Verkkomainonnan markkinaosuus tavoittelee jo 20 prosenttia
Kuluvan vuoden ensimmäisellä neljänneksellä verkkomainontaan panostettiin Suomessa 51,7 miljoonaa euroa, joka on jo huikeat 19,4 % mediamainonnan 266,6 miljoonan euron kokonaisuudesta. TNS Gallupin raportoima mediamainonnan muutos edellisvuoden vastaavaan ajanjaksoon on pahasti pakkasella, -11,4 %. Verkkomainonta jaksoi kuitenkin kasvaa 3,2 %:ia.
”Mainonnan määrän romahtaminen Suomessa tammi‒maaliskuussa heikensi myös verkkomainonnan kasvua. Heiveröinenkin kasvu merkitsi kuitenkin sitä, että verkkomainonnan osuus mainospanostuksista nousi jo lähes 20 %:iin. Kiinnostus ja innostus verkkomainontaa kohtaan on suurempaa kuin koskaan, ja uskon erityisesti mobiili- ja videomainonnan merkittävään kasvuun niin määrällisesti kuin merkityksenkin osalta. Verkkomainonta on vasta oman evoluutionsa alkukaarella”, toteaa IAB:n hallituksen puheenjohtaja Jarkko Kyttänen.
Display-mainonnan ja luokiteltujen ilmoitusten osuus on 29,6 milj. euroa, jossa on kasvua viime vuodesta 2 %.
Haku- ja sähköisen hakemistomainonnan osuus on 19,8 milj. euroa 2 %:n kasvulla edellisvuoteen.
Kvartaaliraportoinnissa tavoitetun mobiilimainonnan määrä on 0,6 milj. euroa, joka on 2,9 % display-mainonnasta. Kasvua edellisvuoteen on loistokkaasti 253 %.
In-stream-videomainontaan investointiin 2,5 milj. euroa, joka on jo näyttävät 12 % display-mainonnasta.
Kasvua kertyi 32 %.
Facebook-mainontaan panostettiin 2,3 milj. euroa, joka on 4,4 % verkkomainonnan kokonaisuudesta 28 %:n kasvulla edellisvuoteen.
”Myös Suomessa verkkomainonnan panostuksissa näkyy siirtymää uusiin mainosmuotoihin. Mobiilimainonnan ja in-stream- videomainonnan määrä kasvaa nyt järisyttävää vauhtia. Näiden osalta raportointia vielä kehitetään, tällä hetkellä seuranta ei kata läheskään koko totuutta. Hakemistomainonnan osalta raportoinnissa on suuri muutos. Seurannastamme jäi pois alan suuri toimija ja ensimmäisen kvartaalin luvut on korjattu vertailukelpoisiksi viime vuoden lukujen kanssa. Jatkossa hakemistomainonnan luvut sisältyvät hakumainontaan”, IAB:n toiminnanjohtaja Birgitta Takala kommentoi verkkomainonnan kvartaaliseurannan tilannetta.
Mediakategorioiden markkinaosuudet
Lisätietoja:
Birgitta Takala, toiminnanjohtaja, IAB Finland ry, 040 543 9165, etunimi.sukunimi(at)iab.fi
Jarkko Kyttänen, hallituksen puheenjohtaja, IAB Finland ry, 040 703 5190, etunimi.sukunimi(at)sanoma.f.
IAB Finland kerää haku- ja sähköisen hakemistomainonnan panostukset kvartaaleittain. Tiedontoimittajina ovat kaikki mediatoimistot, Avaus Consulting, Estime, Klikkicom, Kontaktia, Quru, Microsoft, NetBooster, Opasmedia, Tulos Helsinki, Fiercer Media ja Mainostoimisto Weblandia. Google Finland ei toimita suoraan hakusanamainonnan tietojaan. Hakusanamainonnan panostusluvut sisältävät estimaattiosuuden, jotta yritysten suoraan hakukoneyritykseltä ostetun hakumainonnan osuus saadaan mukaan lukuihin. Tässä IAB:n kvartaaliseurannassa on korjattu vuoden 2012 vertailujakson tiedot vertailukelpoisiksi poisjääneiden tiedontoimittajien osalta.
11.12.2024
IAB Studio: Uusi yhteistyö ottaa kaikki mukaan Retail Mediaan
IAB Studio jaksot ovat napostelupituisia podcast jaksoja päivän polttavista aiheista ja tällä kertaa studiossa Pasin kanssa ovat Hannaleena Koskinen Allerilta ja Teemu Kurri Craneworks / Doohlabsilta. Tällä kertaa studiossa otettiin kantaa kuumimpaan mediatrendiin, eli puhutaan retail mediasta.
lue lisää03.12.2024
Katsaus kuluneeseen vuoteen 2024: Ohjelmallinen Gaming
Gaming mainonta on ollut nousevia aiheita ohjelmallisessa ostamisessa vuoden 2024 aikana. Otimme IAB:n kanssa katsauksen kuluneeseen vuoteen gaming mainonnan parissa ja haastattelimme ohjelmallisen asiantuntijaa Nina Nordmania (Kinesso, IPG Mediabrands) sekä videomainonnan asiantuntijaa Aleksi Ylitaloa (RTL AdAlliance).
lue lisää29.11.2024
Mainostajat vahvasti mukana IAB Finlandin hallituksessa
Uusina IAB-painopisteinä tekoäly ja Retail Media - IAB Finlandin syyskokouksessa 27.11.2024 sovittiin vuoden 2025 painopisteet ja äänestettiin yhdistykselle uusi hallitus. Painopisteissä yhdistyy täysin uudet teemat, kuten tekoäly ja Retail Media, IAB:n perinteisiin vahvuuksiin liittyen digimainonnan kohdentamiseen sekä mittaamiseen. Uusina jäseninä hallitukseen valittiin seuraavaksi kahdeksi vuodeksi Clear Channel, Posti, Elisa, Veikkaus, Relevant ja IPG/Kinesso.
lue lisää29.11.2024
Kuinka hyödyntää tekoälyä vastuullisesti markkinoinnissa?
Tekoäly on noussut nopeasti markkinoinnin ammattilaisten tehokkaaksi työkaluksi, joka parantaa ideointia, sisällöntuotantoa ja analysointia. Vaikka tekoäly tuo mukanaan huomattavia etuja, kuten työprosessien nopeutumista ja automatisointia, sen käyttö edellyttää vastuullisuutta ja eettistä harkintaa. Tässä artikkelissa käsittelemme tekoälyn käyttöä markkinoinnin tukena ja vastuullisia käytäntöjä, jotka auttavat rakentamaan kestävää ja eettistä markkinointia.
lue lisää