Icon
Miten pysyä kilpailun edellä? IABlogi

Miten pysyä kilpailun edellä?

13.03.2015 | Saija Mahon

Tarve pysyä kilpailua edellä on yhtä vanha kuin liiketoiminnan historia.

Nykyään on olemassa kuitenkin kaksi eroavaisuutta kilpailun vahvuuteen. Yksi on, että kilpailusta on nopeasti ja suhteellisen yksinkertaisesti tullut maailmanlaajuista. Toinen eroavaisuus on se, että niin meillä kuin kilpailijoillammekin on monia erilaisia mahdollisuuksia ja uusia strategisia taktiikoita päästä eteenpäin. Tämän takia tulee varmistaa, että pysymme aina askeleen tai kaksi edellä.

Perusasiat eivät kuitenkaan muutu: Ideoidaan erinomainen ja kilpailukykyinen tuote tai palvelu, tehdään markkinatutkimusta ja kohdistetaan markkinointi oikein, kasvatetaan tietoisuutta ja kasvatetaan myyntiä.

Menetelmät tietoisuuden, myynnin ja erityisesti kilpailuedun saavuttamiseksi ovat kuitenkin viime vuosien ja vuosikymmenen aikana muuttuneet. Digitaalinen maailma on vahvasti nostanut päätään ja muuttanut koko liiketoimintakokonaisuuden.

On lähes mahdotonta harjoittaa liiketoimintaa ilman jonkinlaista kytköstä digitaalisiin kanaviin tai verkkomarkkinointiin.


Verkkosivujen tärkeys

Sivustosi on näyteikkunasi, mutta toki se joutuu kilpailemaan aktiivisesti muidenkin verkkosivujen kanssa aktiivisessa ympäristössä.

Verkkosivujen tarkoitus on johdattaa potentiaalista asiakasta niin helposti kuin mahdollista siihen päämäärään, jota hän on havittelemassa. Seuraavat asiat tulisikin ottaa huomioon kun rakennat itsellesi nettisivuja:

  • Tee sivuston navigoinnista asiakkaalle mahdollisimman helppoa ja sulavaa
  • Käytä kuvia havainnollistamaan fyysisiä tuotteita, mutta käytä kuvia maltillisesti: liika kuvien määrä voi nopeasti turhauttaa sivuilla vierailijan
  • Sisällytä yksi vahva toimintakehotus jokaiselle sivulle, esimerkiksi linkki ostoskoriin, kassalle tai yhteydenottolomakkeelle.
  • Pidä sivujen sisältö ja teksti informatiivisena, suhteellisen lyhyenä ja ytimekkäänä
  • Varmista, että värit, fontit, kuvakoot jne. tekevät sivuista helpot lukea ja tarkastella
  • Varmista, että jokainen sivu latautuu nopeasti
  • Varmista että sivusto mukautuu helposti mobiilialustoille

Älä unohda hakukoneoptimointia (SEO)

Verkkosivujen tulisi olla helposti relevantin asiakaskunnan löydettävissä, joten pelkästään verkkosivujen olemassaolo ei riitä. Yleensä palveluja, tuotteita ja tietoa haetaan hakukonejätti Googlesta, joten tänne tulisi panostaa. Tämä on myöskin (valitettavasti) alusta, jossa varmasti kilpailukin on aktiivisena – joten varmista, että optimoit verkkosivusi hakukoneet mielessä.

Tämä taas tapahtuu hakukoneoptimoinnin (SEO) avulla, jonka avulla varmistat, että verkkosivusi tekstit sisältävät tärkeitä hakusanoja ja hakusanalauseita, joita vastaan Google rankkaa sivusi sitä mukaa kun relevantteja hakuja tehdään. Hakukoneoptimointi ja hakukonemarkkinointi ovat monimutkainen prosessi, joka tulee tehdä oikein ja joka muuttuu jatkuvasti. Uusia strategioita tulee suunnitella ja toteuttaa ja näihin tulisi olla resurssit valmiina, jotta maksimaalinen hyöty saadaan irti.


Hyödynnä sosiaalista mediaa kekseliäästi

Nykyään internetissä on lukuisia sosiaalisen median kanavia, josta voit valita omasi ja liiketoiminnallesi kohdistetuimmat alustat, puhumattakaan sadoista blogeista ja foorumeista, joita voit hyödyntää tietoisuuden ja tunnettuuden kasvattamiseksi. Tämän takia onkin erittäin tärkeää pysyä ajan hermolla siitä, mihin sijoittaa rahaa ja aikaa.

Twitter ja Facebook ovat tällä hetkellä suosituimpia sosiaalisen median alustoja. Pinterest valtaa nopeasti jalansijaa, Instagramista puhumattakaan. On todella tärkeää miettiä mikä kunkin alustan tausta on, kuka kanavaa käyttää, ja minkä takia. Valitse näistä kaksi tai kolme omalle liiketoiminnallesi parasta kanavaa, ja keskity niihin. Kun resurssit antavat periksi, laajenna presenssiä muihinkin kanaviin.


Muista sosiaalisen median rooli markkinointisuunnitelmassa

Sosiaalisen median tehtävänä ei ole suoranaisesti myydä – ei ainakaan heti. Sosiaalisen median tehtävänä on herättää kiinnostusta, sitouttaa ja luoda liiketoiminnallesi puolestapuhujia ja rakentaa yhteisöä brändisi ympärille.

Sosiaalisen median tarkoituksena on olla viihdyttävä, tietoa tarjoava, auttava ja informatiivinen.

Samaan hengenvetoon on kuitenkin erittäin tärkeää olla tietoinen sosiaalisen median ”vaaroista”.

Muista, että sosiaalinen media on nopea tempoinen ympäristö, jossa tulee olla salamannopea reagoimaan palautteeseen, varsinkin jos se on negatiivista. Sosiaalinen media on myöskin asiakaspalvelua, ja koko maailma on kuuntelemassa.

Meidän tulee osata suojella brändiämme oikealla tavalla verkossa – ja osata puhua sosiaalisessa mediassa ”oikealla kielellä”. Muuten kilpailijamme harppaavat edelle.

12.03.2025

Näin Suomi bidaa: Alma Media tutki ohjelmallisen mainonnan kenttää Suomessa

Tammikuussa 2025 toteutettu kyselytutkimus keräsi vastauksia 95 ohjelmallisen mainonnan ammattilaiselta, jotka työskentelevät niin mediatoimistoissa kuin mainostajien omissa tradingdeskeissä. Tässä blogikirjoituksessa avaamme tutkimuksen taustoja ja nostamme esiin keskeiset tulokset, jotka valottavat ohjelmallisen mainonnan nykytilaa ja tulevaisuutta Suomen markkinoilla.

lue lisää

11.03.2025

KonversiO-Optimistit: Televisio mullistuu – HD-siirtymä ja HbbTV muuttavat mainonnan!

Tervetuloa IAB:n KonversiO-Optimistit-podcastiin! Tänään sukellamme televisiomainonnan tulevaisuuteen ja siihen, miten HD-siirtymä ja HbbTV muuttavat koko pelikenttää. Miten tämä vaikuttaa mainostajiin, katsojiin ja TV-yhtiöihin? Onko perinteinen lineaarinen TV kuolemassa vai syntyykö nyt entistäkin parempi Total TV -kokemus?

lue lisää

04.03.2025

Digimarkkinoinnin huipulla: Anne Teeriaho ja Suomalainen Lääkäriseura Duodecim

Tervetuloa seuraamaan blogisarjaamme, jossa kurkistamme IAB Finlandin sertifikaattikoulutuksen kulisseihin ja pääsemme kuulemaan, kuinka koulutus on vaikuttanut markkinoinnin ja myynnin ammattilaisten urapolkuun ja osaamiseen. IAB Finlandin digimarkkinoinnin koulutus tarjoaa ajankohtaista ja käytännönläheistä tietoa digitaalisesta markkinoinnista. IAB on sertifioinut satoja markkinoinnin ja mainonnan asiantuntijoita vuosien kokemuksella. Sarjamme kolmannessa osassa tapaamme Anne Teeriahon, joka työskentelee ilmoitusmyyntipäällikkönä Suomalainen Lääkäriseura Duodecimissa ja hän on suorittanut IAB:n Digimarkkinoijan ja -myyjän sertifikaattikoulutuksen.

lue lisää

04.03.2025

IAB Jäsenesittely: Järviseudun Sanomat ja Ari Ahvenlampi

Tässä blogisarjassa tutustumme IAB:n uusiin jäseniin hieman paremmin! Nyt on vuorossa Järviseudun Sanomat ja Ari Ahvenlampi.

lue lisää