Suomessa 36 miljoonaa DOOH-euroa vuonna 2021
IAB Finlandin Digitaalisen ulkomainonnan työryhmän toteuttaman arvion mukaan digiulkomainonnan määrä Suomessa vuonna 2021 oli noin 36 miljoonaa euroa. Arvio digitaalisen ulkomainonnan määrästä tehtiin nyt ensimmäistä kertaa.
Muiden mediaryhmien trendejä mukaillen myös ulkomainonta digitalisoituu ja Euroopan maihin verrattuna Suomi on jo pitkään ollut digitaalisen ulkomainonnan kehityksen kärkimaita. IAB Finlandin Digitaalisen ulkomainonnan (DOOH) työryhmä arvioi historiallisesti ensimmäistä kertaa digiulkomainonnan määrän Suomessa vuonna 2021 olevan 36 miljoonaa euroa (virhemarginaali n +/- 2milj €).
Markkina-arvio muodostettiin mediatoimistoille suunnattun kyselyn sekä DOOH-työryhmän markkinamallinuksen avulla. Lukua tarkasteltaessa on huomattava, että se ei ole suoraan verrannollinen Kantarin raportoimaan ulkomainonnan kokonaismäärään (vuonna 2021 yhteenä 64,5 miljoonaa euroa), sillä kaikki ulkomainosyhtiöt eivät toimita myyntilukuja Kantarille.
“Ensinnäkin haluan kiittää IAB:n DOOH-työryhmää sekä tiedontoimittajan roolissa kunnostautuneita mediatoimistoja erinomaisesta yhteistyöstä. Jatkuvasti muuttuvassa mainosmarkkinassa uuden markkinatiedon tuottaminen on IAB:lle tärkeää ja samalla data konkretisoi muutoksen suuruutta. Noin 36 miljoonan euron potti on reilut 5 % kaikesta Suomen digimainonnasta ja vertailtavuuden puutteet huomioiden joka tapauksessa huomattava osa kaikkea ulkomainontaa. Tarkoitus on jatkaa DOOH-tiedon tuottamista myös tulevaisuudessa, eli uusia lukuja tippuu markkinalle kerran puolessa vuodessa tai vähintään kerran vuodessa.”, kommentoi IAB Finlandin toiminnanjohtaja Pasi Raassina.
Mainonnan määrän projektin lisäksi Digitaalisen ulkomainonnan työryhmällä on pitänyt muutenkin kiirettä. Työryhmä on päivittänyt kevään aikana myös vuonna 2020 ensimmäistä kertaa julkaistun DOOH-ostajan oppaan, jonka pääsee lataamaan täältä. Uusitussa oppaassa käsitellään kattavasti mm. digitaalisen ulkomainonnan trendejä, ohjelmallista ostamista sekä vastuullisuuden teemaa.
Lisätiedot:
Pasi Raassina
pasi.raassina@iab.fi
040 575 3726
06.03.2023
Digitaalinen ulkomainonta 30 % kasvussa vuonna 2022
IAB Finlandin Digitaalisen ulkomainonnan työryhmän toteuttaman arvion mukaan digiulkomainonnan määrä Suomessa vuonna 2022 oli noin 46,5 miljoonaa euroa. Vuoteen 2021 verrattuna kasvua on hieman alle 30 % kun vastaavana aikana koko ulkomainonnan markkina kasvoi 21 %.
lue lisää14.06.2022
Suomessa 36 miljoonaa DOOH-euroa vuonna 2021
IAB Finlandin Digitaalisen ulkomainonnan työryhmän toteuttaman arvion mukaan digiulkomainonnan määrä Suomessa vuonna 2021 oli noin 36 miljoonaa euroa. Arvio digitaalisen ulkomainonnan määrästä tehtiin nyt ensimmäistä kertaa.
lue lisää