Icon
Ota monimediallisuudesta täydet tehot irti – jokainen kohtaaminen merkitsee! IABlogi

Ota monimediallisuudesta täydet tehot irti – jokainen kohtaaminen merkitsee!

24.09.2015 | Interquest

Digitaalisuuden vahvistuessa ja mediakentän muuttuessa monimediallisuuden merkitys ja sen tärkeys kasvaa. Monimediallisuus tarjoaa brändeille erinomaisen mahdollisuuden viestiä ja olla vuorovaikutuksessa kuluttajien kanssa useammin ja eri hetkissä eri kanavien ja mainosmuotojen kautta.

Monimediallisuuden kautta brändit ja yritykset voivat syventää vuorovaikutusta ja viestinnän tasoa, jolloin myös kampanjan vaikutukset kuluttajien mielikuviin ja käyttäytymiseen ovat selvästi suurempia.

Digi on itsessään moniulotteinen mediaympäristö, mikä tarkoittaa, että myös digin sisällä on tärkeä miettiä kampanjan tavoitteet mainosmuodoittain – esimerkiksi mikä on display-mainonnan rooli verrattuna natiivimainonnan tai videon rooliin ja kuinka nämä tukevat toisiaan.

Esimerkin monimediakampanjassa display-mainonnan avulla herätetään huomiota ja ohjataan kuluttajia muun sisällön pariin, kun taas printtilehden mainoksen ja verkkopalvelun natiivimainonnan (advertoriaalin) rooli on toimia informoivana elementtinä. Näiden lisäksi videomainonnan ja/tai TV-mainonnan avulla tuodaan esille pidempi tarina ja tarjotaan samalla kampanjalle viihdyttävä elementti.

Esimerkki monimediallisesta kampanjasta, jossa on mukana display-mainos, prittilehti, verkkopalvelun natiivimainonta (advertoriaali) sekä video ja/tai TV-mainos.


Tehokkaimmat monimediakampanjat sisältävät viestejä ja mainoksia, jotka on suunniteltu media- ja mainosmuotokohtaisesti. Monimediakampanjoiden suunnittelussa on hyvä huomioida seuraavat asiat:

  1. Millaisessa hetkessä tavoitat kuluttajan eri medioissa? Onko heillä aikaa tutustua mainokseen paremmin? Mikä on kyseisen mainoksen tavoite? Entä onko kuluttajia tarkoitus ohjata jonnekin?
  2. Mainostajan pitää olla helposti tunnistettavissa kaikissa kampanjan elementeissä, jotta kuluttaja yhdistää viestin heti oikeaan brändiin.
  3. Kuluttajan pitää myös pystyä helposti yhdistämään eri medioissa olevat mainonnat ja viestit samaan kampanjaan, jotta kampanjan vaikuttavuus on mahdollisimman suuri.
  4. Kampanjan pitää myös tarjota lisäarvoa kuluttajille, jotka ovat altistuneet useammalle mainokselle. Tämä takaa kampanjalle mahdollisimman suuren vaikutuksen kuluttajan mielikuviin ja ostoaikomukseen.

Optimoinnin mahdollistamiseksi on myös tärkeää ymmärtää kampanjan eri osioiden vaikutusta, joiden avulla voimme mitata myös kampanjan kokonaistehoa ja -vaikutusta.

Lotta Olkinuora
Insight Planner, InterQuest Oy

Lotta Olkinuora on kansainvälisellä kokemuksella varustettu digitutkimuksen ammattilainen, joka auttaa yrityksiä viestimään ja mainostamaan menestyksekkäästi ja asiakaslähtöisesti.

26.05.2016

Loistavia uutisia digimainostaja: puolet mainoksistasi huomataan!

Paitsi kohdennus, toimivimpia toteutuksia yhdistää myös selkeästi esiin tuotu ja kiinnostava sisältö, joka lisää kiinnostusta kohderyhmän parissa.

lue lisää

26.11.2015

Törmäytä ja etsi kipupisteet – rakennusaineet aitoon asiakaskeskeiseen kulttuuriin

Asiakaskyselyt eivät useinkaan kerro, miksi palvelua pitäisi kehittää ja miten. Siihen tarvitaan syvällisempää dialogia.

lue lisää

24.09.2015

Ota monimediallisuudesta täydet tehot irti – jokainen kohtaaminen merkitsee!

Myös digin sisällä on tärkeä miettiä kampanjan tavoitteet mainosmuodoittain.

lue lisää

10.06.2015

Hyödynnä digimainonnan monimuotoisuus

Yrityksen brändimielikuva rapautuu nopeasti, jos haetaan vain korkeaa klikkiprosenttia tai huomioarvoa.

lue lisää