Verkkomainonta lähes 18 % laskussa vuoden toisella kvartaalilla
Vaikka verkkomainonta kärsi pandemiasta muita mediaryhmiä vähemmän, koki se lähes 18 % laskun vuoden toisen kvartaalin aikana. Hakumainonta ja sosiaalisen median mainonta selvisivät hieman muita digimedian muotoja pienemmillä laskuprosenteilla.
Ennakko-oletusten mukaisesti panostukset myös verkkomainontaan laskivat reippaasti kevään ja alkukesän aikana. Linjassa muiden Pohjoismaiden ja Euroopan ennusteiden kanssa, haku- ja somemainonnan määrän lasku on hieman maltillisempaa kuin muissa digimarkkinan momenteissa. Some- ja hakumainonnan lukujen tarkastelussa kannattaa muistaa, että IAB Finland uudisti käyttämänsä arviomallit tämän vuoden alussa. Pandemian aiheuttama turbulenssi ei juurikaan helpottanut Q2/2020 some- ja hakumainonnan panostusten arviointia, mutta luvut ovat joka tapauksessa vanhaa mallia luotettavampia sekä linjassa muun Euroopan kehityksen kanssa.
”Odotan digitaalisen mediamarkkinan selvää elpymistä loppuvuoden aikana. Viitaten mm. IAB Europen analyyseihin, on todennäköistä, että jo Q3/2020 luvut ovat selvästi paremmat ja optimaalisessa tilanteessa Q4/2020 panostukset ovat jo vuoden 2019 tasolla. Toki syksy on pitkä ja näkymät tulevaisuuteen ovat tällä hetkellä poikkeuksellisen sumuisat, eli seuraillaan tilannetta kuukausi kerrallaan.”, kommentoi IAB Finlandin toiminnanjohtaja Pasi Raassina.
Lue lisää Kantarin ja IAB Finlandin mediamainonnan kvartaalitiedotteesta.
*Haku- ja somemainonnan määrän luvut ovat IAB Finlandin estimaatteja, joiden pohjana on paikallisilta media- ja digitoimistoilta kerätty näyte. Markkinoijien suorat ostot sekä tiedonkeruun ulkopuolelle jäävien toimistojen ostot estimoidaan.
Lisätietoja:
Pasi Raassina, toiminnanjohtaja, IAB Finland ry, 040 575 3726, pasi.raassina@iab.fi
15.01.2025
IAB Finland 2025 - Painopisteet, jäsenedut ja kumppanit
IAB Finlandin vuosi 2025 on rakennettu jäsenten toiveiden pohjalle. Työryhmien, tapahtumien ja täysin uutena jäsenetuna aloittavien foorumeiden teemat pohjautuvat syksyllä 2024 tehtyyn jäsentutkimukseen. Yhteistyökumppanina IAB koetaan yhä kiinnostavampana, sillä yhteensä 19 digitaalisen mainonnan ja markkinoinnin toimijaa on Industry Partnerina tai Premium Partnerina IAB Finlandin kanssa.
lue lisää08.01.2025
IAB Jäsenesittely: ePrice ja Jaakko Sipola
Tässä blogisarjassa tutustumme IAB:n uusiin jäseniin hieman paremmin! Nyt on vuorossa ePrice ja Jaakko Sipola
lue lisää07.01.2025
IAB Jäsenesittely: Integral Ad Science and Björn Österman
Tässä blogisarjassa tutustumme IAB:n uusiin jäseniin hieman paremmin! Nyt on vuorossa Integral Ad Science and Björn Österman
lue lisää07.01.2025
IAB Jäsenesittely: OIKIO ja Hanna Länsivuori
Tässä blogisarjassa tutustumme IAB:n uusiin jäseniin hieman paremmin! Nyt on vuorossa OIKIO ja Hanna Länsivuori
lue lisää