Icon
Verkkomainonta vuoden 2023 tasolla IABlogi

Verkkomainonta vuoden 2023 tasolla

23.05.2024

Verkkomainonnan määrä vuoden 2024 ensimmäisellä kvartaalilla oli noin 164 miljoonaa euroa. Vuoden 2023 vastaavaan kvartaaliin verrattuna digimainonnan määrä laski muutaman prosentin kymmenesosan. Vastaavana ajanjaksona koko mediamarkkina Suomessa laski -3,9 %. Verkkomainonnan osuus kaikesta mediamainonnasta jatkaa kasvua, ollen Q1/2024 aikana 57 %.

”Epävarmuus näkyy myös digitaalisen mediamainonnan investoinneissa. Positiivisena asiana Q1/2024 aikana voi mainita videon, joka on kasvanut digimainonnan lisäksi myös lineaarisen TV:n markkinalla. Vuoden ensimmäisen haastavan kvartaalin jälkeen odotamme käännettä positiivisempaan suuntaan, viimeistään kesälomakauden jälkeen. Myös juuri julkaistu huhtikuun mediamainonta antoi sekin usean muun lähteen lisäksi rohkaisua tulevaan”, kommentoi IAB Finlandin toiminnanjohtaja Pasi Raassina

 

 

  Q1/2024
  Milj. € muutos-% vrt. Q1/2023
Mainonta sosiaalisessa mediassa * 55,3 2,0 %
Hakumainonta ** 55,7 -1,1 %
Display 30,0 -4,5 %
Outstream video 0,7 19,8 %
Instream video 8,9 16,5 %
Luokiteltu 12,5 -8,1 %
Muu mainosmuoto 1,1 5,0 %
Verkkomainonta yhteensä 164,2 -0,4 %

* sis. Facebook, Instagram, YouTube, Twitter, LinkedIn, Snapchat
** sis. Google ja bing
Outstream eroteltu Displaysta tammikuusta 2021 alkaen.

Lähteet: Kantar & IAB Finland

 

 

Mainosmuotojen osuudet verkkomainonnasta

      ​​​​

Kantar julkaisee yhteistyössä IAB Finlandin kanssa tiedotteen mediamainonnan määrästä kvartaaleittain.
Katsaus perustuu Kantarin kuukausittaista seurantaa laajempaan otokseen. Tiedot perustuvat Kantarin kuukausittaisessa seurannassa olevien medioiden sekä IAB Finlandin selvittämään some- ja hakumainonnan määrään.

Lue koko tiedote täältä!

Lisätietoja:
Pasi Raassina, toiminnanjohtaja, IAB Finland ry, 040 575 3726, pasi.raassina@iab.fi

22.09.2023

Digitaalisen audiomainonnan markkina kasvaa Suomessa: Estimaatti näyttää jopa 27% kasvua

IAB Finland on jälleen kerran estimoinut digitaalisen audiomainonnan markkinaa Suomessa. Vuonna 2022 digiaudion kokonaismarkkinan arvo on noin 7,1 miljoonaa euroa, mikä merkitsee 27% kasvua verrattuna vuoteen 2021. Digitaalisen audion markkina-arvio vuonna 2021 oli oli 5,6 miljoonaa euroa.

lue lisää

06.03.2023

Digitaalinen ulkomainonta 30 % kasvussa vuonna 2022

IAB Finlandin Digitaalisen ulkomainonnan työryhmän toteuttaman arvion mukaan digiulkomainonnan määrä Suomessa vuonna 2022 oli noin 46,5 miljoonaa euroa. Vuoteen 2021 verrattuna kasvua on hieman alle 30 % kun vastaavana aikana koko ulkomainonnan markkina kasvoi 21 %.

lue lisää

31.08.2022

IAB selvitti digitaalisen audiomainonnan määrän Suomessa

IAB Finlandin Digitaalisen audiomainonnan työryhmän toteuttaman arvion mukaan digiaudion kokonaismarkkina Suomessa vuonna 2021 oli noin 5,6 miljoonaa euroa. Arvio digiaudion kokonaismarkkinasta tehtiin nyt ensimmäistä kertaa. IAB Finlandin Digitaalisen ulkomainonnan työryhmän toteuttaman arvion mukaan digiulkomainonnan määrä Suomessa vuonna 2021 oli noin 36 miljoonaa euroa. Arvio digitaalisen ulkomainonnan määrästä tehtiin nyt ensimmäistä kertaa.

lue lisää