Verkkomainonta kasvoi 2,2% haastavassa tilanteessa 2020 - verkkomainonta jo lähes puolet koko mainoskakusta
Mediamainonnan kokonaiskakku vuonna 2020 laski -11,3 % ollen 1125,7 miljoonaa euroa. Ainoana kasvavana mediaryhmänä oli verkkomainonta (+2,2 %). Tästä johtuen verkkomainonnan osuus koko mainoskakusta on nyt jo melkein puolet (47%). Suurimmat kasvajat verkkomainonnan kategoriassa ovat some- (+8,4 %) sekä hakumainonta (+4,7 %).
2020 milj. € | osuus-% | muutos-% vrt. 2019 | |
Mediamainonta yhteensä |
1125,7 | -11,3 | |
Mainonta painetussa mediassa | 273,9 | 24,3 | -24,9 |
Painetut sanoma- ja kaupunkilehdet | 220,7 | 19,6 | -26,2 |
Sanomalehdet, painettu | 185,1 | 16,4 | -24,8 |
Kaupunki- ja noutolehdet, painettu | 35,7 | 3,2 | -32,5 |
Painetut aikakauslehdet | 53,1 | 4,7 | -19,3 |
Yleisölehdet, painettu | 16,7 | 1,5 | -27,0 |
Ammatti- ja järjestölehdet, painettu | 27,8 | 2,5 | -16,3 |
Asiakaslehdet, painettu | 8,7 | 0,8 | -11,3 |
Mainonta sähköisessä mediassa | 795,0 | 70,6 | -3,5 |
Televisio | 208,5 | 18,5 | -9,2 |
Radiomainonta | 55,6 | 4,9 | -20,2 |
Verkkomainonta | 528,1 | 46,9 | +2,2 |
Display ja Outstream video | 128,6 | 11,4 | -2,8 |
Instream video | 24,3 | 2,2 | +3,8 |
Luokiteltu ilmoittelu | 40,6 | 3,6 | -11,9 |
Muu mainosmuoto | 2,8 | 0,2 | -3,5 |
Some | 150,2 | 13,3 | +8,4 |
Hakusanamainonta | 181,7 | 16,1 | +4,7 |
Elokuvamainonta | 2,8 | 0,2 | -64,6 |
Ulko- ja liikennemainonta | 56,8 | 5,0 | -29,0 |
Lähteet: Kantar & IAB Finland
*Luvut perustuvat Kantarin kuukausiseurantaan ja erillistutkimukseen yhteistyössä media-alan liittojen kanssa.
*Haku- ja somemainonnan määrän luvut ovat IAB Finlandin estimaatteja, joiden pohjana on paikallisilta media- ja digitoimistoilta kerätty näyte. Markkinoijien suorat ostot sekä tiedonkeruun ulkopuolelle jäävien toimistojen ostot estimoidaan.
Lisätietoja:
Pasi Raassina, toiminnanjohtaja, IAB Finland ry, 040 575 3726, pasi.raassina@iab.fi
23.01.2025
Digimarkkinoijan ja -myyjän sertifikaatti uudistuu – pysy ajan tasalla muuttuvassa maailmassa
Digimarkkinoinnin, mainonnan ja median maailma kehittyy nopeammin kuin koskaan aiemmin. Alan ammattilaisena tiedät, miten tärkeää on pysyä ajan tasalla uusista trendeistä, työkaluista ja parhaista käytännöistä. Siksi me IAB:llä päivitämme jatkuvasti digimarkkinoijan ja -myyjän sertifikaattia – vastaamaan tämän päivän ja huomisen haasteisiin.
lue lisää20.01.2025
IAB Studio: Ohjelmallisen mainonnan myytit - Totta vai tarua?
Tervetuloa kuuntelemaan uusinta IAB Studio podcast-jaksoa, jossa syvennymme ohjelmallisen mainonnan ajankohtaisiin teemoihin ja trendeihin! Pasin kanssa studiossa mukana ovat alan asiantuntijat Juuli Pelkonen Adformilta ja Miia Salmi Sanomalta.
lue lisää20.01.2025
Uusi IAB:n jäsenetu vuodelle 2025: Foorumit
IAB Finland aloittaa uudet jäsenille suunnatut foorumit helmikuussa 2025. Ensimmäiset foorumit keskittyvät kahteen IAB:n jäsenkyselyssä erittäin tärkeäksi koettuun teemaan: tekoälyyn sekä mainonnan tuloksellisuuteen. Foorumit keskittyvät 100% osallistujien omaan oppimiseen ja ne ovat avoinna kaikille IAB:n jäsenille. Pidämme yhteisen infotilaisuuden foorumeista tiistaina 11.2.2025 klo 9:00 Teamsissa. Tule mukaan tutustumaan foorumeihin ja lue myös alta yleisimmät kysymykset foorumeihin liittyen.
lue lisää16.01.2025
IAB Jäsenesittely: Singularity Designs Oy ja Jyri Kyllönen
Tässä blogisarjassa tutustumme IAB:n uusiin jäseniin hieman paremmin! Nyt on vuorossa Singularity Designs Oy ja Jyri Kyllönen
lue lisää