![Icon](https://www.iab.fi/media/layout/img/pallot.png)
Netin käytössä iällä on väliä!
Iän merkitys ihmisten käyttäytymistä määrittelevänä tekijänä on
vähentynyt. Eri ikäryhmien väliset erot ovat kaventuneet, eivätkä
ihmisten elämät noudata enää samanlaisia kaavoja kuin aiemmin. Esim.
samassa nelikymppisten kaveriporukassa voi olla yksi isoäiti, yksi
esikoistaan odottava ja yksi lapseton ikisinkku.
Lähes koko työikäinen väestö käyttää jo internetiä, mutta netin
käyttötavoissa ikä on selkeästi erotteleva tekijä, vahvistaa tuore
NetTrack-tutkimus. Kun nuoremmat ovat netissä, vanhemmat käyvät
siellä. Nuorten netin käyttö on myös paljon monipuolisempaa kuin
vanhempien. Alle 25-vuotiaiden internetkäyttö painottuu ilta-aikaan,
jolloin noin puolet heistä viihtyy sosiaalisen median parissa. Yli
50-vuotiaiden nettikäyttö jakautuu tasaisemmin päivän mittaan ja
heidän netin käytöstään uutisten seuraaminen ja sähköposti haukkaavat
leijonan osan.
Alle 25-vuotiaista noin puolet kuuntelee netin kautta musiikkia ja
lukee blogeja. Yli 50-vuotiaista musiikkia kuuntelee vain 10% ja
blogeja lukee 32%.
Arvatkaapa muuten, ketkä ovat aktiivisimpia Facebookkareita?
…Oikea vastaus on: alle 35-vuotiaat naiset!
Kooste suomalaisten verkon käytöstä: TNS Gallup NetTrack 2013
02.07.2024
IAB Studio: Nostemediasta YOC - Digimarkkinan muutokset ja mahdollisuudet
IAB Studio jaksot ovat napostelupituisia podcast jaksoja päivän polttavista aiheista ja tällä kertaa studiossa Pasin kanssa ovat YOC / Nostemedian Harri Virtanen ja Antti Kaiponen. Tässä jaksossa sukellamme digitaalisen mainonnan ajankohtaisiin trendeihin ja kuulemme Nostemedian perustamisesta, kasvusta ja muuttumisesta YOC:iksi.
lue lisää01.07.2024
IAB Jäsenesittely: Emmi Vilkanen ja SeenThis
Tässä blogisarjassa tutustumme IAB:n uusiin jäseniin hieman paremmin! Nyt on vuorossa Emmi Vilkanen ja SeenThis
lue lisää24.06.2024
IAB Studio: Luvanvarainen data liiketoiminnassa
IAB Studio jaksot ovat napostelupituisia podcast jaksoja päivän polttavista aiheista ja tällä kertaa studiossa Janninan kanssa ovat Niklas Tverin Elisalta ja Petteri Kalaoja Dagmarilta puhumassa luvanvaraisesta datasta.
lue lisää18.06.2024
Digimainonnan määrä Euroopassa +11% kasvussa 2023
IAB Europe julkaisi 12.6.2024 AdEx-yhteenvetoraportin digitaalisen mediamainonnan määrästä Euroopassa vuonna 2023. 63 % kaikesta Euroopan mediamainonnasta oli digitaalista ja digimainonnan määrä kasvoi 11,1 % vuoteen 2022 verrattuna. Digimainonnan kokonaisvolyymi Euroopassa oli vuonna 2023 lähes 97 miljardia euroa. AdEx-tutkimuksen tiedonkeruu tehtiin 29 Euroopan maassa.
lue lisää