Startup-yritykset tarvitsevat ketterää markkinointiosaamista
Startup-yritykset ovat määritelmän mukaan nopeaan kasvuun tähtääviä nuoria yrityksiä. Liikeidea perustuu usein yrittäjien erityisosaamiseen tai intohimoon jotain tiettyä asiaa kohtaan.
Yritykselle alkaa kertyä kustannuksia heti toiminnan käynnistysvaiheesta lähtien. Startup-yritykset osaavat elää nuukasti ja kiristää vyötä varsinkin oman palkanmaksun suhteen. Kustannusten pitäminen kurissa on startup-yritysten arkipäivää, mutta ansainnan saaminen on haastavaa.
Ansaintaa luodaan myynnillä ja markkinoinnilla, mikä edelleenkin aloitetaan liian myöhään ja liian pienillä panostuksilla. Kun startup-yritykset markkinoivat, niin ne tekevät sitä kustannussyistä omin resurssein. Asiantuntijapalveluiden usein vähintään nelinumeroinen hintalappu säikäyttää. Kuitenkin tarvetta ulkopuoliselle osaamiselle olisi, jotta kehitystyön lisäksi myös liiketoiminta saataisiin ripeästi käyntiin oikeilla toimenpiteillä. Erityisesti kuluttajaliiketoiminnassa korostuu markkinoijan kyky tehdä datan perusteella nopeita muutoksia toimenpiteisiin.
Olisiko markkinoilla tilaa palvelualustalle, josta startup-yritykset saisivat ostaa pilotteihinsa ketterän kehittämisen ja digitaalisen liiketoiminnan ymmärryksellä varustettua markkinointiosaamista järkevään hintaan? Voisiko tällainen olla kannattavaa liiketoimintaa? Startup-yritysten näkökulmasta markkinoinnin asiantuntijat tekevät vielä bisnestä dinosaurusten aikakauden opeilla. Sama koskee konsultointia ja monta muuta asiantuntijapalvelua.
Ketterästi toimivat asiakkaat vaativat ketterästi toimivia palveluita. Kompastuskivenä ketteryydessä ja kovassa vauhdissa voi olla ison kuvan hämärtyminen. Jos yrityksen visio ei pysy vauhdissa kirkkaana, niin markkinointikaan ei toimi.
Startup-yritykset eivät siis ole mikään helppo kohde asiantuntijapalveluiden myyjille. Mutta onko vika myyjissä vai ostajissa, vai molemmissa?
Kirjoittaja Virpi Martikainen on Digital Media Finlandin strategiakonsultti
24.05.2018
Viisi pointtia startup-yrityksille myynnin ja markkinoinnin suunnitteluun
Parasta palautetta on pilottikäyttäjien ihmettely ja ääneen lausutut toiveet, miten he haluaisivat tulevaa palvelua käyttää.
lue lisää23.03.2017
Startup-yritykset tarvitsevat ketterää markkinointiosaamista
Olisiko markkinoilla tilaa palvelualustalle, josta startup-yritykset saisivat ostaa pilotteihinsa markkinointiosaamista järkevään hintaan?
lue lisää