkomainonta katsotaan omaksi
mediaryhmäkseen, suurin osuus oli verkkomedialla (52,7 %). Verrattuna vuoteen 2022 mainonnan panostukset
kasvoivat elokuvamainonnassa sekä ulkomainonnassa. Mediaryhmien suhteelliset osuudet pysyivät samalla tasolla.
Messumainonta teki paluun tilastoihin koronavuosien jälkeen, mainonnan määrän pysytellessä samalla tasolla vuoden
2022 kanssa.

Tarkasteltaessa mediaryhmäjakoa, jossa verkkomainonta on sisällytetty eri mediaryhmiin, total printtimedialla on
edelleen suurin osuus mediamarkkinasta (26,3 %). Hakumainonnan ja sosiaalinen median kasvutahdit ovat
tasaantuneet vuonna 2023. Radiolla oli voimakkaimmin kasvava digitaalinen media (+44,9 %).

2023 milj. € osuus-% muutos-% vrt. 2022

Mediamainonta yhteensä 

1335,9 -2,4
Mainonta painetussa mediassa  225,1  16,9

-12,2 

Painetut sanoma- ja kaupunkilehdet  184,8  13,8  -11,8% 
Sanomalehdet, painettu  154,1  11,5  -12,9
Kaupunki- ja noutolehdet, painettu  30,7  2,3  -6,0 
Painetut aikakauslehdet  40,3  3,0  -14,0
Yleisölehdet, painettu  12,2  0,9 -19,1 
Ammatti- ja järjestölehdet, painettu  22,4  1,7  -10,3 
Asiakaslehdet, painettu  5,7  0,4 -16,3 
Mainonta sähköisessä mediassa  988,1 74,0 -0,8
Televisio  212,1 15,9  -4,1 
Radiomainonta  66,4  5,0  -2,2 
Verkkomainonta  703,6  52,7  +0,2
Display  144,1 10,8  -3,9 
Outstream video 4,4 0,3 -5,0
Instream video  34,1  2,6  +6,2
Luokiteltu ilmoittelu  50,0  3,7  -6,5 
Muu mainosmuoto  5,4 0,4 +44,9 
Some  230,3  17,2  +1,5
Hakusanamainonta  235,3  17,6  +1,9 
Elokuvamainonta  5,9  0,4  +25,5 
Ulko- ja liikennemainonta 84,6 6,3 +8,7
Messumainonta 38,1 2,9 0,0

 

 

Lähteet: Kantar & IAB Finland

*Luvut perustuvat Kantarin kuukausiseurantaan ja erillistutkimukseen yhteistyössä media-alan liittojen kanssa.
*Haku- ja somemainonnan määrän luvut ovat IAB Finlandin estimaatteja, joiden pohjana on paikallisilta media- ja digitoimistoilta kerätty näyte. Markkinoijien suorat ostot sekä tiedonkeruun ulkopuolelle jäävien toimistojen ostot estimoidaan.

Lisätietoja:
Pasi Raassina, toiminnanjohtaja, IAB Finland ry, 040 575 3726, pasi.raassina@iab.fi

28.10.2024

MIXX kumppanuudet myynnissä!

Haemme 2-3 Platina -kumppania MIXX Awardsille, IAB:n toista kertaa järjestämälle värikkäälle palkintogaalalle, jossa digimarkkinoinnin innovaatiot ja edelläkävijät kerätään yhteen.

lue lisää

17.10.2024

IAB Jäsenesittely: Eeva Ronkainen ja Podspace

Tässä blogisarjassa tutustumme IAB:n uusiin jäseniin hieman paremmin! Nyt on vuorossa Eeva Ronkainen ja Podspace

lue lisää

11.10.2024

Luovuudella tehokkuutta ulkomainontaan – miksi?

Viime viikon tiistaina järjestimme yhdessä IAB:n kanssa webinaarin, jossa käsiteltiin luovuuden merkitystä ulkomainonnassa. Puhujina olivat Annu Terho (SEK), Ilkka Poutanen (UI) sekä allekirjoittanut.

lue lisää

10.10.2024

Konversi0-0ptimistit: Finnkinon leffapeli - Viihdettä ja vaikuttavaa markkinointia

Onko sinun mielestäsi markkinointi muuttunut vaikeaselkoisemmaksi data ja teknologia mössöksi? Ei hätää IAB on rientänyt apuun ja toimii tulkkina, jotta kaikki pysyvät kärryillä. UUTTA! Nyt voit kuuntelun lisäksi myös katsoa IAB videopodcasteja!

lue lisää