Icon
Mobiilimainonnan standardit julkaistu! IABlogi

Mobiilimainonnan standardit julkaistu!

01.03.2012

IAB Finland on ensimmäisenä eurooppalaisena verkkomainonnan kattojärjestönä laatinut perusmainosmuotoja koskevat mobiilin displaymainonnan standardit. Standardien tarkoitus on toimia pohjana nykyisille markkinoille ja vaatimuksille sekä ennen kaikkea madaltaa mainostajien kynnystä toteuttaa mobiiliimainoskampanjoita.

Mobiiliparaati
Standardikoko on 300x300 pixeliä. Kilotavuraja 20 kt. Tiedostotyypit .GIF, .JPG ja .PNG.
Mobiilipanoraama
Standardikoko on 300x150 pixeliä. Kilotavuraja 15 kt. Tiedostotyypit .GIF, .JPG ja .PNG.
Kalapuikko
Standardikoko on 300x75 pixeliä. Kilotavuraja 10 kt. Tiedostotyypit .GIF, .JPG ja .PNG.

Mainosformaatit skaalautuvat medioissa automaattisesti laitteiden pienemmille resoluutioille. Mobiilimainonnan standardeissa on otettu huomioon ulkomaiset standardiehdotukset sekä kotimaisissa medioissa käytetyimmät mainosmuodot. Ne eivät koske rich mediaa eivätkä mobiilisovelluksia. Niitä koskevat standardit julkaistaan myöhemmin vuoden 2012 aikana.

IAB Finlandin suosittelemien mobiilimainonnan standardien laatimiseen ovat osallistuneet seuraavat yritykset: Activeark, Ainoa Helsinki, Alma Media, CEM4Mobile, Elisa, Klikki, KSF Media, Kärkimedia, Mediareaktori, MTV3, Otavamedia, Richie, Sanoma, SOK, TNS Gallup, TradeDoubler, Virta Mediacommunity ja Widespace. IAB Finland suunnittelee aloitteleville mobiili- ja verkkomainonnan toimijoille edullista mahdollisuutta osallistua IAB:n työryhmätoimintaan, jota kautta he pääsevät vaikuttamaan IAB:n suosituksiin ja alaa koskeviin päätöksiin.

IAB Finlandin standardit ja suositukset
Lataa Mobiilin Displaymainonnan standardit PDF-muodossa

TNS Gallupin ja IAB Finlandin yhteistyössä toteuttaman tuoreen NetTrack 2012 -tutkimuksen mukaan matkapuhelimen internet-liittymien määrä on kasvanut vuoden aikana neljästä prosentista 17:ään prosenttiin. Matkapuhelimen internet-liittymä on nyt kolmanneksi yleisin liittymätyyppi.

Lisätietoja:
Aki Ovaska, IAB Finlandin Mobiilityöryhmän vetäjä, 050 590 6314, etunimi.sukunimi(at)activeark.com
Birgitta Takala, IAB Finlandin toiminnanjohtaja, 040 543 9165, etunimi.sukunimi(at)iab.fi

02.07.2024

IAB Studio: Nostemediasta YOC - Digimarkkinan muutokset ja mahdollisuudet

IAB Studio jaksot ovat napostelupituisia podcast jaksoja päivän polttavista aiheista ja tällä kertaa studiossa Pasin kanssa ovat YOC / Nostemedian Harri Virtanen ja Antti Kaiponen. Tässä jaksossa sukellamme digitaalisen mainonnan ajankohtaisiin trendeihin ja kuulemme Nostemedian perustamisesta, kasvusta ja muuttumisesta YOC:iksi.

lue lisää

01.07.2024

IAB Jäsenesittely: Emmi Vilkanen ja SeenThis

Tässä blogisarjassa tutustumme IAB:n uusiin jäseniin hieman paremmin! Nyt on vuorossa Emmi Vilkanen ja SeenThis

lue lisää

24.06.2024

IAB Studio: Luvanvarainen data liiketoiminnassa

IAB Studio jaksot ovat napostelupituisia podcast jaksoja päivän polttavista aiheista ja tällä kertaa studiossa Janninan kanssa ovat Niklas Tverin Elisalta ja Petteri Kalaoja Dagmarilta puhumassa luvanvaraisesta datasta.

lue lisää

18.06.2024

Digimainonnan määrä Euroopassa +11% kasvussa 2023

IAB Europe julkaisi 12.6.2024 AdEx-yhteenvetoraportin digitaalisen mediamainonnan määrästä Euroopassa vuonna 2023. 63 % kaikesta Euroopan mediamainonnasta oli digitaalista ja digimainonnan määrä kasvoi 11,1 % vuoteen 2022 verrattuna. Digimainonnan kokonaisvolyymi Euroopassa oli vuonna 2023 lähes 97 miljardia euroa. AdEx-tutkimuksen tiedonkeruu tehtiin 29 Euroopan maassa.

lue lisää