Icon
Sosiaalinen media IABlogi

Sosiaalinen media

19.03.2012 | Jari Jaanto

Sosiaalisesta mediasta liikkuu paljon kaikenlaista tarinaa. Monesti saatetaan käsittää että sosiaalinen media on pelkkä Facebook, ja sosiaalisen median mainonta display-mainonnan ostamista. Aivan näin ei kuitenkaan ole. On hyvä siis määritellä mistä tulen blogissani kirjoittamaan ja kertoa mistä oikein on kysymys.

Ihmisten välistä kommunikaatiota on ollut olemassa niin pitkään kuin ihmisiäkin. Nyt kun tämä luonnollinen kommunikaatio on saanut uusia mahdollisuuksia, kun työkalut ovat digitalisoituneet, ja tähän kommunikaatioon tarjoutuu mahdollisuus ajasta, paikasta ja päätelaitteesta riippumatta.

Ei ole siis erikseen mitään virtuaalisia ihmisiä ja oikean maailman ihmisiä, kuten totesinkin Tiedosta-lehden artikkelissani. Sosiaalinen Media käsitteenä on sitten taas lujittunut kattokäsitteeksi isolle määrälle erilaisia digitaalisia työkaluja, joiden avulla ihmiset pystyvät olemaan yhteydessä toistensa kanssa.

Yksi hyvä määritelmä löytyy mielestäni Jussi-Pekka Erkkolan gradusta “sosiaalisen median käsitteestä”, joka menee seuraavasti:

"Sosiaalinen media on teknologiasidonnainen ja rakenteinen prosessi, jossa yksilöt ja ryhmät rakentavat yhteisiä merkityksiä sisältöjen, yhteisöjen ja verkkoteknologioiden avulla vertais- ja käyttötuotannon kautta. Samalla sosiaalinen media on jälkiteollinen ilmiö, jolla on tuotanto- ja jakelurakenteen muutoksen takia vaikutuksia yhteiskuntaan, talouteen ja kulttuuriin."

Markkinointi ja sosiaalinen media

Markkinointi taas on aina pohjimmiltaan asiakassuhteen aloittamista ja ylläpitoa. Kotlerin vanha määritelmä sanookin "markkinointi on sosiaalinen prosessi, jonka kautta yksilöt ja ryhmät tyydyttävät tarpeitaan ja halujaan vaihtamalla tuotteita ja luomalla arvoa muiden kanssa". Markkinointi käynnistää asiakassuhteen ja välittää arvoa asiakkaalle tuotteesta. Markkinoinnin tulisi olla tuotteeseen täysin integroitua ja saada ihmiset rakastamaan tuotetta.

Kun yhdistämme sosiaalisen median ja markkinoinnin, saadaan käyttöön käsite jossa käyttäjät/kuluttajat tulevat mukaan osaksi markkinointia. Tämä näkyy sitten siten, ettei tuotteen arvosta välitä viestiä suoraan sen omistaja, vaan kuluttaja tutuilleen. Prosessi ei ole tässä pelkästään yksisuuntainen, vaan samalla kuluttaja välittää tuotteen omistajalle arvokasta tietoa miten tuotetta pitäisi kehittää, sekä onko tuote sellainen mitä kuluttajat haluavat. Kannattaa myös muistaa, että 40-60% uskoo mainontaan, 90% kavereiden suosituksiin.

Kun palataan takaisin maan päälle, näkyy tämä sitten konkreettisemmin toimenpiteinä ja “pöhinänä” tuotteen ympärillä. Tällä pörinällä tarkoitetaan sitä, että käyttäjät ottavat tuotteen omakseen ja viestivät joko epäsuorasti tai suorasti siitä omalle “yhteisölleen” eli kaveripiirilleen.

Epäsuora viestintä on esimerkiksi tykkäys facebookissa. Käyttäjä tykkää jostain, ja samalla tämä heijastuu tämän Facebook-kavereiden newsfeediin. Suorempi jakaminen on sitten esimerkiksi viraalivideon kaivaminen Youtubesta, ja jakaminen omaan blogiinsa tai Twitteriin.

Tulen käsittelemään blogissani ajankohtaisia aiheita liittyen sosiaaliseen mediaan ja sen kaupalliseen hyödyntämiseen. Tulemme todennäköisesti pureutumaan analyyttisesti syvälle eri palveluihin ja kampanjoihin, sekä etsimään niiden ydintä. Samat ratkaisut ja vaihtoehdot ovat varmasti myös siirrettävissä eri ympäristöihin, ja näin tulemme IAB:n kautta kehittämään koko verkkomainonnan kenttää, auttamaan omalta osaltamme sen kasvussa ja muutoksessa.

Nyt tähän loppuun haastankin sinut, mistä asioista haluaisit IABlogin käsittelevän aiheita? Kirjoita rohkeasti kommentti ja tule mukaan kehittämään verkkomainonnan alaa!

11.12.2024

IAB Studio: Uusi yhteistyö ottaa kaikki mukaan Retail Mediaan

IAB Studio jaksot ovat napostelupituisia podcast jaksoja päivän polttavista aiheista ja tällä kertaa studiossa Pasin kanssa ovat Hannaleena Koskinen Allerilta ja Teemu Kurri Craneworks / Doohlabsilta. Tällä kertaa studiossa otettiin kantaa kuumimpaan mediatrendiin, eli puhutaan retail mediasta.

lue lisää

03.12.2024

Katsaus kuluneeseen vuoteen 2024: Ohjelmallinen Gaming

Gaming mainonta on ollut nousevia aiheita ohjelmallisessa ostamisessa vuoden 2024 aikana. Otimme IAB:n kanssa katsauksen kuluneeseen vuoteen gaming mainonnan parissa ja haastattelimme ohjelmallisen asiantuntijaa Nina Nordmania (Kinesso, IPG Mediabrands) sekä videomainonnan asiantuntijaa Aleksi Ylitaloa (RTL AdAlliance).

lue lisää

29.11.2024

Mainostajat vahvasti mukana IAB Finlandin hallituksessa

Uusina IAB-painopisteinä tekoäly ja Retail Media - IAB Finlandin syyskokouksessa 27.11.2024 sovittiin vuoden 2025 painopisteet ja äänestettiin yhdistykselle uusi hallitus. Painopisteissä yhdistyy täysin uudet teemat, kuten tekoäly ja Retail Media, IAB:n perinteisiin vahvuuksiin liittyen digimainonnan kohdentamiseen sekä mittaamiseen. Uusina jäseninä hallitukseen valittiin seuraavaksi kahdeksi vuodeksi Clear Channel, Posti, Elisa, Veikkaus, Relevant ja IPG/Kinesso. 

lue lisää

29.11.2024

Kuinka hyödyntää tekoälyä vastuullisesti markkinoinnissa?

Tekoäly on noussut nopeasti markkinoinnin ammattilaisten tehokkaaksi työkaluksi, joka parantaa ideointia, sisällöntuotantoa ja analysointia. Vaikka tekoäly tuo mukanaan huomattavia etuja, kuten työprosessien nopeutumista ja automatisointia, sen käyttö edellyttää vastuullisuutta ja eettistä harkintaa.  Tässä artikkelissa käsittelemme tekoälyn käyttöä markkinoinnin tukena ja vastuullisia käytäntöjä, jotka auttavat rakentamaan kestävää ja eettistä markkinointia.

lue lisää