Retail median määritelmä
Retail media mullistaa nyt mainonnan kenttää tarjoamalla ainutlaatuisen yhdistelmän monikanavaisia ympäristöjä vähittäiskaupan ja kauppapaikkojen kautta. IAB Finlandin Retail Median työryhmä on laatinut uuden määritelmän, joka valottaa retail median merkitystä sekä sen jakoa ensimmäisen ja kolmannen osapuolen kanaviin. Tässä artikkelissa sukellamme syvälle Retail median vahvuuksiin, erityispiirteisiin ja siihen, kuinka se yhdistää brändit ja asiakkaat ostohetkellä. Lisäksi opit, kuinka dataa voidaan hyödyntää entistä tehokkaammin ymmärtämään asiakkaiden ostopäätöksiä ja käyttäytymistä.
“Retail media on tämän hetken suurin trendi mainonnan saralla ja sen osuus mainostajien investoinneista kasvaa kiihtyvästi. Suomessa myös kaupan mediaksi kutsutun kokonaisuuden täysi hyödyntäminen on nyt viimeistään siirtynyt maailmalta Suomeen ja työryhmänä haluammekin tarttua sen lokalisoimiseen. Työryhmän ensimmäisenä tehtävänä onkin luoda Suomen markkinalle yhteinen määritelmä, joka luo vankan pohjan Retail median kehitykselle. Työryhmä tulee jatkossa varmistamaan markkinan tietoisuuden ja ymmärryksen Retail mediasta mm. erilaisten standardien, oppaiden sekä suositusten kautta.”
Syksyisin terveisin,
Retail Median työryhmän puheenjohtajat:
Sami Hiirsalmi, SOK Smart Marketing ja
Mari Riipinen, Dagmar
Käy vastaamassa Retail Median lähtötasotutkimukseen TÄSTÄ!
Retail Median määritelmä
Retail medialla tarkoitetaan vähittäiskaupan sekä kauppapaikkojen monikanavaisia ympäristöjä ja niihin ohjaavia kanavia. Retail media sisältää sekä online- että offline -kohtaamispisteitä asiakkaan koko asiakaspolun varrella aina tunnettuuden luomisesta, aktivoimiseen ja ostopäätökseen vaikuttamiseen. Retail median vahvuus on yhdistää asiakkaat sekä brändit ostohetkellä.
Jako ensimmäisen osapuolen & kolmannen osapuolten kanaviin
Retail media käsittää sekä ensimmäisen osapuolen että kolmannen osapuolen kanavia. Ensimmäisen osapuolen kanavissa tapahtuva retail media käsittää retailerin omistamat kanavat, jotka voivat olla esimerkiksi verkkosivuja tai applikaatioita. Kolmannen osapuolen kanavissa tapahtuva retail media käsittää muiden medioiden omistamia kanavia (esimerkiksi sosiaalinen media), joita voidaan hyödyntää. Tällöin kolmansien osapuolten kanavissa tapahtuvassa mainonnassa käytetään kohdentamiseen retailerin omistamaa dataa.
Retail median vahvuudet ja erityispiirteet
Retail media tavoittaa asiakkaan laajasti ostoprosessin kaikissa vaiheissa, mutta mahdollistaa erityisesti brändin näkyvyyden ostoprosessin loppuvaiheessa. Retail median vahvuuksiin kuuluu data ja sen hyödyntäminen. Datan avulla mainostaja voi saada parempaa ymmärrystä tuotteista ja ostokäyttäytymisestä, asiakkaan tarpeista ja tottumuksista sekä ostoprosessista. Retail media kattaa kaikki mediatyypit - sekä online- että offline-kanavat - ja tarjoaa myös mahdollisuuden mitata myyntivaikutuksia näistä kanavasta.
06.02.2024
Digitaalisen markkinoinnin trendit 2024 - IAB Finlandin Industry Partnerit esittelyssä
IAB Finlandin Industry Partnereina vuonna 2024 toimivat Adform, Alma Media, Clear Channel, RTL, Sanoma ja SOK Smart Marketing. Esittelemme heidät kaikki kahdessa osassa ja alotamme nyt kolmikolla Adform, RTL ja SOK Smart Marketing. Loput kumppanit esitellään kahden viikon päästä.
lue lisää26.01.2024
Antti Kallio ja Christopher Fernandez IAB Finlandin hallituksen PJ-kaksikoksi
Dagmarin Chief Business Officer Antti Kallio valittiin tammikuun kokouksessa yksimielisesti IAB Finlandin hallituksen puheenjohtajaksi vuodelle 2024. Varapuheenjohtajan nuijaa tänä vuonna heiluttaa viime vuoden tapaan Kinesson Pohjoismaiden liiketoiminnasta vastaava Christopher Fernandez.
lue lisää11.10.2023
Retail median määritelmä
Retail media mullistaa nyt mainonnan kenttää tarjoamalla ainutlaatuisen yhdistelmän monikanavaisia ympäristöjä vähittäiskaupan ja kauppapaikkojen kautta. IAB Finlandin Retail Median työryhmä on laatinut uuden määritelmän, joka valottaa retail median merkitystä sekä sen jakoa ensimmäisen ja kolmannen osapuolen kanaviin. Tässä artikkelissa sukellamme syvälle Retail median vahvuuksiin, erityispiirteisiin ja siihen, kuinka se yhdistää brändit ja asiakkaat ostohetkellä. Lisäksi opit, kuinka dataa voidaan hyödyntää entistä tehokkaammin ymmärtämään asiakkaiden ostopäätöksiä ja käyttäytymistä.
lue lisää05.10.2023
Digimarkkinoinnin koulutus - Investointi tulevaisuuteen ja urasi kehitykseen
Digimarkkinoinnin maailma on dynaaminen ja muuttuu päivittäin. Teknologian jatkuva kehitys, kuluttajien käyttäytymisen muutokset ja alustojen päivitykset tarkoittavat, että digimarkkinoijien on pysyttävä herkillä ja valppaina. Tässä kontekstissa digimarkkinoinnin koulutus nousee ensiarvoiseen merkitykseen.
lue lisää