Icon
Tervetuloa YouTubeen aikuinen! IABlogi

Tervetuloa YouTubeen aikuinen!

14.02.2017 | IABvieras

“Moi, mä oon Tapsa. Tapsa testaa -videoilla mä testaan tekniikkaa ja palveluita suomifokuksella”, näin aloittaa yksi aikuistubettaja omalla videollaan.

Aikuistubettaja on aikuinen, joka haluaa kohdentaa omia YouTube-videoitaan vanhemmalle väelle. Kuvaustyyli on kuitenkin sama kuin nuorilla. Kamera käteen tai kolmijalan päälle, iloinen fiilis ja rennosti jutustellen katsojalle. Ero isoihin nuorisoidoleihin on se, että aikuistubettajan tuottama sisältö on suunnattu aikuisille. Perhe- ja työelämä tai harrastukset voivat olla vahvasti mukana.

Itse aloitin videoiden tekemisen vuonna 2015 ja kokeilin eri aiheita. Videoita ei tullut julkaistua omasta mielestäni kovin useasti, koska en keksinyt mistä tehdä kiinnostavaa sisältöä. Halusin niitä kuitenkin tehdä ja samalla oppia enemmän YouTubesta, liittyyhän työnikin siihen.

Kyse ei ole vastakkainasettelusta nuorten kanssa, sillä alalle ei haluta eri lokeroita, vaan yhteistä hyvää ja kaikille sopivaa sisältöä.

Alle 18-vuotiaista 70 % katsoo YouTubea päivittäin, yli 30-vuotiaista 28 %. (lähde: Töttöröö & Annalectin tutkimus). Nuoret ovat kasvaneet videomaailmaan, mutta vanhemmat opettelevat vielä sen käyttöä. Aikuiset ovat kokeneet etteivät he löydä sopivaa sisältöä tai uskalla julkaista sitä itse. Tähän kompastuin aikoinaan itsekin, sillä rima on korkealla ja itsestä pitää antaa ulospäin asiallinen ja fiksu kuva - mitä tahansa ei voi julkaista. Julkisesti jaetulla videolla pitää olla oma itsensä, ei voi esittää muuta kuin mitä on. Videon julkaisuun tarvitaan rohkeutta ja nuorille tämä tuntuu olevan luontevampaa.

Kun julkaisin ensimmäisen oman YouTube-videoni, sen jälkeen toinen, kolmas ja neljäs video ei tuntunutkaan enää niin vaikealta.

Videoita kulutetaan koko ajan enemmän. Sosiaalisen median alustat ovat tuoneet kuluttajalle helpoksi julkaista videoita ja livelähetyksiä arkipäivän tilanteista. Liikkuva kuva on tätä päivää. YouTube-videoita voi julkaista päiväkirjamaisesti omasta elämästään, bisnesmielessä tai vaikka yrityksen omana työntekijälähettiläänä. YouTubesta löytyy sisältöä jokaiselle sukupuolesta ja iästä riippumatta. Täytyy myös muistaa, että YouTube on toiseksi suurin hakukone, josta kuluttajat hakevat tietoa tuotteista ja palveluista ennen ostopäätöstään. Tuotearvostelut, matkavinkit, kokkausvideot tai vaikka miten korjata auto - kaikki klikin päässä.

Painiskelen itse edelleen sen oman sisältöni kanssa. Matkavideoita on kiva tehdä, se on kuin moderni valokuva-albumi. En enää nostalgisesti katso matkalta otettuja valokuvia, vaan liikkuvaa kuvaa, jossa rantaa viiltävän tuulen tunnen vieläkin ihollani. Mutta mitä muuta omalle kanavalle pitäisi laittaa? Vlogeja? Kokkausta? Tämä on itselleni vielä mysteeri, mutta pyrin tekemään pääasiallisesti sitä, mikä itseä miellyttää ja mitä on oikeasti kiva tehdä.

Aikuistubettajat termillä halutaan saada tubettamista tunnetuksi vanhemmalle kohderyhmälle.

Aikuistubettajia on kaivattu alalle jo pitkään. Kun katsomme tilannetta Pohjoismaissa tai maailmanlaajuisesti huomaamme, että aikuiset tubettajat eivät ole muualla mikään ihmeellisyys. Ne ovat olleet tässä samassa tilanteessa kuin mekin. Sisällöt ovat monipuolistuneet, jolloin videoita on tarjolla kaikenlaisille kohderyhmille. Aikuistubettajan määritelmä ei perustu välttämättä ikään. Kyse on sisällöstä.

Aika menee niin nopeasti, että toisaalta nuoret tubettajat ovat pian aikuistubettajia. Tekijät ja katsojat vanhentuvat. On mielenkiintoista seurata, miten koko ala kehittyy ja sisällöt monipuolistuvat.

Tässä sinulle 3 vinkkiä, mikäli haluat itse aloittaa tubettamisen.

1.  Uskalla julkaista ensimmäinen video. Sen ei tarvitse olla täydellinen, koska kehityt ja opit koko ajan lisää. Hyväksy tosiasia, että vuoden päästä kenties katsot omaa videotasi häpeillen ja se on ihan ok.
2.   Ole osa yhteisöä. Tilaa muiden tubettajien kanavia ja vietä YouTuben parissa aikaa päivittäin - ota itsellesi joka ilta puoli tuntia omaa tubeaikaa.
3.   Säännöllinen videoiden julkaisu kasvattaa kanavaasi varmasti. Muista jakaa videota ja kertoa siitä eteenpäin.

Mikäli tubettamisen maailma on vielä vieras käsite, niin pääset alkuun lukemalla IAB Finlandin tubeoppaan, joka julkaistiin tammikuussa 2017 ja aiheesta pidettiin #tubesemma torstaina 9.2. Mikäli haluat löytää aikuistubettajia, niin pääset alkuun googlettamalla “aikuistubettaja” tai somessa #aikuistubettajat.

Tubeterveisin,
Aikuistubettaja Satu



Satu Apukka on toiminut Pohjoismaisessa YouTube-verkostossa myyntijohtajana sekä IAB Finlandin tubettajat -työryhmän puheenjohtajana. Hän tekee itsekin YouTube-videoita omalle Satua Pukkaa -kanavalleen. Hän haluaa sparrata ja kannustaa myös aikuisia videoiden tekemiseen, koska sille on kysyntää ja se on kaiken lisäksi kiva harrastus.

11.12.2024

IAB Studio: Uusi yhteistyö ottaa kaikki mukaan Retail Mediaan

IAB Studio jaksot ovat napostelupituisia podcast jaksoja päivän polttavista aiheista ja tällä kertaa studiossa Pasin kanssa ovat Hannaleena Koskinen Allerilta ja Teemu Kurri Craneworks / Doohlabsilta. Tällä kertaa studiossa otettiin kantaa kuumimpaan mediatrendiin, eli puhutaan retail mediasta.

lue lisää

03.12.2024

Katsaus kuluneeseen vuoteen 2024: Ohjelmallinen Gaming

Gaming mainonta on ollut nousevia aiheita ohjelmallisessa ostamisessa vuoden 2024 aikana. Otimme IAB:n kanssa katsauksen kuluneeseen vuoteen gaming mainonnan parissa ja haastattelimme ohjelmallisen asiantuntijaa Nina Nordmania (Kinesso, IPG Mediabrands) sekä videomainonnan asiantuntijaa Aleksi Ylitaloa (RTL AdAlliance).

lue lisää

29.11.2024

Mainostajat vahvasti mukana IAB Finlandin hallituksessa

Uusina IAB-painopisteinä tekoäly ja Retail Media - IAB Finlandin syyskokouksessa 27.11.2024 sovittiin vuoden 2025 painopisteet ja äänestettiin yhdistykselle uusi hallitus. Painopisteissä yhdistyy täysin uudet teemat, kuten tekoäly ja Retail Media, IAB:n perinteisiin vahvuuksiin liittyen digimainonnan kohdentamiseen sekä mittaamiseen. Uusina jäseninä hallitukseen valittiin seuraavaksi kahdeksi vuodeksi Clear Channel, Posti, Elisa, Veikkaus, Relevant ja IPG/Kinesso. 

lue lisää

29.11.2024

Kuinka hyödyntää tekoälyä vastuullisesti markkinoinnissa?

Tekoäly on noussut nopeasti markkinoinnin ammattilaisten tehokkaaksi työkaluksi, joka parantaa ideointia, sisällöntuotantoa ja analysointia. Vaikka tekoäly tuo mukanaan huomattavia etuja, kuten työprosessien nopeutumista ja automatisointia, sen käyttö edellyttää vastuullisuutta ja eettistä harkintaa.  Tässä artikkelissa käsittelemme tekoälyn käyttöä markkinoinnin tukena ja vastuullisia käytäntöjä, jotka auttavat rakentamaan kestävää ja eettistä markkinointia.

lue lisää