Some Awards - intohimoa, iloa ja kyyneleitä
Ihmiset, jotka ovat lähinnä tuttuja Twitter-feedeistä, Facebook-päivityksistä, videopäiväkirjoista ja muista sosiaalisen median palveluista, kokoontuivat 13.6. Helsingin Bio Rexiin juhlistamaan sometekoja, -ihmisiä ja -ilmiöitä. Maailman ensimmäinen suomalainen Some Awards nosti esiin viihdyttäjiä, someaktiiveja ja ihmisiä, joilla on intohimoa tehdä asioita.
Illan pysäyttävin hetki oli kun 875 grammaa -Facebook-yhteisön perustanut keskoslapsen isä voitti Someteko-palkinnon ja sai kaikki kyynelehtimään. Isän esimerkin voimalla kerättiin yli 125 000 euroa hyvään tarkoitukseen.
- Haluan, että kaikki muistavat sen, että tälläkin hetkellä K7-osastolla on tosi pieniä lapsia, joiden selviäminen ei ole yhtä varmaa. Ja ne iskät, joilla ei ole aikaa laittaa kuvia Facebookiin, ja ne lapset ei koskaan tule saamaan 25 tuhatta peukutusta, koska niiden iskät harjaa heidän hiuksiaan ekaa kertaa.
Kuva: Aller Media/Pasi Murto
Vuoden Someyritys-kategoriassa ei nähty ehkä sometekemisistään tunnetuimpia yrityksiä. Varusteleka tekee omintakeisella tavallaan kiistanalaista markkinointia ja yrityksen johtaja Valtteri Lindholmille Facebook on sielun jatke. Studioravintola Paksu ei pelastunut, vaikka saikin peukutuksia somessa. Yrittäjä Otto Helinin kamppailua on saanut seurata avoimesti ja ravintolan ystäviltä on tullut sekä kiitosta että kritiikkiä. Someyritys-palkinnon vei kuitenkin nettipoliisi, joka on vuosia toiminut aktiivisesti verkossa. Näitä poliiseja ei voi väittää tiukkapipoisiksi. Fobba, Jutta ja Jarno muuttavat hyvällä, rennolla otteella käsityksiä virkavallan toiminnasta.
Vaikka lavalla nähtiin myös Pekka Haavisto, niin illan poliittisimman puheen piti kala-aktivisti Jasper Pääkkönen. Jasper voitti Jaetuin some -kategorian aiheuttamallaan #lohigate:lla. Kalamies on käyttänyt sosiaalisesta media painostamaan hallitusta ja yrityksiä muuttamaan asennoitumista kalastukseen. Palkinto kourassa Jasper otti silmätikukseen vesivoiman, joka hänen mukaansa on myrkynvihreää, koska kalat eivät pääset patojen ohitse.
Voittajia tuntuu yhdistävän yksinkertainen somekaava: tunteet + intohimo + tarina + aitous. Tämä on se oppi, joka jokaisen yrityksen tulisi muistaa. Sosiaalinen media on olennainen osa toimintaa, mutta se ei toimi, jos somessa on pakosta.
Voittajat, videot ja kuvat:
www.someawards.fi
17.09.2015
#iabchat tulee
IAB Finlandin ensimmäiset tweetchatit paneutuvat somemarkkinoinnin syövereihin 23. ja 29.9.
lue lisää12.08.2014
Konteksti on yhtä tärkeä kuin sisältö. Katso kuvat!
Sanotaan, että sisältö on kuningas. Näin voi olla, mutta konteksti on kuningatar, joka lopulta määrää kaapin paikan.
lue lisää20.06.2013
Some Awards - intohimoa, iloa ja kyyneleitä
Sosiaalinen media on olennainen osa toimintaa, mutta se ei toimi, jos somessa on pakosta. Some Awards paljasti voittajien somekaavan!
lue lisää