MIXX Awards 2023 voittajat julkistettu!
IAB Finland täyttää tänä vuonna Suomessa jo huimat 25 vuotta! Juhlavuoden kunniaksi lanseerattiin uusi, värikäs palkintogaala MIXX Awards, jossa palkittiin digimarkkinoinnin innovaatioita ja edelläkävijöitä yhteensä seitsemässä kategoriassa. Keräsimme alan ammattilaiset yhteen juhlimaan saman katon alle riemukkaaseen jälleennäkemiseen. Saimme ihka ensimmäiseen MIXX Awards Finlandiin runsaasti entryjä kuuteen kategoriaan. Muista kategorioista poiketen Vuoden digiammattilainen kategoriaan ei ollut entryä vaan voittajan valitsivat IAB Finlandin hallituksen jäsenet.
“Halusimme tuoda Suomen markkinaan palkintogaalan, jossa palkitaan markkinointitekojen lisäksi myös tekijöitä, alan raudankovia ammattilaisia! IAB Finlandin toiminnalle on elintärkeitä aktiivijäsenistä koostuvat erinäiset työryhmät sekä IAB:n hallitus, joissa saamme asiantuntijoiden kullanarvoista aikaa ja osaamista koko markkinan hyödynnettäväksi. Olemme erittäin tyytyväisiä IAB:lla ensimmäiseen MIXX Awards Finlandiin kokonaisuudessaan ja myös lämpimään vastaanottoon, minkä se on toimialalta saanut!” - Mira Vaurula, Head of Business Development, IAB Finland
Vuoden datateko 2023
Kategoriassa Vuoden datateko 2023 voittajaksi selvisi: Ruskavahti AI - Visit Finland
Toteutus: Visit Finland, Dagmar & Accenture Song
Kilpailutyössä on hyödynnetty dataa innovatiivisella ja fiksulla tavalla tuoden vaikuttavia tuloksia kilpailijataholle. Ehdolle voi asettua toimialalta kuka taho tahansa.
Kilpailutyöt arvioitiin kolmella kriteerillä: strategia, toteutus ja innovaatio sekä tulokset.
Paras vastuullinen markkinointiteko 2023
Kategoriassa Paras vastuullinen markkinointiteko 2023 voittajaksi selvisi: Kiusaamisvapaa vyöhyke – K-Market
Toteutus: K-Market, Wörks, Result Entertainment Agency, Dagmar & Cocoa
Kilpailutyön tulee sisältää digitaalisia elementtejä ja keskeisessä osassa tulee olla vastuullisuus.
Kilpailutyöt arvioitiin kolmella kriteerillä: strategia, luova toteutus sekä tulokset.
Paras nousevien digikanavien markkinointikokonaisuus 2023
Kategoriassa Paras nousevien digikanavien markkinointikokonaisuus 2023 voittajaksi selvisi: Täällä pelkään minä -kampanja - Musti ja Mirri
Toteutus: Erma&Reinikainen, Musti ja Mirri, Clear Channel, JCDecaux, Cocoa, United Imaginations, Inuits, San Francisco Agency, Musiikkitalo
Kilpailutyön tulee hyödyntää emerging media -kanavia innovatiivisella ja keskeisellä tavalla (esim. digitaalinen ulkomainonta, Connected TV, digitaalinen audio, tekoäly, gaming, kaupan media). Ehdolle voi asettua kampanja tai brändi.
Kilpailutyöt arvioitiin kolmella kriteerillä: strategia, luova toteutus sekä tulokset.
Digikanavia parhaiten hyödyntänyt mainostaja 2023
Kategoriassa Digikanavia parhaiten hyödyntänyt mainostaja 2023 voittajaksi selvisi: Mitä tänään syötäisiin – K-Ruoka
Toteutus: Kesko, Videolle & Food Camp Finland
Kilpailijan tulee hakemuksessa tuoda esiin innovatiivisuutta ja tuloksellisuutta digitaalisien kanavien hyödyntämisestä markkinoinnissa. Ehdolle voi asettua mainostaja itse tai mainostajan kumppani.
Kilpailutyöt arvioitiin kolmella kriteerillä: strategia, luova toteutus sekä tulokset.
Paras digimyyntitiimi 2023
Kategoriassa Paras digimyyntitiimi 2023 voittajaksi selvisi: Leadoo Marketing Technologies Suomen myyntitiimi
Paras digimyyntitiimi löytää toimivat ratkaisut kuhunkin tarpeeseen ja on aina valmis kehittämään toimintaansa ja asiakastyytyväisyyttä.
Kilpailijan tulee hakemuksessa tuoda esiin, kuinka tiimi työskentelee luovasti asiakkaiden ja toimistojen kanssa saavuttaen pyydetyt tavoitteet. Ehdolle voi asettua julkaisija tai palveluntarjoajan digimyyntitiimi.
Kilpailutyöt arvioitiin seuraavien kriteerien mukaisesti: myynnin kehitys, asiakastyytyväisyys, tiimin osaamisen kehitys ja innovatiivisuus.
Paras digisuunnittelutiimi 2023
Kategoriassa Paras digisuunnittelutiimi 2023 voittajaksi selvisi: Tulos Helsinki & Moi Mobiili
Paras digisuunnittelutiimi suunnittelee innovatiivisia markkinoinninratkaisuja pitäen tiimin osaamisesta huolta muuttuvassa markkinassa.
Kilpailijan tulee hakemuksessa tuoda esiin kuinka tiimi työskentelee luovasti innovatiivisuutta ja tuloksellisuutta digitaalisien kanavien hyödyntämisestä markkinoinnissa. Ehdolle voi asettua toimiston tai mainostajan oma suunnittelutiimi.
Kilpailutyöt arvioitiin seuraavien kriteerien mukaisesti: myynnin kehitys, asiakastyytyväisyys, tiimin osaamisen kehitys ja innovatiivisuus.
Vuoden digiammattilainen 2023
Vuoden digiammattilaisen valitsi IAB Finlandin hallitus. Tähän kategoriaan ei ollut julkista entryä.
Palkinnon myöntämisperusteet olivat seuraavat:
• Henkilö on tehnyt erinomaista työtä markkinan hyvinvoinnin edistämiseksi
• Henkilö, joka vie alaa eteenpäin ammattitaidolla
• Roolimalli positiivisella energialla
• Pioneerityö digimarkkinoinnin sanansaattajana, tuotteistajana tai osaamisen kehittäjänä
Seuraavilla saatesanoilla IAB Finlandin hallitus valitsi Vuoden digiammattilaiseksi 2023 Petri Kokkosen:
“Henkilö on tehnyt erinomaista työtä markkinan hyvinvoinnin edistämiseksi. Henkilö, joka vie alaa eteenpäin ammattitaidolla. Roolimalli positiivisella energialla. Pioneerityö digimarkkinoinnin sanansaattajana, tuotteistajana tai osaamisen kehittäjänä”
Kiitos kaikille kisaan hakeneille ja onnittelut kaikille voittajille!
Kaikki shortlistille päässeet löytyy täältä: https://www.iab.fi/mixx-awards
11.12.2024
IAB Studio: Uusi yhteistyö ottaa kaikki mukaan Retail Mediaan
IAB Studio jaksot ovat napostelupituisia podcast jaksoja päivän polttavista aiheista ja tällä kertaa studiossa Pasin kanssa ovat Hannaleena Koskinen Allerilta ja Teemu Kurri Craneworks / Doohlabsilta. Tällä kertaa studiossa otettiin kantaa kuumimpaan mediatrendiin, eli puhutaan retail mediasta.
lue lisää03.12.2024
Katsaus kuluneeseen vuoteen 2024: Ohjelmallinen Gaming
Gaming mainonta on ollut nousevia aiheita ohjelmallisessa ostamisessa vuoden 2024 aikana. Otimme IAB:n kanssa katsauksen kuluneeseen vuoteen gaming mainonnan parissa ja haastattelimme ohjelmallisen asiantuntijaa Nina Nordmania (Kinesso, IPG Mediabrands) sekä videomainonnan asiantuntijaa Aleksi Ylitaloa (RTL AdAlliance).
lue lisää29.11.2024
Mainostajat vahvasti mukana IAB Finlandin hallituksessa
Uusina IAB-painopisteinä tekoäly ja Retail Media - IAB Finlandin syyskokouksessa 27.11.2024 sovittiin vuoden 2025 painopisteet ja äänestettiin yhdistykselle uusi hallitus. Painopisteissä yhdistyy täysin uudet teemat, kuten tekoäly ja Retail Media, IAB:n perinteisiin vahvuuksiin liittyen digimainonnan kohdentamiseen sekä mittaamiseen. Uusina jäseninä hallitukseen valittiin seuraavaksi kahdeksi vuodeksi Clear Channel, Posti, Elisa, Veikkaus, Relevant ja IPG/Kinesso.
lue lisää29.11.2024
Kuinka hyödyntää tekoälyä vastuullisesti markkinoinnissa?
Tekoäly on noussut nopeasti markkinoinnin ammattilaisten tehokkaaksi työkaluksi, joka parantaa ideointia, sisällöntuotantoa ja analysointia. Vaikka tekoäly tuo mukanaan huomattavia etuja, kuten työprosessien nopeutumista ja automatisointia, sen käyttö edellyttää vastuullisuutta ja eettistä harkintaa. Tässä artikkelissa käsittelemme tekoälyn käyttöä markkinoinnin tukena ja vastuullisia käytäntöjä, jotka auttavat rakentamaan kestävää ja eettistä markkinointia.
lue lisää