Vastaako Jouko Joku markkinointinne mittaamisesta ja tuloksellisuudesta?
Markkinoinnin ja erityisesti markkinointiviestinnän suunnittelu on niin hauskaa puuhaa, että mukaan hyppää helposti koko organisaatio. Eikä siinä vielä kaikki. Jokaisen lähipiirilläkin on paljon hyviä mielipiteitä oikeasta linjasta. Mutta kun pöydälle nostetaan markkinoinnin laaja-alainen mittaaminen ja tekemisen tulosten kylmäverinen arviointi, väki vähenee. Pitopöytään jää usein vain se kuuluisa JOKU. Kutsutaan häntä nyt vaikka Jouko Jokuksi. Vaatii määrätietoista muutosjohtamista, jotta muutkin kiinnostuvat ja ymmärtävät mittaamisen tärkeyden.
Osallista jokainen organisaation jäsen mittaamiseen ja tuloksellisuuden seuraamiseen
Markkinoinnin mittaaminen kaadetaan usein analyytikkojen, data scientistien ja erilaisissa liiketoimintavastuissa olevien harteille. Vaikka yrityksen jokaikinen ihminen vaikuttaa tuloksellisuuteen. Siksi on tärkeää, että jokainen ymmärtää oman vaikutusvoimansa, asettaa tavoitteita toiminnalleen ja seuraa tuloksia.
Älä mystifioi mittaamista, tee siitä kaikille helppoa
- Avaa mittaamisen mekaniikkaa, tarkoitusta ja terminologiaa. Osoita tulokset. Kouluta ihmisiä tarpeen mukaan.
- Osallista kaikki yhteisten tavoitteiden määrittämiseen ja ymmärtämiseen. Kutsu vaikka hyvin fasilitoituihin työpajoihin, jotta kaikki saavat äänensä kuuluviin.
Käännä funktioiden tavoitekompassit samaan suuntaan
Suurimmat haasteet läpi koko organisaation menevien E2E-projektien läpiviennissä johtuu usein siitä, että eri funktioilla on erilaisia, jopa keskenään ristiriitaisia tavoitteita.
Kaikella tekemisellä, johtamisesta tuote- ja palvelukehitykseen, markkinointiin ja logistiikan arkeen asti, on oltava isossa kuvassa yhteinen suunta. Kun kaikilla on yhteinen tavoite, tuloksien seuraamiseen voidaan rakentaa yhteinen mittaristo. Yhteinen tavoite ja yhteinen mittaristo lisäävät tekemisen merkitystä myös yksilötasolla.
Auta funktioita näkemään niiden rooli yhteisten tavoitteiden rakentajana
- Ohjaa määrittämään operatiiviset ja taktiset tavoitteet osana strategisia kokonaistavoitteita.
- Jos tunnistatte tuloksellisuuden mittaamisessa kehitettävää, rakentakaa kehityksen tiekartta. Sopikaa vastuuhenkilöt, jotka vievät priorisoituja kehityskohteita eteenpäin. Haastakaa myös kumppaneita tuomaan omaa näkemystään kehitystyöhön ja miettimään teidän tarpeisiinne soveltuvia ratkaisuja.
- Käykää tuloksia yhdessä läpi säännöllisesti, jotta uudesta toimintamallista tulee osa normaalia arkea.
Rakenna työkalupakki asiakaspolun eri vaiheiden mittaamiseen
Markkinoinnin mittaamisessa on osattava käyttää ”työkalupakkia” oikein. Asiakaspolun eri vaiheiden ja erilaisten toimenpiteiden tuloksellisuuden todentamiseen tarvitaan erilaisia mittareita, erilaisia tapoja mitata ja usein myös erilaisia mittaussyklejä.
Taktisen, erityisesti digikanavissa toteutetun mainonnan mittaaminen ja raportointi on helpoimmillaan hyvin suoraviivaista ja reaaliaikaista. Tämä on tuonut ’kärsimättömyyttä’ markkinoinnin tuloksellisuuden todentamiseen. Ei malteta odottaa. Onneksi suunta on kääntynyt ja perustotuuskin palautuu mieleen: kokonaisvaltainen brändin rakentaminen on pitkäjänteistä työtä ja mittareiksi tarvitaan muutakin kuin välitön aktivoituminen tai kova konversio.
Milloin organisaatio kannattaa osallistaa mittaaamiseen ja tuloksellisuuden seurantaan: NYT.
Vielä yksi vinkki: kollegani Dagmar Driven strategi Iida Marjosalmi kokosi 7+1-kohdan listan, jonka avulla markkinoinnin mittaamista voi kehittää systemaattisemmaksi ja laaja-alaisemmaksi.
Kirjoittaja Raisa Summanen kehittää yhdessä asiakkaittensa kanssa markkinoinnin tuloksellisuutta. Hän toimii Dagmarissa Senior Client Directorina.
16.08.2024
Mittaa edes tätä!
Luova televisiomainos tai tykätty videoklippi somessa - tärkeitä keinoja rakentaa yrityksen brändiä ja saada yritys asiakkaiden ajatuksiin. Pidetty mainos tarkoittaa tunnistettua tuotetta ja yritystä! Tuloksellisen liiketoiminnan kannalta on myös ymmärrettävä sisältöjen toimivuus yrityksen omien tavoitteiden näkökulmasta, ja miten mitata onnistumista. Kokosimme tähän artikkeliin markkinoinnin ammattilaisten ajatuksia mittaamisen minimaalisesta työkalupakista: mitä kannattaa huomioida mittareiden valinnassa, mitä datan lähteitä tyypillisesti tarvitaan, ja mitä asioita ei mittaamalla suoraan havaitse.
lue lisää22.11.2021
Miksi digimarkkinoinnin ja liiketoiminnan yhdistäminen yhteisillä tavoitteilla ja mittareilla on tärkeää?
Ilman tavoitteita ja niille asetettuja mittareita eri toimenpiteiden tehokkuutta on vaikea mitata. Mittaaminen auttaa ymmärtämään tehdäänkö markkinoinnissa ja liiketoiminnassa oikeita asioita ja jos ei, niin se antaa viitteitä siitä mitä toiminnassa pitää muuttaa.
lue lisää14.05.2021
Vastaako Jouko Joku markkinointinne mittaamisesta ja tuloksellisuudesta?
Markkinoinnin ja erityisesti markkinointiviestinnän suunnittelu on niin hauskaa puuhaa, että mukaan hyppää helposti koko organisaatio. Eikä siinä vielä kaikki. Jokaisen lähipiirilläkin on paljon hyviä mielipiteitä oikeasta linjasta. Mutta kun pöydälle nostetaan markkinoinnin laaja-alainen mittaaminen ja tekemisen tulosten kylmäverinen arviointi, väki vähenee.
lue lisää10.03.2021
Tulevaisuudessa ratkaisee mitattavuus
Ulkomainonta on perinteisesti ollut suurten mainostajien brändimainontaa, jonka tavoittavuus on ollut laajaa, mutta mitattavuus hankalaa. Tämän vuoksi IAB:n digitaalisen ulkomainonnan työryhmän yksi pääteemoista vuonna 2021 on mitattavuus.
lue lisää