Sisältömarkkinointi osa 3: Olipa kerran tarina, joka oli tärkeämpi kuin sisältö
Olipa kerran kaukana pohjoisessa ihmisiä, jotka halusivat yhdistää maailman ihmiset ja rakensivat langattoman puhelimen. Joka päivä valmistui tuhansia kännyköitä, ja yritys olikin hetken maailman valtias. Yhtenä päivänä, kaukana ison meren takana, mustaan poolopaitaan pukeutunut mies kertoi tarinan laitteesta, jossa ei ollut laisinkaan näppäimiä. Sen takia ihmiset ihastuivat uuteen kiiltävään esineeseen ja jonottivat puhelinta kauppojen kassoilla. Lopulta pohjoisen ihmiset kutsuivat miehen kaukaa ison meren takaa auttamaan heitä…
Tarinan jatkon tietävät varmasti kaikki suomalaiset. Nokian ja Applen tapa kertoa uusista tuotteista oli kuin yö ja päivä. Nokian edustajat kertoivat puhelinten hienoista teknisistä ominaisuuksista kravatit kaulassa, kun Steve Jobs astui lavalle poolopaidassaan ja sanoi ”tuhat kappaletta taskussani” esitellessään iPodin. Nokia luetteli faktoja, Apple (eli Jobs) istutti tarinoiden avulla mielikuvia ihmisten ajatuksiin.
Tiedon välittäminen nettiin ei ole vielä tarina. Siten sisältömarkkinoinnissa ei ole olennaista vain tehokkaaseen sisällöntuotantoon keskittyminen vaan ihmisten auttaminen näkemään mitä uniikkia yrityksessä on. Tarina on asia, joka jää mieleen ja jota välitetään eteenpäin. Hyvä tarina koskettaa tunteita. Kaikki keskustelut sosiaalisessa mediassa ja toreilla brändistä ovat osa tarinaa. Kaikki mielikuvat, jotka yritys aiheuttaa, ovat osa tarinaa. Pukeutumalla farkkuihin, tennareihin ja mustaan poolopaitaan Steve Jobs loi itsestään mielikuvaa tavallisena ihmisenä. Ihmiset pystyivät samaistumaan häneen ja uskoivat tarinan.
Pitäisikö jokaisen yrityksen olla myös tarinankertoja? Tämä on väärä kysymys, sillä yrityksistä kerrotaan jo tarinoita. Oikea kysymys on, että miten itse haluat olla mukana muokkaamassa tarinaa.
Voit aloittaa tarinankerronnan käyttämällä Pixarin käyttämää tarinankerrontakaavaa. Eli Olipa kerran…
Jarno Alastalo on tarinankertoja, ideatoimisto Making People Happyn
perustaja ja on nykyisin myös luomassa uusia mielenterveyden ongelmien
ehkäisyyn liittyviä palveluita Heimo Communityssä.
Hän on verkkoyhteisöjen asiantuntija ja auttaa yrityksiä sekä ihmisiä
viestimään merkityksellisesti verkossa. Aikaisemmin Jarno on toiminut
Aller Mediassa Suomi24:n johtajana ja sosiaalisen median pääarkkitehtina.
Sisältömarkkinointi-postaussarjassa aiemmin ilmestynyt:
Sisältömarkkinointi osa 2: Ars gratia artis, sanoo sisältömarkkinointi
Sisältömarkkinointi osa 1: Natiivimainonta
12.08.2014
Konteksti on yhtä tärkeä kuin sisältö. Katso kuvat!
Sanotaan, että sisältö on kuningas. Näin voi olla, mutta konteksti on kuningatar, joka lopulta määrää kaapin paikan.
lue lisää15.04.2014
Sisältömarkkinointi osa 3: Olipa kerran tarina, joka oli tärkeämpi kuin sisältö
Tehokas sisältömarkkinointi auttaa ihmisiä näkemään yrityksen ainutlaatuisuuden.
lue lisää20.06.2013
Some Awards - intohimoa, iloa ja kyyneleitä
Sosiaalinen media on olennainen osa toimintaa, mutta se ei toimi, jos somessa on pakosta. Some Awards paljasti voittajien somekaavan!
lue lisää