Startup-yritykset tarvitsevat ketterää markkinointiosaamista
Startup-yritykset ovat määritelmän mukaan nopeaan kasvuun tähtääviä nuoria yrityksiä. Liikeidea perustuu usein yrittäjien erityisosaamiseen tai intohimoon jotain tiettyä asiaa kohtaan.
Yritykselle alkaa kertyä kustannuksia heti toiminnan käynnistysvaiheesta lähtien. Startup-yritykset osaavat elää nuukasti ja kiristää vyötä varsinkin oman palkanmaksun suhteen. Kustannusten pitäminen kurissa on startup-yritysten arkipäivää, mutta ansainnan saaminen on haastavaa.
Ansaintaa luodaan myynnillä ja markkinoinnilla, mikä edelleenkin aloitetaan liian myöhään ja liian pienillä panostuksilla. Kun startup-yritykset markkinoivat, niin ne tekevät sitä kustannussyistä omin resurssein. Asiantuntijapalveluiden usein vähintään nelinumeroinen hintalappu säikäyttää. Kuitenkin tarvetta ulkopuoliselle osaamiselle olisi, jotta kehitystyön lisäksi myös liiketoiminta saataisiin ripeästi käyntiin oikeilla toimenpiteillä. Erityisesti kuluttajaliiketoiminnassa korostuu markkinoijan kyky tehdä datan perusteella nopeita muutoksia toimenpiteisiin.
Olisiko markkinoilla tilaa palvelualustalle, josta startup-yritykset saisivat ostaa pilotteihinsa ketterän kehittämisen ja digitaalisen liiketoiminnan ymmärryksellä varustettua markkinointiosaamista järkevään hintaan? Voisiko tällainen olla kannattavaa liiketoimintaa? Startup-yritysten näkökulmasta markkinoinnin asiantuntijat tekevät vielä bisnestä dinosaurusten aikakauden opeilla. Sama koskee konsultointia ja monta muuta asiantuntijapalvelua.
Ketterästi toimivat asiakkaat vaativat ketterästi toimivia palveluita. Kompastuskivenä ketteryydessä ja kovassa vauhdissa voi olla ison kuvan hämärtyminen. Jos yrityksen visio ei pysy vauhdissa kirkkaana, niin markkinointikaan ei toimi.
Startup-yritykset eivät siis ole mikään helppo kohde asiantuntijapalveluiden myyjille. Mutta onko vika myyjissä vai ostajissa, vai molemmissa?
Kirjoittaja Virpi Martikainen on Digital Media Finlandin strategiakonsultti
11.12.2024
IAB Studio: Uusi yhteistyö ottaa kaikki mukaan Retail Mediaan
IAB Studio jaksot ovat napostelupituisia podcast jaksoja päivän polttavista aiheista ja tällä kertaa studiossa Pasin kanssa ovat Hannaleena Koskinen Allerilta ja Teemu Kurri Craneworks / Doohlabsilta. Tällä kertaa studiossa otettiin kantaa kuumimpaan mediatrendiin, eli puhutaan retail mediasta.
lue lisää03.12.2024
Katsaus kuluneeseen vuoteen 2024: Ohjelmallinen Gaming
Gaming mainonta on ollut nousevia aiheita ohjelmallisessa ostamisessa vuoden 2024 aikana. Otimme IAB:n kanssa katsauksen kuluneeseen vuoteen gaming mainonnan parissa ja haastattelimme ohjelmallisen asiantuntijaa Nina Nordmania (Kinesso, IPG Mediabrands) sekä videomainonnan asiantuntijaa Aleksi Ylitaloa (RTL AdAlliance).
lue lisää29.11.2024
Mainostajat vahvasti mukana IAB Finlandin hallituksessa
Uusina IAB-painopisteinä tekoäly ja Retail Media - IAB Finlandin syyskokouksessa 27.11.2024 sovittiin vuoden 2025 painopisteet ja äänestettiin yhdistykselle uusi hallitus. Painopisteissä yhdistyy täysin uudet teemat, kuten tekoäly ja Retail Media, IAB:n perinteisiin vahvuuksiin liittyen digimainonnan kohdentamiseen sekä mittaamiseen. Uusina jäseninä hallitukseen valittiin seuraavaksi kahdeksi vuodeksi Clear Channel, Posti, Elisa, Veikkaus, Relevant ja IPG/Kinesso.
lue lisää29.11.2024
Kuinka hyödyntää tekoälyä vastuullisesti markkinoinnissa?
Tekoäly on noussut nopeasti markkinoinnin ammattilaisten tehokkaaksi työkaluksi, joka parantaa ideointia, sisällöntuotantoa ja analysointia. Vaikka tekoäly tuo mukanaan huomattavia etuja, kuten työprosessien nopeutumista ja automatisointia, sen käyttö edellyttää vastuullisuutta ja eettistä harkintaa. Tässä artikkelissa käsittelemme tekoälyn käyttöä markkinoinnin tukena ja vastuullisia käytäntöjä, jotka auttavat rakentamaan kestävää ja eettistä markkinointia.
lue lisää