Verkkomainonnan määrä ennätyksellisen korkealla vuoden toisella kvartaalilla
Verkkomainonnan määrä vuoden 2021 toisella kvartaalilla oli 154 milj. euroa ja lähes puolet (49 %) mediamainonnasta oli digitaalista. Kaikki digimainonnan momentit kasvoivat huomattavasti vuoden takaiseen verrattuna, jolloin tosin pandemia laski myös digimainonnan määrää.
”Digimainonta jatkoi odotusten mukaisesti kasvua myös vuoden toisella kvartaalilla. Kasvuprosenttien tuijottelu tässä tilanteessa ei välttämättä kerro koko totuutta, mutta kokonaisluvut kertovat kvartaalin olleen digimainonnan osalta kaikkien aikojen suurin.
Vuoden takaiseen verrattuna (Q2/2020) kasvu oli lähes 33 % ja vuoteen 2019 verrattuna kasvua oli 10 %. Yritysten liiketoiminta digitalisoituu nopeasti ja tämä näkyy myös mediapanostuksissa.
Mielenkiintoinen trendi Suomen digimarkkinassa on myös uudempien somealustojen, kuten TikTok ja Snapchat, käytön kasvu markkinoinnissa. Vaikka Facebook ja Instagram –kombo muodostaa yhä ylivoimaisesti suurimman osan somemainonnasta, trendi on päivänselvä.
Haluan myös muistuttaa, kuten aina kvartaalilukujen yhteydessä, että IAB:n estimoimat some- ja hakumainonnan kokonaisluvut ovat ns. parhaita mahdollisia estimaatteja”, kommentoi IAB Finlandin toiminnanjohtaja Pasi Raassina.
Verkkomainonnan määrä ennätyksellisen korkealla vuoden toisella kvartaalilla
* sis. Facebook, Instagram, YouTube, Twitter, LinkedIn, Snapchat, TikTok
** sis. Google ja bing
Lähteet: Kantar & IAB Finland
Kantar julkaisee yhteistyössä IAB Finlandin kanssa tiedotteen mediamainonnan määrästä kvartaaleittain.
Katsaus perustuu Kantarin kuukausittaista seurantaa laajempaan otokseen. Tiedot perustuvat Kantarin kuukausittaisessa seurannassa olevien medioiden sekä IAB Finlandin selvittämään some- ja hakumainonnan määrään.
Lue koko tiedote kokonaisuudessaan täältä!
Lisätietoja:
Pasi Raassina, toiminnanjohtaja, IAB Finland ry, 040 575 3726, pasi.raassina@iab.fi
15.01.2025
IAB Finland 2025 - Painopisteet, jäsenedut ja kumppanit
IAB Finlandin vuosi 2025 on rakennettu jäsenten toiveiden pohjalle. Työryhmien, tapahtumien ja täysin uutena jäsenetuna aloittavien foorumeiden teemat pohjautuvat syksyllä 2024 tehtyyn jäsentutkimukseen. Yhteistyökumppanina IAB koetaan yhä kiinnostavampana, sillä yhteensä 19 digitaalisen mainonnan ja markkinoinnin toimijaa on Industry Partnerina tai Premium Partnerina IAB Finlandin kanssa.
lue lisää08.01.2025
IAB Jäsenesittely: ePrice ja Jaakko Sipola
Tässä blogisarjassa tutustumme IAB:n uusiin jäseniin hieman paremmin! Nyt on vuorossa ePrice ja Jaakko Sipola
lue lisää07.01.2025
IAB Jäsenesittely: Integral Ad Science and Björn Österman
Tässä blogisarjassa tutustumme IAB:n uusiin jäseniin hieman paremmin! Nyt on vuorossa Integral Ad Science and Björn Österman
lue lisää07.01.2025
IAB Jäsenesittely: OIKIO ja Hanna Länsivuori
Tässä blogisarjassa tutustumme IAB:n uusiin jäseniin hieman paremmin! Nyt on vuorossa OIKIO ja Hanna Länsivuori
lue lisää