Rojukasat pois, onnellisuus tilalle
Sosiaalisessa mediassa on jo hyvä tovi kohistu japanilaisesta kon mari -ilmiöstä. Japanilaisen ammattijärjestelijän Marie Kondon menetelmän periaate on heivata pois kaikki turha ja tarpeeton. Kun rojut katoavat, vapautuu energiaa tärkeämpään ja elämänlaatu paranee.
Kun tavaroita käydään läpi, tulee kysyä itseltään ”Tuottaako tämä minulle iloa?” Jos vastaus on ei, lentää tavara kierrätykseen tai roskalavalle.
Moni kehuu saaneensa elämäänsä uudenlaista iloa ja energiaa raivattuaan turhat asiat pois. Mitä jos samaa soveltaisi markkinointiviestintään? Mitä tapahtuisi, jos kävisi läpi kaikki kanavansa, ponnistuksensa ja riippakiviksi muodostuneet, turhiksi todetut lähdöt ja kysyisi, mitä iloa ja hyötyä kustakin on?
Vähennä, saat enemmän
Kon mari -mallin mukaan jäljelle jääneet tavarat ja esineet tuntuvat arvokkaammalta, kun ne eivät enää jää turhien rojujen varjoon. Kun kaapissa on enää kolme puseroa entisen kolmenkymmenen sijaan, löytyvät nuo kolme ihaninta, sopivinta ja toimivinta yltä entistä useammin.
Omien markkinointiviestinnän ponnistustensa kriittinen tarkkailu voi tehdä hyvää. Löytyykö somekanavia, joihin on liitytty vain koska se oli hip ja cool ja jotka unohdettiin viikon käytön jälkeen? Tai löytyykö vanhojen, vuosikalenteriin jääneiden mainontalähtöjen seasta vanha helmi, josta kannattaisi ottaa kaikki irti? Moni onkin alkanut miettiä, onko hajauttamisen sijaan mielekästä valita ne muutama toimivinta kanavaa.
Markkinoijien lisäksi myös julkaisijat voivat hyötyä raivauksesta. Radikaalimpaa kon maria harjoitti eräs hollantilainen jalkapallosivusto, joka karsi 35 prosenttia mainosnäytöistään mainonnan laadun parantamiseksi ja rajoitti mainospaikat kolmeen per sivu. Ja kuinka saitille kävikään? Alkukirpaisun jälkeen tulot palasivat samalle tasolle kuin ennen mainosnäyttöjen leikkaamista.
Raivaa, asiakkaasi saa enemmän
Paitsi että rojukasat vievät kodeista tärkeää tilaa, voivat ne myös aiheuttaa ahdistusta. Kun fyysistä maailmaa pistetään järjestykseen, järjestyy myös koko elämä ihmissuhteita myöten, lupaa Kondo.
Moni alan tämän hetken huolestuttavista ilmiöistä kasvaa ja kehittyy markkinointiviestinnän rojukasoissa. Kun sivustot ovat täynnä epämääräistä silppua, liiallisuuksiin vedetty retargetointi vainoaa joka nurkan takana ja jokikinen kanava työntää päälle puolihuolimatonta markkinointiviestiä, ahdistuu kuluttaja ja pahimmassa tapauksessa laittaa mainonnanesto-ohjelman päälle.
Määrän sijasta tulisikin tähdätä laatuun. Hyvä lähtökohta tälle on käydä läpi oma markkinointi- ja kanavaomaisuutensa kriittisellä silmällä. Kun tiedät, mitä sinulla on, osaat tarjota sitä asiakkaallesikin entistä paremmin.
ps. Mainonnan laatu on tänä vuonna IAB Finlandin toiminnan keskiössä. Työryhmissämme tehdään tärkeää työtä muun muassa ad blockereiden ja mainonnan tehon mittaamisen parissa, ja keskustelua alan tilasta ja ilmiöistä halutaan levittää entistä laajemmalle. Jos et vielä kuulu IAB-yhteisöön, jäseneksi pääset täältä.
(Kuva: Japanexperterna, cc by 2.0)
26.04.2017
Uusi julkaisijakysely mainonnaneston käytöstä Suomessa
Mainonannesto puhuttaa edelleen, ketkä sitä käyttävät?
lue lisää21.02.2017
Mainonnan laatu
Laadukas mainonta ei häiritse mediakokemusta, vaan parhaimmillaan antaa sille lisäarvoa natiivissa muodossa.
lue lisää18.01.2016
Rojukasat pois, onnellisuus tilalle
Sopiiko maailman valloittanut järjestelysensaatio myös markkinoijan tarpeisiin?
lue lisää19.11.2015
Laatu edellä ongelmien kimppuun
Brysselissä pohditaan tällä hetkellä merkittäviä digiasioita, kertoi IAB Europen johtaja Suomen-vierailullaan.
lue lisää