
Mitä on sosiaalinen myynti?
Myynnin johto on jo vuosia puhunut muutoksesta tai muutostilasta, joka myyntialalla on meneillään. Hallinta ja valta on siirtynyt ostajalle, ja yritysten on täytynyt siten muuttaa dramaattisesti suhtautumistaan myyntiprosessiin.
Aiemmin myyjän kautta ostetut toimistotarvikkeet tilataan nyt verkkokaupasta. Suurin osa ostajista sivuuttaa myyjät ja aloittaa mieluummin ostoprosessinsa etsimällä ensin itse tietoa. Eikä sovi unohtaa, että Japanissa humanoidirobotit myyvät jo kaupoissa Nescafén kahvia kuluttajille. Kuvittele olevasi robotin myyntijohtaja!
Tämä muutos kuluttajien ostokäyttäytymisessä tarkoittaa, että myynnistä tulee enenevissä määrin asiantuntemukseen suuntautunutta. Myyjästä, joka ei tuo lisäarvoa asiakkaalle auttamalla ongelmien ratkaisussa, tavoitteiden määrittelyssä ja päämääriin pääsemisessä, ei ole enää hyötyä asiakkaalle.
Jos myyjät haluavat pysyä mukana kuvioissa, on löydettävä uusia tapoja luoda lisäarvoa asiakkaille. Verkkosivustot ja automatisoitu markkinointi ovat korvanneet myyjät, joiden ainoa kyky oli kertoa tuotteiden ominaisuuksista.
On kuitenkin olemassa tapa, jolla parhaat myyntiedustajat erottautuvat joukosta: sosiaalinen myynti!
Käsittelen tätä aihetta ajatellen myyjää tavallisesta myyntialan yrityksestä. Tämä tavallinen myyjä voisi olla asiakkuuspäällikkö, avainasiakaspäällikkö, miksei strateginen asiakkuuspäällikkö tai jopa myyntijohtaja. Näillä nimikkeillä toimivien myyjien tavoitteita ovat usein asiakashankinta, myyntivoittojen lisääntyminen ja nykyisten asiakassuhteiden kasvattaminen.
Kuinka myyjä saavuttaa tavoitteensa?
Myyjällä on kaksi vaihtoehtoa: parantaa suhdettaan asiakkaaseen tai tulla paremmaksi asiantuntijaksi omalla liikealallaan. Yleensä näiden kahden yhdistelmällä saavutetaan nopeimmin tasalaatuiset tulokset.
Kuinka sosiaalinen media auttaa?
Sosiaalisessa myynnissä ei ole oikeastaan suoranaisesti kyse myymisestä, vaan pikemminkin myyntiprosessin tukemisesta. Sen sijaan, että myyjällä olisi asiakkaan kanssa pari tapaamista ja yksi puhelu puolessa vuodessa, sosiaalisen myynnin avulla myyjä voi jatkaa tavallista myyntiprosessia luoden silti samanaikaisesti asiakkaalle enemmän lisäarvoa kuin muuten olisi mahdollista.
Alapuolella on esimerkki tavallisen myyjän toiminnasta:
Tälle tavalliselle myyjälle on hyvin tyypillistä olla yhteydessä asiakkaaseen vain myyntitarkoituksessa tai olemassa olevan sopimuksen ylläpitoa varten.
Alla taas on esimerkki myyjästä, joka harjoittaa sosiaalista myyntiä:
Tämä tarkoittaa, että myyjä julkaisee sisältöä ollen vuorovaikutuksessa asiakkaan kanssa satunnaisen keveästi häiritsemättä tätä. Vuorovaikutus tapahtuu julkaisemalla sisältöä verkkoyhteisöihin, jolloin myyjä luo lisäarvoa ja ymmärtämystä asiakkaista koostuvalle verkostolleen.
Sosiaalinen myynti on yksinkertaisesti tapa rakentaa suhdetta ja luottamusta myyjän ja asiakkaan välille.
Sosiaalinen myynti ei auta huonoa myyjää saavuttamaan myyntitavoitettaan, mutta se auttaa tuotetietoista ja asiakassuuntautunutta myyjää saavuttamaan ja ylittämään tavoitteensa.
Jan Ropponen toimii Dinglellä Chief Sales Officerina. Hänen intohimonsa on yritysten johtaminen kohti tuloksellisempaa digitaalista tekemistä. Seuraa Jania Twitterissä tai ota yhteyttä Linkedinissä.
Dinglen aiemmat vieraspostaukset:
Jokainen yritys tarvitsee oman päätoimittajan
Yhteisömanagerin arki, osa 2: Asiakaspalvelun ytimessä
Sponsorointi hyvän sisällön moottorina
Kahdesta kampanjasta kahteensataan tarinaan
Johda joukkosi kohti digitaalisuutta ja avoimuutta
Oikeaan aikaan oikeassa paikassa: konteksti on uusi musta
Kampanjoista jatkuvaan markkinointiin
Video: Sosiaalinen media kyykyttää
12.03.2025
Näin Suomi bidaa: Alma Media tutki ohjelmallisen mainonnan kenttää Suomessa
Tammikuussa 2025 toteutettu kyselytutkimus keräsi vastauksia 95 ohjelmallisen mainonnan ammattilaiselta, jotka työskentelevät niin mediatoimistoissa kuin mainostajien omissa tradingdeskeissä. Tässä blogikirjoituksessa avaamme tutkimuksen taustoja ja nostamme esiin keskeiset tulokset, jotka valottavat ohjelmallisen mainonnan nykytilaa ja tulevaisuutta Suomen markkinoilla.
lue lisää11.03.2025
KonversiO-Optimistit: Televisio mullistuu – HD-siirtymä ja HbbTV muuttavat mainonnan!
Tervetuloa IAB:n KonversiO-Optimistit-podcastiin! Tänään sukellamme televisiomainonnan tulevaisuuteen ja siihen, miten HD-siirtymä ja HbbTV muuttavat koko pelikenttää. Miten tämä vaikuttaa mainostajiin, katsojiin ja TV-yhtiöihin? Onko perinteinen lineaarinen TV kuolemassa vai syntyykö nyt entistäkin parempi Total TV -kokemus?
lue lisää04.03.2025
Digimarkkinoinnin huipulla: Anne Teeriaho ja Suomalainen Lääkäriseura Duodecim
Tervetuloa seuraamaan blogisarjaamme, jossa kurkistamme IAB Finlandin sertifikaattikoulutuksen kulisseihin ja pääsemme kuulemaan, kuinka koulutus on vaikuttanut markkinoinnin ja myynnin ammattilaisten urapolkuun ja osaamiseen. IAB Finlandin digimarkkinoinnin koulutus tarjoaa ajankohtaista ja käytännönläheistä tietoa digitaalisesta markkinoinnista. IAB on sertifioinut satoja markkinoinnin ja mainonnan asiantuntijoita vuosien kokemuksella. Sarjamme kolmannessa osassa tapaamme Anne Teeriahon, joka työskentelee ilmoitusmyyntipäällikkönä Suomalainen Lääkäriseura Duodecimissa ja hän on suorittanut IAB:n Digimarkkinoijan ja -myyjän sertifikaattikoulutuksen.
lue lisää04.03.2025
IAB Jäsenesittely: Järviseudun Sanomat ja Ari Ahvenlampi
Tässä blogisarjassa tutustumme IAB:n uusiin jäseniin hieman paremmin! Nyt on vuorossa Järviseudun Sanomat ja Ari Ahvenlampi.
lue lisää