Monikäyttö ja mobiililaitteiden yleistyminen muuttaa mediakulutusta voimakkaasti
IAB Europen Mediascope-tutkimus perehtyy 28 Euroopan maan ja yli 50 000 kuluttajan mediankäyttöön. Tutkimustulokset paljastavat, että mediankäyttö muuttuu kiihtyvällä vauhdilla ja tänä päivänä kuluttajan huomio jakautuu samanaikaisesti useamman median välille – suomalaisesta online-väestöstä jopa 58 % surffaa netissä TV:tä katsellessaan. Internetin kautta kulutetaan myös yhä enemmän perinteisempien mediakanavien sisältöjä.
Mediascope-tutkimuksen Suomen tiedot julkistettiin tänään IAB Finlandin "Mediankäyttö Suomessa ja Euroopassa" -seminaarissa. Tutkimustulosten mukaan sanomalehtikansa
Mediascope-tutkimuksen Suomen tiedot julkistettiin tänään IAB Finlandin "Mediankäyttö Suomessa ja Euroopassa" -seminaarissa. Tutkimustulosten mukaan sanomalehtikansa on jo siirtynyt verkkoon, suomalaisista yli 16- vuotiaista 87 % käyttää internetiä, kun sanomalehtiä kertoo lukevansa 88 % (EU: 65 % ja 62 %). Tuntimääräisesti suomalaiset viihtyvät netissä 13,2 tuntia viikossa, joka on vähemmän kuin eurooppalainen online-väestö (14,8 t/vk). Verkossa olevista jo 39 % käyttää useampaa kuin yhtä laitetta surffailuun. Tablettien ja mobiililaitteiden yleistyessä myös median monikäyttö lisääntyy. Samanaikaisesti TV:tä ja internetiä kuluttavista kuitenkin vain 9 %:lla surffaus liittyy katsottavaan ohjelmaan, kun vastaava luku koko Euroopan tasolla on jopa 33 %. Netti-tv:tä on katsonut 89 %, radiota on kuunnellut 68 % ja uutisia on lukenut 96 % verkossa olevista suomalaisista (EU: 73 %, 67 % ja 91 %).
”Suomalaisten median kulutukselle on leimallista sisältöjen merkitys, ja toisaalta tv:n ja netin yhteiskäyttö on muita maita yleisempää. Suomen hyvä laitepenetraatio mahdollistaa uusien, innovatiivisten ja sitouttavien mainonnan muotojen käytön”, IAB Europen tutkimusjohtaja Alison Fennah pohtii.
Suomalaisista 1,3 milj. surffaakin jo mobiililaitteen välityksellä, mikä on 29 % koko online-väestöstä, Euroopassa luku on 21 %. Tabletin kautta internetiä käyttää 7 % (0,3 milj.), kun sama luku Euroopassa on 8 %. Älypuhelinpenetraation osalta suomalaiset tulevat vielä hiukan jäljessä (39 %) erityisesti kaikkiin Pohjoismaihin verrattaessa (50 %). Eurooppalaisesta aikuisväestöstä 44 %:lla on älypuhelin.
”Mediascope-tutkimuksen avulla on mahdollista tarkastella eri medioiden ja laitteiden käytön suhteita sekä Euroopan eri alueiden eroja. Tutkimustulokset paljastavat, että digitaalisuus tulee olemaan kaikki muut mediat yhdistävä alusta ja tämä tulisi huomioida jokaisessa markkinointikampanjassa”, IAB Europen tutkimusjohtaja Alison Fennah vielä muistuttaa.
Tutkimustuloksia lyhyesti
% internetkäyttäjistä:
Suomi | Eurooppa | |
Lap-top-koneita kodeissa | 1 | 1 |
Käyttää sähköpostia päivittäin | 1 | 1 |
Käyttää internetiä parhaaseen TV:n katseluaikaan (prime time) | 1 | 1 |
On sitä mieltä, että internet helpottaa hallinnoimaan omaa elämäntyyliään | 1 | 1 |
On sitä mieltä, että internet auttaa valitsemaan paremmat tuotteet ja palvelut | 0 | 1 |
On kiinnostunut verkostoitumaan ja ylläpitämään ihmissuhteita sosiaalisen median avulla | 0 | 0 |
On käyttänyt henkilökohtaista tai yrityksen sosiaalisen median sivuja | 1 | 1 |
Tutkii internetissä tuotteita tehdäkseen ostoksia | 1 | 1 |
On tehnyt ostoksia verkkokaupasta | 1 | 1 |
% älypuhelimien omistajista:
Suomi | Eurooppa | |
On kiinnostunut vastaanottamaan sijaintiin kohdennettuja ale-kuponkeja | 1 | 0 |
On halukas lataamaan puhelimeensa sovelluksia | 0 | 0 |
On kiinnostunut QR-koodeista | 0 | 0 |
On kiinnostunut lataamaan sisältöjä (videot, kuvat) yritysten verkkosivuilta | 0 | 0 |
Katso Mediascope-tutkimuksen Suomen tietojen yhteenveto.
Jos olet kiinnostunut koko tutkimuksesta taustatietoineen, ota yhteyttä toimistoon.
11.12.2024
IAB Studio: Uusi yhteistyö ottaa kaikki mukaan Retail Mediaan
IAB Studio jaksot ovat napostelupituisia podcast jaksoja päivän polttavista aiheista ja tällä kertaa studiossa Pasin kanssa ovat Hannaleena Koskinen Allerilta ja Teemu Kurri Craneworks / Doohlabsilta. Tällä kertaa studiossa otettiin kantaa kuumimpaan mediatrendiin, eli puhutaan retail mediasta.
lue lisää03.12.2024
Katsaus kuluneeseen vuoteen 2024: Ohjelmallinen Gaming
Gaming mainonta on ollut nousevia aiheita ohjelmallisessa ostamisessa vuoden 2024 aikana. Otimme IAB:n kanssa katsauksen kuluneeseen vuoteen gaming mainonnan parissa ja haastattelimme ohjelmallisen asiantuntijaa Nina Nordmania (Kinesso, IPG Mediabrands) sekä videomainonnan asiantuntijaa Aleksi Ylitaloa (RTL AdAlliance).
lue lisää29.11.2024
Mainostajat vahvasti mukana IAB Finlandin hallituksessa
Uusina IAB-painopisteinä tekoäly ja Retail Media - IAB Finlandin syyskokouksessa 27.11.2024 sovittiin vuoden 2025 painopisteet ja äänestettiin yhdistykselle uusi hallitus. Painopisteissä yhdistyy täysin uudet teemat, kuten tekoäly ja Retail Media, IAB:n perinteisiin vahvuuksiin liittyen digimainonnan kohdentamiseen sekä mittaamiseen. Uusina jäseninä hallitukseen valittiin seuraavaksi kahdeksi vuodeksi Clear Channel, Posti, Elisa, Veikkaus, Relevant ja IPG/Kinesso.
lue lisää29.11.2024
Kuinka hyödyntää tekoälyä vastuullisesti markkinoinnissa?
Tekoäly on noussut nopeasti markkinoinnin ammattilaisten tehokkaaksi työkaluksi, joka parantaa ideointia, sisällöntuotantoa ja analysointia. Vaikka tekoäly tuo mukanaan huomattavia etuja, kuten työprosessien nopeutumista ja automatisointia, sen käyttö edellyttää vastuullisuutta ja eettistä harkintaa. Tässä artikkelissa käsittelemme tekoälyn käyttöä markkinoinnin tukena ja vastuullisia käytäntöjä, jotka auttavat rakentamaan kestävää ja eettistä markkinointia.
lue lisää