Icon
Pliis, kommentoikaa mua, pliis! IABlogi

Pliis, kommentoikaa mua, pliis!

19.04.2012 | Katleena Kortesuo

Jokainen bloggaaja haluaa kommentteja. Tähän on olemassa toimivia ja typeriä vinkkejä.

Toimiva vinkki 1: Kirjoita teemasta, joka herättää tunteita.

Voit vaikka kritisoida suomalaista koulujärjestelmää, kertoa kokemuksesi työpaikkakiusaamisesta tai tilittää typerästä mokastasi. Tai voit antaa vinkkejä pääsiäisaskarteluihin ja renkaanvaihtoon.

Tekstin ei aina tarvitse pyrkiä vitutukseen, jotta kommentteja heruisi. Se voi myös pyrkiä ilahtumiseen, oivallukseen, yhteisöllisyyteen, haikeuteen tai vaikka puolustautumisen haluun. Kaikki tunteet ovat hyviä tunteita.

Aihe herättää tunteen, ja tunne herättää lukijan. Kommentointipyyntö ei herätä yhtään ketään.

Toimiva vinkki 2: Kirjoita elävää kieltä ja lyhyitä tekstejä.

Jos lukija jättää postauksesi kesken, hän ei myöskään kommentoi. Niinpä kannattaa kirjoittaa rehevää kieltä ja tiiviitä tekstejä. Kun lukija sinnittelee postauksesi loppuun asti, hän ehkä myös kommentoi.

Toimiva vinkki 3: Kommentoi muiden blogeissa.

Sosiaalinen media on vastavuoroisuutta. Kukaan ei halua keskustella yksisuuntaisen tavarantuuttaajan kanssa.

Kun kommentoit toisten blogeissa, älä kuitenkaan kirjoita mitäänsanomattomia ”Kiva postaus!” tai ”Huono postaus!” -kommentteja, vaan laajenna viestiäsi. Mikä teki postauksesta hyvän tai huonon? Onko sinulla vastaavia kokemuksia kuin kirjoittajalla? Haluatko esittää toisen näkökulman? Tahdotko kysyä jotain bloggaajalta?

Kommenttiin ei kannata lisätä linkkiä omaan blogiin, vaan linkki lisätään erilliseen kenttään oman nimen yhteyteen. Jos kommenttisi ovat fiksuja, bloggaaja ja muut lukijat klikkaavat kyllä nimeäsi ja päätyvät sivuillesi.

Typerä vinkki 1: Markkinoi postaustasi joka paikassa.

Tollointa ikinä on spämmätä omaa postaustaan joka paikassa: Twitterissä, Facebookissa, LinkedInissä ja muiden blogeissa. Sosiaalisen median lukijat kyllästyvät, kun sama sisältö tulee silmille kaikkialla.

Liian tyrkky on liian tyrkky. Jokainen meistä kaihtaa ihmistä, joka tunkeaa ja työntyy tykö.

Typerä vinkki 2: Pyydä lukijoilta kommentteja.

Yhtä tolloa on kinuta kommentteja blogipostauksensa lopussa: ”Mitä mieltä olette?” ”Oletko eri mieltä? Kerro se!” ”Onko sinulla vastaavia kokemuksia?”

Lukijan reaktio on sama kuin 15-vuotiaan reaktio, kun opettaja kysyy jotain aivan liian helppoa: täydellinen vaikeneminen. On kiusallista tarttua ilmiselvään täkyyn.

Mitä mieltä itse olet - eikö tällainen loppukysymys ole puistattavan keinotekoinen?

11.12.2024

IAB Studio: Uusi yhteistyö ottaa kaikki mukaan Retail Mediaan

IAB Studio jaksot ovat napostelupituisia podcast jaksoja päivän polttavista aiheista ja tällä kertaa studiossa Pasin kanssa ovat Hannaleena Koskinen Allerilta ja Teemu Kurri Craneworks / Doohlabsilta. Tällä kertaa studiossa otettiin kantaa kuumimpaan mediatrendiin, eli puhutaan retail mediasta.

lue lisää

03.12.2024

Katsaus kuluneeseen vuoteen 2024: Ohjelmallinen Gaming

Gaming mainonta on ollut nousevia aiheita ohjelmallisessa ostamisessa vuoden 2024 aikana. Otimme IAB:n kanssa katsauksen kuluneeseen vuoteen gaming mainonnan parissa ja haastattelimme ohjelmallisen asiantuntijaa Nina Nordmania (Kinesso, IPG Mediabrands) sekä videomainonnan asiantuntijaa Aleksi Ylitaloa (RTL AdAlliance).

lue lisää

29.11.2024

Mainostajat vahvasti mukana IAB Finlandin hallituksessa

Uusina IAB-painopisteinä tekoäly ja Retail Media - IAB Finlandin syyskokouksessa 27.11.2024 sovittiin vuoden 2025 painopisteet ja äänestettiin yhdistykselle uusi hallitus. Painopisteissä yhdistyy täysin uudet teemat, kuten tekoäly ja Retail Media, IAB:n perinteisiin vahvuuksiin liittyen digimainonnan kohdentamiseen sekä mittaamiseen. Uusina jäseninä hallitukseen valittiin seuraavaksi kahdeksi vuodeksi Clear Channel, Posti, Elisa, Veikkaus, Relevant ja IPG/Kinesso. 

lue lisää

29.11.2024

Kuinka hyödyntää tekoälyä vastuullisesti markkinoinnissa?

Tekoäly on noussut nopeasti markkinoinnin ammattilaisten tehokkaaksi työkaluksi, joka parantaa ideointia, sisällöntuotantoa ja analysointia. Vaikka tekoäly tuo mukanaan huomattavia etuja, kuten työprosessien nopeutumista ja automatisointia, sen käyttö edellyttää vastuullisuutta ja eettistä harkintaa.  Tässä artikkelissa käsittelemme tekoälyn käyttöä markkinoinnin tukena ja vastuullisia käytäntöjä, jotka auttavat rakentamaan kestävää ja eettistä markkinointia.

lue lisää