Pliis, kommentoikaa mua, pliis!
Jokainen bloggaaja haluaa kommentteja. Tähän on olemassa toimivia ja typeriä vinkkejä.
Toimiva vinkki 1: Kirjoita teemasta, joka herättää tunteita.
Voit vaikka kritisoida suomalaista koulujärjestelmää, kertoa kokemuksesi työpaikkakiusaamisesta tai tilittää typerästä mokastasi. Tai voit antaa vinkkejä pääsiäisaskarteluihin ja renkaanvaihtoon.
Tekstin ei aina tarvitse pyrkiä vitutukseen, jotta kommentteja heruisi. Se voi myös pyrkiä ilahtumiseen, oivallukseen, yhteisöllisyyteen, haikeuteen tai vaikka puolustautumisen haluun. Kaikki tunteet ovat hyviä tunteita.
Aihe herättää tunteen, ja tunne herättää lukijan. Kommentointipyyntö ei herätä yhtään ketään.
Toimiva vinkki 2: Kirjoita elävää kieltä ja lyhyitä tekstejä.
Jos lukija jättää postauksesi kesken, hän ei myöskään kommentoi. Niinpä kannattaa kirjoittaa rehevää kieltä ja tiiviitä tekstejä. Kun lukija sinnittelee postauksesi loppuun asti, hän ehkä myös kommentoi.
Toimiva vinkki 3: Kommentoi muiden blogeissa.
Sosiaalinen media on vastavuoroisuutta. Kukaan ei halua keskustella yksisuuntaisen tavarantuuttaajan kanssa.
Kun kommentoit toisten blogeissa, älä kuitenkaan kirjoita mitäänsanomattomia ”Kiva postaus!” tai ”Huono postaus!” -kommentteja, vaan laajenna viestiäsi. Mikä teki postauksesta hyvän tai huonon? Onko sinulla vastaavia kokemuksia kuin kirjoittajalla? Haluatko esittää toisen näkökulman? Tahdotko kysyä jotain bloggaajalta?
Kommenttiin ei kannata lisätä linkkiä omaan blogiin, vaan linkki lisätään erilliseen kenttään oman nimen yhteyteen. Jos kommenttisi ovat fiksuja, bloggaaja ja muut lukijat klikkaavat kyllä nimeäsi ja päätyvät sivuillesi.
Typerä vinkki 1: Markkinoi postaustasi joka paikassa.
Tollointa ikinä on spämmätä omaa postaustaan joka paikassa: Twitterissä, Facebookissa, LinkedInissä ja muiden blogeissa. Sosiaalisen median lukijat kyllästyvät, kun sama sisältö tulee silmille kaikkialla.
Liian tyrkky on liian tyrkky. Jokainen meistä kaihtaa ihmistä, joka tunkeaa ja työntyy tykö.
Typerä vinkki 2: Pyydä lukijoilta kommentteja.
Yhtä tolloa on kinuta kommentteja blogipostauksensa lopussa: ”Mitä mieltä olette?” ”Oletko eri mieltä? Kerro se!” ”Onko sinulla vastaavia kokemuksia?”
Lukijan reaktio on sama kuin 15-vuotiaan reaktio, kun opettaja kysyy jotain aivan liian helppoa: täydellinen vaikeneminen. On kiusallista tarttua ilmiselvään täkyyn.
Mitä mieltä itse olet - eikö tällainen loppukysymys ole puistattavan keinotekoinen?
23.01.2025
Digimarkkinoijan ja -myyjän sertifikaatti uudistuu – pysy ajan tasalla muuttuvassa maailmassa
Digimarkkinoinnin, mainonnan ja median maailma kehittyy nopeammin kuin koskaan aiemmin. Alan ammattilaisena tiedät, miten tärkeää on pysyä ajan tasalla uusista trendeistä, työkaluista ja parhaista käytännöistä. Siksi me IAB:llä päivitämme jatkuvasti digimarkkinoijan ja -myyjän sertifikaattia – vastaamaan tämän päivän ja huomisen haasteisiin.
lue lisää20.01.2025
IAB Studio: Ohjelmallisen mainonnan myytit - Totta vai tarua?
Tervetuloa kuuntelemaan uusinta IAB Studio podcast-jaksoa, jossa syvennymme ohjelmallisen mainonnan ajankohtaisiin teemoihin ja trendeihin! Pasin kanssa studiossa mukana ovat alan asiantuntijat Juuli Pelkonen Adformilta ja Miia Salmi Sanomalta.
lue lisää20.01.2025
Uusi IAB:n jäsenetu vuodelle 2025: Foorumit
IAB Finland aloittaa uudet jäsenille suunnatut foorumit helmikuussa 2025. Ensimmäiset foorumit keskittyvät kahteen IAB:n jäsenkyselyssä erittäin tärkeäksi koettuun teemaan: tekoälyyn sekä mainonnan tuloksellisuuteen. Foorumit keskittyvät 100% osallistujien omaan oppimiseen ja ne ovat avoinna kaikille IAB:n jäsenille. Pidämme yhteisen infotilaisuuden foorumeista tiistaina 11.2.2025 klo 9:00 Teamsissa. Tule mukaan tutustumaan foorumeihin ja lue myös alta yleisimmät kysymykset foorumeihin liittyen.
lue lisää16.01.2025
IAB Jäsenesittely: Singularity Designs Oy ja Jyri Kyllönen
Tässä blogisarjassa tutustumme IAB:n uusiin jäseniin hieman paremmin! Nyt on vuorossa Singularity Designs Oy ja Jyri Kyllönen
lue lisää