Icon
Terveisiä maailmanmullistusten reunalta eli miten kolmen C:n malli auttaa digimarkkinoijaa IABlogi

Terveisiä maailmanmullistusten reunalta eli miten kolmen C:n malli auttaa digimarkkinoijaa

09.04.2020 | Rickard Lawson & Sini Orkola-Sahramies, Strossle

Maailma, myös markkinoijien tuntema sellainen, on suurten muutosten alaisena. Jo ennen koronavirusta maailma kohtasi Trumpin, Googlen ilmoituksen evästeistä, vastuullisuuden lähes pakollisen korostumisen brändien tekemisessä…ihan vain muutamia mainitakseni. Muutos on tullut ja nyt ratkaistavaksi jää miten käsittelemme sitä.

COVID-19 vaikuttaa miljardien ihmisten elämään. Ei ole järkeä yrittää esittää, että mikään ei olisi muuttunut, mutta toisaalta ei ole järkevää myöskään olla tekemättä yhtään mitään. Ihmiset tarvitsevat näinäkin aikoina tuotteita ja palveluita sekä tietoisuutta niiden olemassaolosta.

Kriisi luo aina poikkeustilan, joka synnyttää erilaisia ilmiöitä. Niitä ovat esimerkiksi pienyritysten tukikampanja, sekä uusien liiketoimintamallien syntyminen aina huippuravintoloiden kotiinkuljetuspalveluista alkoholifirman käsidesitarjontaan. Oma ilmiönsä on myös se, että online-median kulutus on kasvanut jopa +20% normaalitasosta*. Mutta miten ottaa kaikki hyöty digibuustista irti sen oman ilmiönsä mainostamiseen?

Olennaisinta päätöksessä on pohtia mikä on tärkeää yleisöllesi, ei markkinoijalle tai brändille. Meillä Strosslella on käytössä kolmen C:n malli.

Ensimmäiseksi yritä ymmärtää mikä sitouttaa ASIAKASTA (CUSTOMER). Toisin sanoen laita päähäsi asiakkaan ”hattu” ja pohdi, mitä asiakkaasi haluavat. Ratkaise heidän ongelmansa, tarjoa inspiraatiota tai jaa suosituksia tuotteestasi tai palvelustasi. Tämän jälkeen mieti KONTEKSTIA (CONTEXT) eli sitä, millaisessa ”moodissa” he ovat, kun yrität sitouttaa heitä. Esimerkiksi kun asiakkaasi haluavat lukea uutispalveluista mielenkiintoisia uutisia, käytä natiivimainontaa. Sen sijaan kun he etsivät jotain ostettavaa, tai katsovat videoita, käytä sosiaalista mediaa. Lopuksi mieti OLOSUHTEITA (CIRCUMSTANCES) eli onko käyttäjä liikkeellä eli tavoitettavissa mobiilin kautta, töissä desktopin äärellä vai jossain muualla.

Tällä mallilla saat rakennettua itsellesi nopeasti ja helposti markkinointisuunnitelman, joka huomioi sekä asiakkaan tarpeet että oikean kanavan hänen tavoittamiseensa – myös kriisitilanteessa.

Koska poikkeustila on tuonut kotikonttorityön hyvin tutuksi, pidä huolta myös itsestäsi. Mieli kaipaa välillä inspiraatiota ja virikettä. Sitä tarjoaa esimerkiksi Netflixin Cocaineconomics-kampanja Wall Street Journalissa. Toinen kahvitauon arvoinen kampanja on jopa Cannesin leijonan voittanut Intelin «The Beauty Inside» - tämä sopii jo nimensä vuoksi katsottavaksi juuri nyt.

  

Blogitekstin kirjoittajina toimivat Strossle Internationalin CMO Rickard Lawson ja Strossle Finlandin maajohtaja Sini Orkola-Sahramies.

*Strosslen mainosinventaari on kasvanut +20 miljoonaa impressiota maaliskuusta lähtien.

09.04.2020

Haastava, mutta tarpeellinen mainonnan teknologioiden viidakko

Markkinointiteknologioiden merkitys ja niiden hyödyntämisen osaaminen ovat nousseet uudelle tasolle koko maailmaa koettelevan poikkeustilan myötä. Markkinointiteknologioita on olemassa tuhansia, keskitymmekin tässä blogikirjoituksessa pääasiassa mainonnan teknologioihin.

lue lisää

09.04.2020

Terveisiä maailmanmullistusten reunalta eli miten kolmen C:n malli auttaa digimarkkinoijaa

Maailma, myös markkinoijien tuntema sellainen, on suurten muutosten alaisena. Jo ennen koronavirusta maailma kohtasi Trumpin, Googlen ilmoituksen evästeistä, vastuullisuuden lähes pakollisen korostumisen brändien tekemisessä…ihan vain muutamia mainitakseni. Muutos on tullut ja nyt ratkaistavaksi jää miten käsittelemme sitä.

lue lisää

03.03.2020

Dynaaminen mainonta − tee puhuttelevampaa mainontaa edullisemmin

Dynaamista display-mainontaa on tehty ainakin kymmenen vuotta. Tänä aikana dynaamisen mainonnan määrä on kasvanut merkittävästi, ja markkinalle on tullut hyviä alustoja sen toteuttamiseen. Dynaamisen mainonnan mahdollisuudet ovat kuitenkin edelleen alihyödynnettyjä, kehityspäällikkö Johannes Hocksell Sanomalta kirjoittaa.

lue lisää

11.02.2020

Yhteisten termien käyttö selkeyttää digitaalisen audion toimintakenttää

Markkinalla vastaan tulevat ristiriitaiset viestit ovat aiheuttaneet halun luoda yhteisiä standardeja ja jakaa tietoa. Tietotaidon kasvun ja yhteisen markkinapohjan luomisen avulla digitaalinen audio voi kasvaa Suomessa. Vuoden 2019 lopussa nähtiin työryhmän ensimmäinen konkreettinen ulostulo, kun digitaalisen audion termit julkaistiin 10.12.2019 pidetyssä IAB:n Hot or Not -seminaarissa. Tällöin luotiin markkinalle yhteinen suositus digitaalisen audion yhteydessä käytettävistä termeistä ja niiden määritelmistä.

lue lisää