Mobiilimainonnan myrskyvaroitus: 7 vinkkiä suunnittelun tueksi
Purjeet ovat repeämäisillään. Syystuulet puhaltavat mobiilissa kovaa! Myötätuulta markkinaan antaa laitevalmistajien hurja teknologiakilpailu, joka sataa kuluttajien laariin parempina palveluina, nopeampina yhteyksinä sekä luonnollisesti edullisimpina hintoina. Sääennuste lupaa mitä mainiointa keliä mobiilille vallankumoukselle.
Suomi-neidon mobiilikäyttö vuonna 2014
Juuri julkaistu TNS:n kansainvälinen tutkimus Connected Life paaluttaa sen, mikä on näkynyt suomalaisten julkaisijoiden sivustoliikenteen kautta jo pari vuotta: internet on yhä vahvemmin ja yhä useamman laitteen kautta osa suomalaisten arkea.
70 prosenttia suomalaisista omistaa älypuhelimen ja noin 35 prosenttia tabletin. Tämä tarkoittaa miljoonia päätelaitteita ja kuukausittain satoja miljoonia potentiaalisia kohtaamisia brändien ja kuluttajien välillä. Tälläkin hetkellä miljoonia älypuhelimia heiluu ostovoimaisten suomalaisten kuluttajien taskuissa. Uutisia luetaan maailmanennätysvauhtia, ja monimuotoiset selain- ja sovelluspohjaiset palvelut helpottavat kuluttajien arkea yhä useammin. Kun äly saapui muutama vuosi sitten mobiililaitteisiin, ei kukaan osannut odottaa kuinka nopeasti niistä tulisi ihmisten tärkeimpiä teknologiatuotteita.
Tervetuloa mukaan, mainostaja!
Heti aluksi haluan todeta, että mainonnan määrä mobiilissa on kehittynyt nopeasti. Silti, jos mobiilimainonnan kasvuvauhtia vertaa mobiilikäytön nousuun, olemme niin kutsutussa ”investointikuilussa”. Suomalaiset mainostajat eivät ole vielä ottaneet mobiilimainontaa niin terhakasti valikoimiinsa kuin markkina mahdollistaisi.
7 vinkkiä mainostajalle
- Monikanavaisuus on avainroolissa, kun luodaan brändien elämyksellisiä kohtaamisia digitaalisissa ympäristöissä. Ottakaa mobiili suunnittelupöydälle heti alusta alkaen. Oli kyseessä millainen viesti tai kampanja hyvänsä, lähtökohtaisesti se istuu mobiiliin! Julkaisijoilla ja mediatoimistoilla on erinomaista osaamista auttamaan teitä onnistumaan mobiilimarkkinoinnissa – käytä tätä voimavaraa hyväksesi!
- Rikas media rokkaa! Mainosformaatit ovat vuoden aikana kehittyneet valtavasti. Rich Media -toteutukset saavat aikaan huomattavan korkeita engagment-arvoja. Nykyään mobiilissa voi kalenterimuistutusmainoksia, toistaa videota, koota 3D-mainoksia ja paljon muuta. Muotoja ja tapoja saattaa olla paljon enemmän kuin tiedätkään. Erilaisten ideoiden toteutusmahdollisuuksista kannattaa kysyä mediatoimistojen suunnittelijoilta. Haastakaa suunnittelijat!
- Tavoitteet ja kohderyhmä edellä! Mobiilissa mainontaa voidaan kohdentaa tänä päivänä hyvin tarkasti. Kehitys on nopeaa, ja uusia työkaluja saadaan jatkuvasti mainostajien avuksi. Tästä ei kampanja jää kiinni. Kohderyhmät ovat läsnä ja löydettävissä. Ei kannata tyytyä vähään.
- Luovuus ratkaisee, aina! Mobiililaite on kuluttajille hyvin henkilökohtainen. Huomioi tämä suunnittelussa. Jos resurssit sen mahdollistavat, toimii mobiiliin ympäristöä varten personoitu viesti parhaiten. Vaatikaa mainonnan suunnittelijoilta monikanavaisuutta sekä mobiilin huomioonottamista. Tämä on kampanjoinnin kriittisin vaihe.
- Responsiivinen sivusto on must! Jokaiselta älypuhelimelta on mahdollista päästä vierailemaan yrityksesi sivustolla. Mikäli sivustoa ei ole optimoitu mobiililaitteille, käyttäjäkokemus vierailulla on lähes sama kuin yrittäisi maalata omakotitalon sisäseiniä postiluukusta käsin. Huolehdittehan, että kuluttajan polku ei katkea kehnoon käyttäjäkokemukseen.
- Pärjäänkö pelkästään tällä? Luultavasti et, sillä vaikka mobiili on tärkeä kanava, huolellinen suunnittelu sekä monipuolinen digitaalinen kokonaisuus antavat täyden tehon kampanjallesi. Tosin viime aikoina Euroopasta kuuluu vaimeita signaaleja markkinoijista, jotka ovat keskittäneet viestinnän panostukset valtaosin mobiilin. Mainonnan evoluutio on mielenkiintoisessa tilanteessa!
- Mittaa, mittaa, mittaa! Mobiili, kuten muutkin digitaaliset kanavat, ovat äärimmäisen mitattavia medioita. Laadi kampanjallesi tavoitteet, seuraa niiden toteutumista säännöllisesti ja muokkaa markkinointia tarpeen mukaan havaintojen pohjalta. Vaadi tässä suhteessa kumppaneiltasi vain parasta!
Terveiset vuodelle 2015
Julkaisijat ovat hieroneet silmiään liikenteen määrien kasvusta jo parin vuoden ajan. Mobiilin osuus koko kuluttajan mediakäytöstä tulee moninkertaistumaan lähivuosien aikana. Tämä on täysin varmaa! Juuri nyt on menossa viimeinen tilaisuus huomioida kuluttajien nopea mediakäytön muutos. Tässä vallankumouksessa kannattaa olla mukana!
Mobiilia syksyä!
11.12.2024
IAB Studio: Uusi yhteistyö ottaa kaikki mukaan Retail Mediaan
IAB Studio jaksot ovat napostelupituisia podcast jaksoja päivän polttavista aiheista ja tällä kertaa studiossa Pasin kanssa ovat Hannaleena Koskinen Allerilta ja Teemu Kurri Craneworks / Doohlabsilta. Tällä kertaa studiossa otettiin kantaa kuumimpaan mediatrendiin, eli puhutaan retail mediasta.
lue lisää03.12.2024
Katsaus kuluneeseen vuoteen 2024: Ohjelmallinen Gaming
Gaming mainonta on ollut nousevia aiheita ohjelmallisessa ostamisessa vuoden 2024 aikana. Otimme IAB:n kanssa katsauksen kuluneeseen vuoteen gaming mainonnan parissa ja haastattelimme ohjelmallisen asiantuntijaa Nina Nordmania (Kinesso, IPG Mediabrands) sekä videomainonnan asiantuntijaa Aleksi Ylitaloa (RTL AdAlliance).
lue lisää29.11.2024
Mainostajat vahvasti mukana IAB Finlandin hallituksessa
Uusina IAB-painopisteinä tekoäly ja Retail Media - IAB Finlandin syyskokouksessa 27.11.2024 sovittiin vuoden 2025 painopisteet ja äänestettiin yhdistykselle uusi hallitus. Painopisteissä yhdistyy täysin uudet teemat, kuten tekoäly ja Retail Media, IAB:n perinteisiin vahvuuksiin liittyen digimainonnan kohdentamiseen sekä mittaamiseen. Uusina jäseninä hallitukseen valittiin seuraavaksi kahdeksi vuodeksi Clear Channel, Posti, Elisa, Veikkaus, Relevant ja IPG/Kinesso.
lue lisää29.11.2024
Kuinka hyödyntää tekoälyä vastuullisesti markkinoinnissa?
Tekoäly on noussut nopeasti markkinoinnin ammattilaisten tehokkaaksi työkaluksi, joka parantaa ideointia, sisällöntuotantoa ja analysointia. Vaikka tekoäly tuo mukanaan huomattavia etuja, kuten työprosessien nopeutumista ja automatisointia, sen käyttö edellyttää vastuullisuutta ja eettistä harkintaa. Tässä artikkelissa käsittelemme tekoälyn käyttöä markkinoinnin tukena ja vastuullisia käytäntöjä, jotka auttavat rakentamaan kestävää ja eettistä markkinointia.
lue lisää