Verkkomainonta lohkaisi puolet mainoskakusta vuonna 2021
Mediamainonnan määrä Suomessa kasvoi vuonna 2021 +13,4 % yltäen kaiken kaikkiaan 1 275,8 miljoonaan euroon. Koronapandemia vaikutti tunnetusti mainonnan määrään vuonna 2020, mutta vuosi 2021 palautti volyymin jo hieman vuoden 2019 yli. Eri mediaryhmisä nopeiten kasvoi verkkomediamainonta, joka kattaa jo 50 % kaikesta mediamainonnasta. Verkkomainonnan sisällä kaikki vertailtavissa olevat alakategoriat kasvoivat vuoden 2021 aikana.
2021 milj. € | osuus-% | muutos-% vrt. 2020 | |
Mediamainonta yhteensä |
1275,8 | +13,4 | |
Mainonta painetussa mediassa | 278,3 | 21,8 |
+1,6 |
Painetut sanoma- ja kaupunkilehdet | 226,7 | 17,8 | +2,7% |
Sanomalehdet, painettu | 190,6 | 14,9 | +3,0 |
Kaupunki- ja noutolehdet, painettu | 36,1 | 2,8 | +1,2 |
Painetut aikakauslehdet | 51,6 | 4,0 | -2,9 |
Yleisölehdet, painettu | 15,7 | 1,2 | -5,9 |
Ammatti- ja järjestölehdet, painettu | 28,2 | 2,2 | +1,6 |
Asiakaslehdet, painettu | 7,7 | 0,6 | -11,5 |
Mainonta sähköisessä mediassa | 932,9 | 73,1 | +17,2 |
Televisio | 227,5 | 17,8 | +9,1 |
Radiomainonta | 65,6 | 5,1 | +17,8 |
Verkkomainonta | 637,3 | 50,0 | +20,5 |
Display | 145,5 | 11,4 | * |
Outstream video | 4,1 | 0,3 | * |
Instream video | 28,5 | 2,2 | +17,3 |
Luokiteltu ilmoittelu | 50,0 | 3,9 | +21,7 |
Muu mainosmuoto | 3,8 | 0,3 | +33,8 |
Some | 194,6 | 15,3 | +29,6 |
Hakusanamainonta | 210,8 | 16,5 | +16,0 |
Elokuvamainonta | 2,6 | 0,2 | -4,8 |
Ulko- ja liikennemainonta | 64,5 | 5,1 | +15,5 |
*Outsream eroteltu Displaysta tammikuusta 2021 alkaen, näiden osalta muutos-% eivät ole vertailukelpoisia
Lähteet: Kantar & IAB Finland
*Luvut perustuvat Kantarin kuukausiseurantaan ja erillistutkimukseen yhteistyössä media-alan liittojen kanssa.
*Haku- ja somemainonnan määrän luvut ovat IAB Finlandin estimaatteja, joiden pohjana on paikallisilta media- ja digitoimistoilta kerätty näyte. Markkinoijien suorat ostot sekä tiedonkeruun ulkopuolelle jäävien toimistojen ostot estimoidaan.
Lisätietoja:
Pasi Raassina, toiminnanjohtaja, IAB Finland ry, 040 575 3726, pasi.raassina@iab.fi
11.12.2024
IAB Studio: Uusi yhteistyö ottaa kaikki mukaan Retail Mediaan
IAB Studio jaksot ovat napostelupituisia podcast jaksoja päivän polttavista aiheista ja tällä kertaa studiossa Pasin kanssa ovat Hannaleena Koskinen Allerilta ja Teemu Kurri Craneworks / Doohlabsilta. Tällä kertaa studiossa otettiin kantaa kuumimpaan mediatrendiin, eli puhutaan retail mediasta.
lue lisää03.12.2024
Katsaus kuluneeseen vuoteen 2024: Ohjelmallinen Gaming
Gaming mainonta on ollut nousevia aiheita ohjelmallisessa ostamisessa vuoden 2024 aikana. Otimme IAB:n kanssa katsauksen kuluneeseen vuoteen gaming mainonnan parissa ja haastattelimme ohjelmallisen asiantuntijaa Nina Nordmania (Kinesso, IPG Mediabrands) sekä videomainonnan asiantuntijaa Aleksi Ylitaloa (RTL AdAlliance).
lue lisää29.11.2024
Mainostajat vahvasti mukana IAB Finlandin hallituksessa
Uusina IAB-painopisteinä tekoäly ja Retail Media - IAB Finlandin syyskokouksessa 27.11.2024 sovittiin vuoden 2025 painopisteet ja äänestettiin yhdistykselle uusi hallitus. Painopisteissä yhdistyy täysin uudet teemat, kuten tekoäly ja Retail Media, IAB:n perinteisiin vahvuuksiin liittyen digimainonnan kohdentamiseen sekä mittaamiseen. Uusina jäseninä hallitukseen valittiin seuraavaksi kahdeksi vuodeksi Clear Channel, Posti, Elisa, Veikkaus, Relevant ja IPG/Kinesso.
lue lisää29.11.2024
Kuinka hyödyntää tekoälyä vastuullisesti markkinoinnissa?
Tekoäly on noussut nopeasti markkinoinnin ammattilaisten tehokkaaksi työkaluksi, joka parantaa ideointia, sisällöntuotantoa ja analysointia. Vaikka tekoäly tuo mukanaan huomattavia etuja, kuten työprosessien nopeutumista ja automatisointia, sen käyttö edellyttää vastuullisuutta ja eettistä harkintaa. Tässä artikkelissa käsittelemme tekoälyn käyttöä markkinoinnin tukena ja vastuullisia käytäntöjä, jotka auttavat rakentamaan kestävää ja eettistä markkinointia.
lue lisää