Varjele yrityksesi parasta kilpailuetua, kykyä luoda asiakaskokemuksia
Tommi Pohjola Solteqilta kertoo blogipostauksessaan kuinka kevään digiloikka on altistanut meidät kaikki informaatioähkyllä ja täten pakottanut firmat satsaamaan asiakaskokemukseen ja tarkoin harkittuun asiakasviestintään ja markkinointiin.
Tämän kevään erikoisen tilanteen on uutisoitu aiheuttaneen selkeän asiakasryntäyksen verkkoon ja liikennetulvan digitaalisiin kauppapaikkoihin. Harva arvasi tammikuussa tai saati sitten muutama vuosi sitten, millaiseen digiloikkaan olemme nyt yhtäkkiä pakotettuja. Digiloikkaan, jossa aiemmat taktiikat ja toimet täytyy äkkiä arvioida uusiksi ja päivittäinen tekeminen on sovitettava täysin uuteen tilanteeseen. Toimijat, joilla on ollut jo pohjaa tekemiseen ovat voineet keskittyä mahdollisuuksien hyödyntämiseen samalla kun monella muulla alalla olevalla tilanne on saattanut olla melko kivulias tai suorastaan raateleva. Saimmekin poikkeusolojen osalta erittäin tärkeän muistutuksen kyvykkyyksistämme: Koskaan ei tule aliarvioida kykyämme valmistautua ja mukautua!
Uskon, että meillä tulee olemaan edessä samankaltainen pakko myös verkkokauppojen asiakaskokemuksen puolella, joskin ei ehkä niin radikaali: jokainen uusi hetki tuo mukanaan ihmismielelle täysin käsittämättömän määrän uutta dataa ja ristiriidassa olevia signaaleja, jotka pirstaloivat jatkuvasti asiakaskokemusta. Olemme tilanteessa, jossa informaatioähky ja siitä seuraava ahdistuminen sekä aikaansaamattomuus on todellisempia kuin koskaan. Tiedon jatkotykittäminen päättömästi saa aikaan vain lisää pahaa oloa sekä asiakkaan siirtymisen toisaalle, joten kannattaa tykityksen sijasta satsata asiakaskokemuksen kehittämiseen läpi eri kanavien.
Mikäli tämä tuntuu liioittelulta, kuvittele hieman käytännönläheisemmin tilanne kohdallesi, jossa mainosta painaessasi tipahdat sivulle, jonka sisältö ei vastaa yhtään odotuksiasi, tai että tuotteen hinta muuttuukin kesken ostamisen kalliimmaksi? Todennäköisesti ensin ihmettelet asiaa, sitten kokeilet pari kertaa uudelleen ja lopulta tilanteeseen tuskastuneena teet Googlehaun sekä menet kilpailijan kauppaan ennen kuin kukaan muu on edes ennättää huomata asiaa. Tätä toimintamallia tukee myös PWC:n tutkimus asiakaskokemuksesta.
Kuinka estää kokemuksen pirstaloituminen?
Jotta asiakkaat pysyvät luonasi ja jotta pystyt hallitsemaan asiakaskokemusta läpi kohtaamispisteiden, suosittelen käyttämään asiakaskokemuksen rakennusaineena laadukasta ja yli kanavien yltävää tuotetietoa, rakenteellista dataa ja joustavia integraatioita markkinapaikkoihin. PIM-järjestelmät kuten inRiver, tuotesyötteiden hallinta ProductsUpin kaltaisilla järjestelmillä ja Mulesoftin kaltaiset joustavat integraatioalustat luovat tarvittavia valmiuksia tekoälyn hyödyntämiseen sekä tiedon joustavaan liikuttamiseen pirstaleisuuden välttämiseksi. Servion Global Solutions on sopivasti arvioinut, että vuoteen 2025 mennessä 95% asiakaskohtaamisista tapahtuu AI-avusteisesti, joten vielä saattaisi olla sopivasti aikaa valmistautua ennen h-hetkeä. Suositeltavaa on toki hankkia kokemusta ja ”opetella niiden osalta seisomaan ennen kuin pitää jo juosta”, joten toivotaan, ettei tilanne eskaloidu heti huomenna.
Vahvat valmiudet, sitoutuneisuus ja hyvä näkemys pelastavat kriittisillä hetkillä
Historia luultavasti toistaa itseään ennemmin tai myöhemmin, joten vaikka ensiaskeleet olisivatkin haparoivia, parempaan asiakaskokemukseen satsaaminen lopulta maksaa itsensä takaisin. Älä siis tuskastu kumppaniisi, sillä se on luottoroolissa, kun tilanne on päällä ja pitää varmasti puoltasi. Jos olisin tänään asiakkaan housuissa, soittaisin tämän luettuani kumppanilleni ja varmistaisin heti taktisesti tärkeän ja laadukkaan tuotetiedon saatavuuden, siihen liittyvien tuotesyötteiden ajantasaisuuden sekä ottaisin asiakkaan tunnistaminen strategian kulmakiveksi. Kannatan vahvasti askeleen ottamista asiakkaan luokse näitä osa-alueita kehittämällä ja sitouttamalla hyviä kumppaneihin vaikeista ajoista huolimatta kilpailijoita paremmin.
Tommi Pohjola, Seniorikonsultti, toimii Digitaalisen markkinoinnin tiimissä digimarkkinoinnin ja verkkokaupankäynnin konsulttina Solteq Oyj:ssä, parantaen asiakaskokemusta personoinnilla ja kasvattaen verkkosivujen löydettävyyttä hakukoneoptimoinnilla.
22.10.2020
Olisiko viimein aika palkata brändijohtajalle kaveriksi asiakaskokemuksesta tai digitaalisesta transformaatiosta vastaava kollega?
Myynnistä kuuluu napinaa, että markkinoinnissa tehdään vain kampanjoita ja kiillotetaan brändiä. Markkinoinnissa tuskaillaan, ettei myynti kirjaa asiakastietoja CRM:ään ja kohdennettu viestintä tuntuu kuin silmät ummessa suunnistamiselta. Kuulostaako tutulta?
lue lisää03.06.2020
Varjele yrityksesi parasta kilpailuetua, kykyä luoda asiakaskokemuksia
Tommi Pohjola Solteqilta kertoo blogipostauksessaan kuinka kevään digiloikka on altistanut meidät kaikki informaatioähkyllä ja täten pakottanut firmat satsaamaan asiakaskokemukseen ja tarkoin harkittuun asiakasviestintään ja markkinointiin.
lue lisää07.05.2020
Kuinka luoda laadukas, dataohjautuva asiakaskokemus
Yhdenmukainen asiakaskokemus sekä laadukas, vaikuttava asiakasviestintä ovat jokaisen markkinoinnin ja viestinnän ammattilaisen tavoitelistalla varsin korkealla. Jotta tämä on mahdollista, täytyy varsin monen myös asiakkaalle näkymättömän ”esiripun” takana olevan asian olla kunnossa.
lue lisää21.09.2017
Älä jätä asiakasta yksin verkkoon
Väitän, että suomalaiset yritykset menettävät tuhansia euroja päivittäin alipalvelemalla asiakkaitaan, etenkin verkossa.
lue lisää