
Miksi et voi olla huomioimatta Retail mediaa vuonna 2025?
Muistaako kukaan viime vuodelle ennustettuja mediatrendejä ja "ennusteita"? Todennäköisesti suurin osa osaisi sanoa AI:n, mutta mitä muuta? Kuinka monelle trendille tai ennusteelle annetaan aito mahdollisuus toteutua yhden vuoden aikana - nopeasti ohi menevässä vuodessa.
Kantarin vuosittaiset mediatrendi ja -ennustenäkemykset pitävät mielestäni hyvin sisällään katsauksen aina edellisvuoteen mahdollistaen trendien toteutumisen seuraamisen. Tänä vuonna trendit liittyivät vahvasti yksittäisiin mediaryhmiin, kun taas edeltävänä vuonna trendejä katseltiin yleisemmältä tasolta. Vuosi sitten yksi viidestä suurtrendistä liittyi siihen, miten tärkeää yritysten on ymmärtää yleisöjään, ja jossa ensimmäisen osapuolen datan hyödyntämismahdollisuudet korostuvat entisestään. Tänä vuonna perinteisten mediaryhmien rinnalta löytyy omana kokonaisuutena Retail media. Syitä tähän pyrkii löytämään IAB Europen Retail media työryhmän puheenjohtaja Jason Wescott:
"Retail media's booming because of data. This enables incredibly precise ad targeting, hitting the right shopper at the right time. The best part? Retailers see the whole picture, from ad click to checkout, onlineandin-store. This "closed-loop" reporting is amazing for brands – they see exactly what's working and can tweak campaigns to boost sales."
Käänteentekevää asiakasymmärrystä
Retail median kasvun ja lähes rajattomien mahdollisuuksien myötä suurin haaste, myös Kantarin mukaan, on vastata kuluttaja-asiakkaan yksilöllisiin tarpeisiin asiakaspolun varrella. Asiakkaan tulisi nähdä juuri häntä kiinnostavaa sisältöä oikeaan aikaan. Retail median suurin mahdollisuus liittyy myös tähän; yrityksille tarjotaan ainutlaatuinen tapa ymmärtää heidän kuluttaja-asiakkaitaan huomattavalla ensimmäisen osapuolen datalla. Tämä yhdistettynä asiakaspolun varrelle luotuihin kohtaamispisteisiin (esim. mediakanavat, verkkokaupat tai myymälät) on vienyt Retail median tällä hetkellä ylivoimaisesti kasvavimmaksi mediakokonaisuudeksi. Jason Wescott jatkaa monikanavaisen kokonaisuuden taustoittamista:
"One huge trend this year? Retail media is teaming up with the bigger ad world. Think of it like this: retailers are connecting their ad networks to the platforms brands already use, letting them tap into that valuable shopper data everywhere, not just on the retailer's site. This "omnichannel" approach opens a whole new world of ways to connect with shoppers – from social media to connected TV, and everything in between. It gives brands a clearer view of what customers are doing and, more importantly, lets them speak to those customers in the most relevant way, wherever they are."
Ilmiöstä vakiintuneeksi trendiksi
Retail median suosio perustuu käytännössä kuluttaja-asiakkaan aiempaa parempaan ymmärtämiseen ja tämän tiedon viemiseen markkinointitarkoituksiin. Datan määrä mahdollistaa skaalan ja sen laatu taas toimenpiteet kuluttaja-asiakkaiden ymmärtämisestä aina sen hyödyntämiseen yritysten liiketoiminnan kannalta suotuisalla tavalla. Käytännössä Retail media on luonut alalle uuden tiedolla johtamisen normin.
Nähtäväksi jää, mitkä tämän vuoden “ennusteista” jäävät päällimmäisiksi mieleen, kun tammikuussa 2026 tutustumme tuleviin trendiennusteisiin. Retail median rooli markkinoinnin kentässä ei ainakaan näytä hidastumisen merkkejä, päin vastoin. Voisin veikata, että kuluttajien entistäkin syvempi ymmärtäminen ja Retail median ydin, eli kuluttajien tavoittaminen oston hetkellä, ovat markkinoijien mielessä tulevina vuosina.
Lähteet:
Kantar Media Trends & Predictions, 2025
Kantar Media Trends & Predictions, 2024
Jason Wescott, Global Head of Commerce Solutions, GroupM Nexus
Kirjoittanut:
Sami Hiirsalmi
SOK Smart Marketing
Retail Media työryhmän PJ
12.03.2025
Näin Suomi bidaa: Alma Media tutki ohjelmallisen mainonnan kenttää Suomessa
Tammikuussa 2025 toteutettu kyselytutkimus keräsi vastauksia 95 ohjelmallisen mainonnan ammattilaiselta, jotka työskentelevät niin mediatoimistoissa kuin mainostajien omissa tradingdeskeissä. Tässä blogikirjoituksessa avaamme tutkimuksen taustoja ja nostamme esiin keskeiset tulokset, jotka valottavat ohjelmallisen mainonnan nykytilaa ja tulevaisuutta Suomen markkinoilla.
lue lisää11.03.2025
KonversiO-Optimistit: Televisio mullistuu – HD-siirtymä ja HbbTV muuttavat mainonnan!
Tervetuloa IAB:n KonversiO-Optimistit-podcastiin! Tänään sukellamme televisiomainonnan tulevaisuuteen ja siihen, miten HD-siirtymä ja HbbTV muuttavat koko pelikenttää. Miten tämä vaikuttaa mainostajiin, katsojiin ja TV-yhtiöihin? Onko perinteinen lineaarinen TV kuolemassa vai syntyykö nyt entistäkin parempi Total TV -kokemus?
lue lisää04.03.2025
Digimarkkinoinnin huipulla: Anne Teeriaho ja Suomalainen Lääkäriseura Duodecim
Tervetuloa seuraamaan blogisarjaamme, jossa kurkistamme IAB Finlandin sertifikaattikoulutuksen kulisseihin ja pääsemme kuulemaan, kuinka koulutus on vaikuttanut markkinoinnin ja myynnin ammattilaisten urapolkuun ja osaamiseen. IAB Finlandin digimarkkinoinnin koulutus tarjoaa ajankohtaista ja käytännönläheistä tietoa digitaalisesta markkinoinnista. IAB on sertifioinut satoja markkinoinnin ja mainonnan asiantuntijoita vuosien kokemuksella. Sarjamme kolmannessa osassa tapaamme Anne Teeriahon, joka työskentelee ilmoitusmyyntipäällikkönä Suomalainen Lääkäriseura Duodecimissa ja hän on suorittanut IAB:n Digimarkkinoijan ja -myyjän sertifikaattikoulutuksen.
lue lisää04.03.2025
IAB Jäsenesittely: Järviseudun Sanomat ja Ari Ahvenlampi
Tässä blogisarjassa tutustumme IAB:n uusiin jäseniin hieman paremmin! Nyt on vuorossa Järviseudun Sanomat ja Ari Ahvenlampi.
lue lisää