Tulevaisuudessa ratkaisee mitattavuus
Ulkomainonta on perinteisesti ollut suurten mainostajien brändimainontaa, jonka tavoittavuus on ollut laajaa, mutta mitattavuus hankalaa. Tämän vuoksi IAB:n digitaalisen ulkomainonnan työryhmän yksi pääteemoista vuonna 2021 on mitattavuus.
Nykytilanteessa isot kansainväliset brändit ja tavarantoimittajat joutuvat kamppailemaan pienten ja ketterien paikallisten toimijoiden kanssa, joiden etuna on parempi ymmärrys paikallisista kulutustottumuksista. Verkko- ja mobiilikauppa tulevatkin pysyvästi muuttamaan kuluttajien ostokäyttäytymistä sekä sitä, millaista dialogia he käyvät brändien kanssa.
Mainostajan näkökulmasta kampanjatehokkuuden mittaamisen tekee vielä haastavammaksi “keksien kuolema” sekä tulevaisuudessa digitaalisen mitattavuuden vahva painottuminen first-party dataan.
Vähittäiskaupan rooli ja merkitys mainosalustana kasvaakin tulevaisuudessa yhä suuremmaksi, kun se pystyy oman rikkaan datansa avulla auttamaan brändeja oikean viestin löytämisessä ja hyvinkin rajattujen kohderyhmien tavoittamisessa.
Kaupan oma data hyötykäyttöön
Maailman suurin vähittäismyyntiketju Walmart on edelläkävijä, joka ei jää tälläkään alueella toiseksi. He päättivät tammikuussa lanseeratun Walmart Connect -palvelun avulla ryhtyä merkittäväksi mediatoimijaksi ja nousta globaalien johtavien mainosplatformien joukkoon Googlen ja Facebookin rinnalle – omaa mittavaa asiakasdataansa hyödyntämällä.
Yli 4500 myymälän kattava, ja jo tällä hetkellä 170 000 näyttöä edustava digitaalinen näyttömainosverkosto yhdistää kuluttajat ostopäätöksen hetkellä brändeihin kohdennetusti, saumattomana osana muuta digitaalista viestintää.
“Olemme rakentaneet merkittävän liiketoiminnan, jonka avulla voimme palvella mainostajia tavalla, johon muut eivät pysyt; monikanavaisena, itsenäisesti koko mainostajan arvoketjun kattavana mediayhtiönä.” summaa Janey Whiteside, Chief Customer Officer, Walmart Connect.
Juuri tämä laajempi, oman asiakaskunnan ostokäyttäytymistietoa hyödyntävä, kohdennettu tavoittavuus eri kanavissa luo vähittäiskaupalle kilpailuedun verkossa tai mobiilissa toimivia mainosjättejä vastaan. Kaupan kyky kohdata kuluttaja koko ostopolun ajan hyödyntämällä ja mittaamalla keräämänsä asiakasymmärrystä asiakaskokemuksen parantamiseen, palvellen samalla mainostajia, on ylivertainen. Vastaavaa mallia Yhdysvalloissa kertovat rakentavansa myös mm Target, Kroger, CVS sekä Walgreens.
Suomalaisista pisimmällä on S-ryhmä mittavalla mainosverkostollaan, jota myös me Doohlabsissa olemme mukana rakentamassa. S-Ryhmän näkökulmasta ja tavoitteista kertoikin SOK Median Anne Sassi IAB:n Hot Or Not 2021 -tapahtumassa ja blogikirjoituksessaan joulukuussa 2020.
Ulkomainonnan ja myymälämainonnan tavoittavuus avainasemassa
Vaikuttavuuden merkitys tulee olemaan vahvassa roolissa digitaalisessa ulkomainonnassa. Vaikuttavuuden mallintamisella eli “attribuutiomallinnuksella” tarkoitetaan konversion arvon jyvittämistä monikanavaisesti, sen jakaantuessa tasaisesti ostopolun eri vaiheille. Tähän tuo jatkossa helpotusta digitaaliseen ulkomainontaan kehitettävä yhteinen valuutta, joka on linjassa myös muiden markkinointimuotojen kanssa.
Myymälämedian ja vähittäiskaupan omat kanavat, sekä omaan dataan perustuva “suljettu” mainosekosysteemi mahdollistavat mainostajan näkökulmasta täysin uudenlaisen mitattavuuden, jonka avulla ketjun kaikkien osien vaikuttavuus voidaan tulevaisuudessa mallintaa kampanjakohtaisesti ensikontaktista ostohetkeen saakka. Tämän vuoksi me Doohlabsissa uskomme, että vähittäiskauppamedia on tulevaisuudessa yhä useamman mainostajan valinta.
Lue aiheesta lisää: doohlabs.com
Kirjoittaja Janne Lohvansuu on Doohlabsin Chief Executive Officer.
16.08.2024
Mittaa edes tätä!
Luova televisiomainos tai tykätty videoklippi somessa - tärkeitä keinoja rakentaa yrityksen brändiä ja saada yritys asiakkaiden ajatuksiin. Pidetty mainos tarkoittaa tunnistettua tuotetta ja yritystä! Tuloksellisen liiketoiminnan kannalta on myös ymmärrettävä sisältöjen toimivuus yrityksen omien tavoitteiden näkökulmasta, ja miten mitata onnistumista. Kokosimme tähän artikkeliin markkinoinnin ammattilaisten ajatuksia mittaamisen minimaalisesta työkalupakista: mitä kannattaa huomioida mittareiden valinnassa, mitä datan lähteitä tyypillisesti tarvitaan, ja mitä asioita ei mittaamalla suoraan havaitse.
lue lisää22.11.2021
Miksi digimarkkinoinnin ja liiketoiminnan yhdistäminen yhteisillä tavoitteilla ja mittareilla on tärkeää?
Ilman tavoitteita ja niille asetettuja mittareita eri toimenpiteiden tehokkuutta on vaikea mitata. Mittaaminen auttaa ymmärtämään tehdäänkö markkinoinnissa ja liiketoiminnassa oikeita asioita ja jos ei, niin se antaa viitteitä siitä mitä toiminnassa pitää muuttaa.
lue lisää14.05.2021
Vastaako Jouko Joku markkinointinne mittaamisesta ja tuloksellisuudesta?
Markkinoinnin ja erityisesti markkinointiviestinnän suunnittelu on niin hauskaa puuhaa, että mukaan hyppää helposti koko organisaatio. Eikä siinä vielä kaikki. Jokaisen lähipiirilläkin on paljon hyviä mielipiteitä oikeasta linjasta. Mutta kun pöydälle nostetaan markkinoinnin laaja-alainen mittaaminen ja tekemisen tulosten kylmäverinen arviointi, väki vähenee.
lue lisää10.03.2021
Tulevaisuudessa ratkaisee mitattavuus
Ulkomainonta on perinteisesti ollut suurten mainostajien brändimainontaa, jonka tavoittavuus on ollut laajaa, mutta mitattavuus hankalaa. Tämän vuoksi IAB:n digitaalisen ulkomainonnan työryhmän yksi pääteemoista vuonna 2021 on mitattavuus.
lue lisää