Ohjelmallisen ja analytiikan osaajat halutuimpia
Human Capital in the Digital Environment 2019 -raportti vahvistaa:
Ohjelmallisen ja analytiikan osaajat halutuimpia
Tänä vuonna toistamiseen IAB Europen toteuttama laaja raportti antaa tarkan kuvan alamme kasvusta, työvoimatarpeesta ja asiantuntijuuksien kehityksestä. Myös IAB Finlandin jäsenet kutsuttiin vastaamaan kyselyyn, jolloin voimme peilata tuloksia myös pohjoisesta perspektiivistä.
Osaamisen ja työvoiman suhdetta markkinakehitykseen käsittelevän raportin mukaan 75% vastaajista kertoi rekrytointien esteenä olevan pula kandidaaateista. Ohjelmallisen mainonnan tekijöiden jälkeen toiseksi kovin kysyntä oli sosiaalisen median ammattilaisilla.
Osaajia, etenkin suorittaviin tehtäviin, rekrytoidaan pääasiassa LinkedInin kautta (39%) ja työpaikkasivustojen kautta (26%), head huntereiden keskittyessä keski- ja ylemmän johdon rekrytointeihin (13%). Haasteet ovat kaikilla kuitenkin samat. Karkeasti kuvaten, digitaalisen mainonnan työvoimassa puuttuu niin määrää kuin laatua. Tehtävien vaatimustasoa vastaavia työnhakijoita ei ole tarpeeksi, ja kun osaaja vihdoin löytyy, on palkkapyyntö reilusti budjetoitua suurempi. Ehkä hieman yllättävästikin koko Euroopan viitekehyksessä, palkkausta koskevat näkemyserot korostuivat Pohjoismaissa.
Yksi leimaavista huomioista on myös, että vaikka alan osaamisen kehittämisen ja päivittämisen tarve on huutava, ilmoittaa vain 30% alalla työskentelevistä saaneensa jotain koulutusta viimeisen kalenterivuoden aikana. Kun ottaa huomioon, että 44% kuitenkin uskoo budjettiensa kasvavan seuraavan vuoden aikana, kohdistuu huomio erilaisiin tapoihin kouluttautua työaikana ja sen ohessa. Ja tämä koskee sekä työantajia että -tekijöitä.
Mitä taitoja rekrytoinneissa nyt korostetaan? Lataa raportti ja lue lisää!
Onko oma osaamisesi rekrykunnossa?
Ohjelmallisen ostamisen koulutus
04.03.2021
IAB Finlandin puheenvuorot UpSkill -messuilla
UpSkill -messut järjestettiin 3.-4.3. virtuaalitapahtumana, jolla halutaan innostaa uuden oppimiseen ja tuoda esiin erilaisia koulutusmahdollisuuksia. Kuuntele IAB Finlandin puheenvuorot rekrytoinnista, verkkokaupasta sekä podcasteista!
lue lisää01.11.2018
Kokemus on työnantajabrändin tärkein mittari
Yrityskulttuurin ei kuulukaan puhutella kaikkia
lue lisää