Icon
Mihin käyttää kolmannen osapuolen dataa IABlogi

Mihin käyttää kolmannen osapuolen dataa

09.12.2019 | Tuukka Aaltonen, Relevant Digital

Omasta datasta puhutaan paljon ja syystäkin, koska sitä hyödyntäen omaa markkinointia voidaan monin tavoin tehostaa jo pienillä teoilla. Kolmannen osapuolen datan käytössä sen sijaan päädytään usein keskustelemaan lähinnä mainonnan kohdentamisesta. Oli kyse sitten sosiaalisessa mediassa kyseisen palvelun omasta kohdennusdatasta tai ohjelmallisessa ostamisessa eri datan tarjoajien kohdennusdatasta.

Kolmannen osapuolen datalla voi kuitenkin olla paikkansa myös siinä, mitä tapahtuu klikkauksen tai muun sivustolle saapumisen jälkeen. Laajemmalla ulkopuolisilla datalla voidaan tehokkaammin analysoida omien palveluiden yleisöjen eri tietoja tai kiinnostuksen kohteita. Samalla voidaan parantaa omaa asiakasymmärrystä, joka muodostuu useista eri tietolähteistä verkkodata yhtenä niistä.

Sen lisäksi ulkopuolista dataa voidaan hyödyntää auditoimaan mainonnan tai muuta kautta tulevaa yleisöä. Onko se tavoiteltua kohderyhmää? Kolmannen osapuolen dataa voidaan hyödyntää analysoimaan lopputulosta eli mainoksesta kiinnostuneita sivustolle asti tulleita yleisöjä. Näin myös tilanteissa, joissa itse mainoksen kohdennuksessa ei käytettäisi dataa vaan se kohdennettaisiin aiheen tai sivuston mukaan kontekstuaalisesti.

Tarpeeksi suurissa sivustotapahtumien määrissä voidaan tehdä myös kiinnostavampia analyyseja. Osto- tai muita sivuston tavoitteiden saavutuksia eli konversiotapahtumia voidaan verrata muuhun sivuston yleisöön tai eri mainoskampanjoista saatuihin yleisöihin, kun konversiotapahtumia on riittäviä määriä.

Yleisöjen analysoimisen lisäksi dataa voidaan hyödyntää konkreettisemmin sivuston tai palvelun personoinnissa. Tässä omalla datalla on suuri rooli mutta sen jättämiä aukkoja tai rajallisuutta voidaan täydentää kolmannen osapuolen datalla.

Käytännössä tämä voi esimerkiksi tarkoittaa ostopolun lyhentämistä tuomalla kohderyhmän yleisöjä kiinnostavia sisältöjä esille. Yhtä lailla se voi tarkoittaa tuotekuvausten muokkausta tai jonkinlaista muuta mallia missä yhdistetään omaa dataa ja ulkopuolista dataa. Parhaimpiin tuloksiin voidaankin päästä ensin mallintamalla omat tutkitut kohderyhmät ulkopuoliseen laajempaan dataan ja sitten käyttämällä sitä eri toimenpiteisiin. Olivat toimenpiteet sitten mainostamista, analyysia, mainonnan jälkeistä ostopolun muokkausta tai lopullisen ostopäätöksen teon helpottamista.

Näitä toimenpiteitä tehdessä on myös hyvä ymmärtää millaista kolmannen osapuolen käyttämä data on. Miten se on kerätty? Kuinka tuoretta tai tarkkaa se on? Miten sen kohderyhmät on muodostettu? Millainen sen ansaintalogiikka on? Näistä aiheista ovat laajemmin täällä hiljattain ja ansiokkaasti kirjoittaneet muun muassa Veli-Matti Nurmela ja Marko Saarinen.


Kirjoittaja Tuukka Aaltonen on Relevant Digitalin projektipäällikkö ja jokapaikan digimainonnan työmyyrä.

11.12.2024

IAB Studio: Uusi yhteistyö ottaa kaikki mukaan Retail Mediaan

IAB Studio jaksot ovat napostelupituisia podcast jaksoja päivän polttavista aiheista ja tällä kertaa studiossa Pasin kanssa ovat Hannaleena Koskinen Allerilta ja Teemu Kurri Craneworks / Doohlabsilta. Tällä kertaa studiossa otettiin kantaa kuumimpaan mediatrendiin, eli puhutaan retail mediasta.

lue lisää

03.12.2024

Katsaus kuluneeseen vuoteen 2024: Ohjelmallinen Gaming

Gaming mainonta on ollut nousevia aiheita ohjelmallisessa ostamisessa vuoden 2024 aikana. Otimme IAB:n kanssa katsauksen kuluneeseen vuoteen gaming mainonnan parissa ja haastattelimme ohjelmallisen asiantuntijaa Nina Nordmania (Kinesso, IPG Mediabrands) sekä videomainonnan asiantuntijaa Aleksi Ylitaloa (RTL AdAlliance).

lue lisää

29.11.2024

Mainostajat vahvasti mukana IAB Finlandin hallituksessa

Uusina IAB-painopisteinä tekoäly ja Retail Media - IAB Finlandin syyskokouksessa 27.11.2024 sovittiin vuoden 2025 painopisteet ja äänestettiin yhdistykselle uusi hallitus. Painopisteissä yhdistyy täysin uudet teemat, kuten tekoäly ja Retail Media, IAB:n perinteisiin vahvuuksiin liittyen digimainonnan kohdentamiseen sekä mittaamiseen. Uusina jäseninä hallitukseen valittiin seuraavaksi kahdeksi vuodeksi Clear Channel, Posti, Elisa, Veikkaus, Relevant ja IPG/Kinesso. 

lue lisää

29.11.2024

Kuinka hyödyntää tekoälyä vastuullisesti markkinoinnissa?

Tekoäly on noussut nopeasti markkinoinnin ammattilaisten tehokkaaksi työkaluksi, joka parantaa ideointia, sisällöntuotantoa ja analysointia. Vaikka tekoäly tuo mukanaan huomattavia etuja, kuten työprosessien nopeutumista ja automatisointia, sen käyttö edellyttää vastuullisuutta ja eettistä harkintaa.  Tässä artikkelissa käsittelemme tekoälyn käyttöä markkinoinnin tukena ja vastuullisia käytäntöjä, jotka auttavat rakentamaan kestävää ja eettistä markkinointia.

lue lisää