Retail median määritelmä
Retail media mullistaa nyt mainonnan kenttää tarjoamalla ainutlaatuisen yhdistelmän monikanavaisia ympäristöjä vähittäiskaupan ja kauppapaikkojen kautta. IAB Finlandin Retail Median työryhmä on laatinut uuden määritelmän, joka valottaa retail median merkitystä sekä sen jakoa ensimmäisen ja kolmannen osapuolen kanaviin. Tässä artikkelissa sukellamme syvälle Retail median vahvuuksiin, erityispiirteisiin ja siihen, kuinka se yhdistää brändit ja asiakkaat ostohetkellä. Lisäksi opit, kuinka dataa voidaan hyödyntää entistä tehokkaammin ymmärtämään asiakkaiden ostopäätöksiä ja käyttäytymistä.
“Retail media on tämän hetken suurin trendi mainonnan saralla ja sen osuus mainostajien investoinneista kasvaa kiihtyvästi. Suomessa myös kaupan mediaksi kutsutun kokonaisuuden täysi hyödyntäminen on nyt viimeistään siirtynyt maailmalta Suomeen ja työryhmänä haluammekin tarttua sen lokalisoimiseen. Työryhmän ensimmäisenä tehtävänä onkin luoda Suomen markkinalle yhteinen määritelmä, joka luo vankan pohjan Retail median kehitykselle. Työryhmä tulee jatkossa varmistamaan markkinan tietoisuuden ja ymmärryksen Retail mediasta mm. erilaisten standardien, oppaiden sekä suositusten kautta.”
Syksyisin terveisin,
Retail Median työryhmän puheenjohtajat:
Sami Hiirsalmi, SOK Smart Marketing ja
Mari Riipinen, Dagmar
Käy vastaamassa Retail Median lähtötasotutkimukseen TÄSTÄ!
Retail Median määritelmä
Retail medialla tarkoitetaan vähittäiskaupan sekä kauppapaikkojen monikanavaisia ympäristöjä ja niihin ohjaavia kanavia. Retail media sisältää sekä online- että offline -kohtaamispisteitä asiakkaan koko asiakaspolun varrella aina tunnettuuden luomisesta, aktivoimiseen ja ostopäätökseen vaikuttamiseen. Retail median vahvuus on yhdistää asiakkaat sekä brändit ostohetkellä.
Jako ensimmäisen osapuolen & kolmannen osapuolten kanaviin
Retail media käsittää sekä ensimmäisen osapuolen että kolmannen osapuolen kanavia. Ensimmäisen osapuolen kanavissa tapahtuva retail media käsittää retailerin omistamat kanavat, jotka voivat olla esimerkiksi verkkosivuja tai applikaatioita. Kolmannen osapuolen kanavissa tapahtuva retail media käsittää muiden medioiden omistamia kanavia (esimerkiksi sosiaalinen media), joita voidaan hyödyntää. Tällöin kolmansien osapuolten kanavissa tapahtuvassa mainonnassa käytetään kohdentamiseen retailerin omistamaa dataa.
Retail median vahvuudet ja erityispiirteet
Retail media tavoittaa asiakkaan laajasti ostoprosessin kaikissa vaiheissa, mutta mahdollistaa erityisesti brändin näkyvyyden ostoprosessin loppuvaiheessa. Retail median vahvuuksiin kuuluu data ja sen hyödyntäminen. Datan avulla mainostaja voi saada parempaa ymmärrystä tuotteista ja ostokäyttäytymisestä, asiakkaan tarpeista ja tottumuksista sekä ostoprosessista. Retail media kattaa kaikki mediatyypit - sekä online- että offline-kanavat - ja tarjoaa myös mahdollisuuden mitata myyntivaikutuksia näistä kanavasta.
23.01.2025
Digimarkkinoijan ja -myyjän sertifikaatti uudistuu – pysy ajan tasalla muuttuvassa maailmassa
Digimarkkinoinnin, mainonnan ja median maailma kehittyy nopeammin kuin koskaan aiemmin. Alan ammattilaisena tiedät, miten tärkeää on pysyä ajan tasalla uusista trendeistä, työkaluista ja parhaista käytännöistä. Siksi me IAB:llä päivitämme jatkuvasti digimarkkinoijan ja -myyjän sertifikaattia – vastaamaan tämän päivän ja huomisen haasteisiin.
lue lisää20.01.2025
IAB Studio: Ohjelmallisen mainonnan myytit - Totta vai tarua?
Tervetuloa kuuntelemaan uusinta IAB Studio podcast-jaksoa, jossa syvennymme ohjelmallisen mainonnan ajankohtaisiin teemoihin ja trendeihin! Pasin kanssa studiossa mukana ovat alan asiantuntijat Juuli Pelkonen Adformilta ja Miia Salmi Sanomalta.
lue lisää20.01.2025
Uusi IAB:n jäsenetu vuodelle 2025: Foorumit
IAB Finland aloittaa uudet jäsenille suunnatut foorumit helmikuussa 2025. Ensimmäiset foorumit keskittyvät kahteen IAB:n jäsenkyselyssä erittäin tärkeäksi koettuun teemaan: tekoälyyn sekä mainonnan tuloksellisuuteen. Foorumit keskittyvät 100% osallistujien omaan oppimiseen ja ne ovat avoinna kaikille IAB:n jäsenille. Pidämme yhteisen infotilaisuuden foorumeista tiistaina 11.2.2025 klo 9:00 Teamsissa. Tule mukaan tutustumaan foorumeihin ja lue myös alta yleisimmät kysymykset foorumeihin liittyen.
lue lisää16.01.2025
IAB Jäsenesittely: Singularity Designs Oy ja Jyri Kyllönen
Tässä blogisarjassa tutustumme IAB:n uusiin jäseniin hieman paremmin! Nyt on vuorossa Singularity Designs Oy ja Jyri Kyllönen
lue lisää