
TEHOkasta mainontaa
IAB:n mobiilityöryhmää perustettaessa joskus aikanaan asetettiin tavoitteeksi tuottaa ryhmän kesken jokin case, joka omalta osaltaan edustaisi ja edesauttaisi mobiilimainonnan kehittymistä. Noin vuosi sitten Mediatoimisto Virta Helsingin edustaja Lasse Iskanius toi ilosanoman kokoukseen ja sanoi sopivan asiakkaan löytyneen: OLVIn Taskuteho-mobiilikampanja! Hip hurraa ja työryhmä lähti töihin. Lasse koordinoi, edustamani yritys teki teknisen toteutuksen ja eri medioiden edustajat avuliaasti tarjosivat mediatilaa yhteiseen hyvään. Noh, saatiinko tästä sitten case aikaiseksi? Kampanjaa tutkittiin jokaisen klikkauksen, ajankäytön, funnelin osalta kvantitatiivisesti ja myös muutamalla kvalitatiivisella tutkimuksella. Tulokset olivat sanalla sanoen loistavia. Huomioarvo hipoi 90 % ja Teho-jauheita saatiin sämplättyä digitaalisesti lähes 20 000 kertaa. Huomionarvoista oli myös se, että kaiken tämän kikkailun sai tehtyä myös ilman älypuhelinta. Jos kikkailu edelleen kiinnostaa, niin sen voi tehdä täällä m.taskuteho.fi (käytä puhelinta). Valitettavasti fyysisiä tuote-sampleja ei enää ole jaossa.
Onko tämän casen onnistuminen sitten ennen kuulumatonta? Vaikea sanoa. Minulle ei ole tullut ennen eteen pelkästään mobiilissa tehtyä tuotelanseerausta, joten benchmarkkaus sen osalta ei ole mahdollista. Tuotelanseerauksissa mobiili on ollut joissain caseissa mukana mediakategoriana ”ynnä muut”, mutta koskaan sitä ei ole pidetty päämediana. Ei edes mobiilipalveluita mainostettaessa. Otetaanpas nyt sitten lukuja: Matkapuhelimien määrä ylitti 4,5 miljardia vuonna 2009 (ITU). Samaan aikaan maailmassa on noin 1,5 miljardia televisiovastaanotinta ja 1 miljardi autoa. Rahavirrat tosin eivät mene aivan samassa suhteessa, jos mainontaa ajatellaan… Onneksi sentään murros on tapahtumassa: Mobiilimainonnan panostuksissa huikeaa kasvua!
Haasteitakin tosin on. Se ei yksin riitä, että asiakkaiden pään kääntäminen perinteisen median ostamisesta digimediaan olisi onnistunut, vaan medioiden ja meidän toimistojen on myös osattava vastata haasteeseen. Esimerkiksi edustamani yhtiön sisällönhallintaohjelmistosta löytyy noin 14000 eri päätelaitetta eri ominaisuuksineen. Kaikilla ei siis ole sitä iPhonea, ei itse asiassa sitä näin suuressa mittakaavassa ole edes kovinkaan monella. Pientä optimointia siis piisaa verrattuna taas tietokonemaailmaan, jossa pärjätään yhden käden sormilla laskettavissa olevilla selainoptimoinneilla. Tämä tuottaa ongelmia erityisesti rich median osalta, jossa toiminnallisuus ja hienoudet leivotaan bannereihin Javascriptillä. Eri puhelimet nimittäin tukevat tätä hieman erilailla. Noh, eihän tämäkään vielä riitä, vaan eri mainonnanhallintaohjelmistot tukevat vaihtelevasti vielä eri Javascriptejä, eli yhden bannerin tekeminen ei valitettavasti riitä tukemaan koko puhelinkenttää. Mutta kuten TEHO-casessa huomattiin, niin kaikki haasteet ovat voitettavissa. Näitä haasteita ei vaan missään nimessä saa jättää asiakkaan ongelmaksi, vaan käytettäköön niissä asiantuntijoiden apuja!
IAB järjestää myös tämän asian tiimoilta seminaarin 19.9., jossa luvut avataan Lassen toimesta huomattavan syvällisesti. Kannattaa siis ehdottomasti ottaa koppi siitä, miten asian voi tehdä ja miten siitä voi oppia! Tervetuloa ja ilmoittaudu mukaan!
12.03.2025
Näin Suomi bidaa: Alma Media tutki ohjelmallisen mainonnan kenttää Suomessa
Tammikuussa 2025 toteutettu kyselytutkimus keräsi vastauksia 95 ohjelmallisen mainonnan ammattilaiselta, jotka työskentelevät niin mediatoimistoissa kuin mainostajien omissa tradingdeskeissä. Tässä blogikirjoituksessa avaamme tutkimuksen taustoja ja nostamme esiin keskeiset tulokset, jotka valottavat ohjelmallisen mainonnan nykytilaa ja tulevaisuutta Suomen markkinoilla.
lue lisää11.03.2025
KonversiO-Optimistit: Televisio mullistuu – HD-siirtymä ja HbbTV muuttavat mainonnan!
Tervetuloa IAB:n KonversiO-Optimistit-podcastiin! Tänään sukellamme televisiomainonnan tulevaisuuteen ja siihen, miten HD-siirtymä ja HbbTV muuttavat koko pelikenttää. Miten tämä vaikuttaa mainostajiin, katsojiin ja TV-yhtiöihin? Onko perinteinen lineaarinen TV kuolemassa vai syntyykö nyt entistäkin parempi Total TV -kokemus?
lue lisää04.03.2025
Digimarkkinoinnin huipulla: Anne Teeriaho ja Suomalainen Lääkäriseura Duodecim
Tervetuloa seuraamaan blogisarjaamme, jossa kurkistamme IAB Finlandin sertifikaattikoulutuksen kulisseihin ja pääsemme kuulemaan, kuinka koulutus on vaikuttanut markkinoinnin ja myynnin ammattilaisten urapolkuun ja osaamiseen. IAB Finlandin digimarkkinoinnin koulutus tarjoaa ajankohtaista ja käytännönläheistä tietoa digitaalisesta markkinoinnista. IAB on sertifioinut satoja markkinoinnin ja mainonnan asiantuntijoita vuosien kokemuksella. Sarjamme kolmannessa osassa tapaamme Anne Teeriahon, joka työskentelee ilmoitusmyyntipäällikkönä Suomalainen Lääkäriseura Duodecimissa ja hän on suorittanut IAB:n Digimarkkinoijan ja -myyjän sertifikaattikoulutuksen.
lue lisää04.03.2025
IAB Jäsenesittely: Järviseudun Sanomat ja Ari Ahvenlampi
Tässä blogisarjassa tutustumme IAB:n uusiin jäseniin hieman paremmin! Nyt on vuorossa Järviseudun Sanomat ja Ari Ahvenlampi.
lue lisää