TCF2.0 aika alkoi elokuussa
TCF on digimarkkinan yhdessä luoma standardi, joka mahdollistaa digitaalisen datan hyödyntämiseen vaadittavan luvan kysymisen kuluttajilta ja sen välittämisen ymmärrettävässä muodossa digitaalisen mainosmaailman toimijoille. Digitaalisessa mediamarkkinassa toimii useita dataa hyödyntäviä toimijoita: medioita, mainospalvelimia, ohjelmallisen ostamisen järjestelmiä, analytiikkaa, personointityökaluja, datanhallintajärjestelmiä ym. Tarvitaan yhdessä sovittu tapa hoitaa datan käyttöön liittyvät luvat ja kiellot kuluttajien kanssa. Yhteinen kieli, jota ymmärtävät kaikki. TCF on tämä yhteinen tapa ja kieli.
Useassa Euroopan maassa myös viranomaiset vaativat luvan kysymistä kuluttajalta ennen kuin dataa voi hyödyntää esimerkiksi markkinointiin. Suomessa Tietosuojavaltuutetun toimisto julkaisi toukokuussa 2020 ensimmäistä kertaa päätöksen jossa linjataan, että pelkkä eväste-bannerin sulkeminen “Hyväksy” painiketta klikaten ja/tai sivuston selaamisen jatkaminen ei täytä voimassa olevan tietosuojalainsäädännön vaatimuksia suostumuksen antamisesta. Lisäksi on mahdollista, että ainakin osa ohjelmallisen ostamisen markkinatoimijoista vaatii lähitulevaisuudessa kuluttajilta kysytyn luvan (eli ”consentin”), jotta julkaisijan mainosinventaarin myyminen onnistuu. Molemmissa ylläolevissa tapauksissa TCF on toimiva ratkaisu luvan kysymiseen. Ennen kaikkea luvan kysyminen datan käyttöön on hyvää ja vastuullista brändin rakentamista.
Onko sinun yrityksessäsi TCF-asiat kondiksessa?
Hienoa jos ovat, mutta jos vielä jotain pitäisi viilailla niin tässä hyviä vinkkejä:
- Soita tai meilaa välittömästi ja kellonajasta riippumatta IAB Finlandin Pasille – 040 575 3726 ja pasi.raassina@iab.fi
- Tutustu IAB Europen TCF-tietopakettiin
- Vilkaise lista IAB Europen hyväksymistä TCF2.0 CMP-työkaluista
- Tsekkaa miltä TCF2.0 näyttää livenä (pois evästeet tarvittaessa) – www.iab.fi
14.06.2019
Näin pidät huolta henkilöstön GDPR-osaamisesta
Hyvää tietosuojaosaamista ylläpidetään toistoilla, rutiineilla ja yhteistyöllä.
lue lisää10.05.2019
Viisi vinkkiä datan hyödyntämiseen markkinoinnissa
Kehityspäällikkö Jyrki Kostilainen vinkkaa, miten onnistut markkinoinnissa datan avulla.
lue lisää15.03.2019
IAB:n kuulumisia
IAB:n vuosi 2019 on käynnistynyt kuten edellisetkin, vauhdikkaasti kasvun merkeissä. Loppuvuodesta valitun uuden hallituksen pesti on alkanut aikaansaavan yhteistyön merkeissä, keskittyen aluksi vuoden painopisteiden määrittelyyn.
lue lisää14.02.2019
Tietosuojan todellinen tila
Kun alle vuosi sitten elimme vielä lopunajan paniikkia pian voimaan astuvan GDPR-uudistuksen alla, voimme kenties keväällä 2019 ottaa hieman rennommin.
lue lisää