Verkkomainonta vuoden 2023 tasolla
Verkkomainonnan määrä vuoden 2024 ensimmäisellä kvartaalilla oli noin 164 miljoonaa euroa. Vuoden 2023 vastaavaan kvartaaliin verrattuna digimainonnan määrä laski muutaman prosentin kymmenesosan. Vastaavana ajanjaksona koko mediamarkkina Suomessa laski -3,9 %. Verkkomainonnan osuus kaikesta mediamainonnasta jatkaa kasvua, ollen Q1/2024 aikana 57 %.
”Epävarmuus näkyy myös digitaalisen mediamainonnan investoinneissa. Positiivisena asiana Q1/2024 aikana voi mainita videon, joka on kasvanut digimainonnan lisäksi myös lineaarisen TV:n markkinalla. Vuoden ensimmäisen haastavan kvartaalin jälkeen odotamme käännettä positiivisempaan suuntaan, viimeistään kesälomakauden jälkeen. Myös juuri julkaistu huhtikuun mediamainonta antoi sekin usean muun lähteen lisäksi rohkaisua tulevaan”, kommentoi IAB Finlandin toiminnanjohtaja Pasi Raassina
Q1/2024 | ||
Milj. € | muutos-% vrt. Q1/2023 | |
Mainonta sosiaalisessa mediassa * | 55,3 | 2,0 % |
Hakumainonta ** | 55,7 | -1,1 % |
Display | 30,0 | -4,5 % |
Outstream video | 0,7 | 19,8 % |
Instream video | 8,9 | 16,5 % |
Luokiteltu | 12,5 | -8,1 % |
Muu mainosmuoto | 1,1 | 5,0 % |
Verkkomainonta yhteensä | 164,2 | -0,4 % |
* sis. Facebook, Instagram, YouTube, Twitter, LinkedIn, Snapchat
** sis. Google ja bing
Outstream eroteltu Displaysta tammikuusta 2021 alkaen.
Lähteet: Kantar & IAB Finland
Mainosmuotojen osuudet verkkomainonnasta
Kantar julkaisee yhteistyössä IAB Finlandin kanssa tiedotteen mediamainonnan määrästä kvartaaleittain.
Katsaus perustuu Kantarin kuukausittaista seurantaa laajempaan otokseen. Tiedot perustuvat Kantarin kuukausittaisessa seurannassa olevien medioiden sekä IAB Finlandin selvittämään some- ja hakumainonnan määrään.
Lisätietoja:
Pasi Raassina, toiminnanjohtaja, IAB Finland ry, 040 575 3726, pasi.raassina@iab.fi
11.02.2014
Digitaalinen maaottelu
Miksi Ruotsi porhaltaa edelleen kaukana Suomen edellä digimaailmassa?
lue lisää27.08.2013
DigiDollarit & verkkomainonnan vaikutus kansantalouteen
Verkkomainontaan pohjautuvalla liiketoiminnalla on merkittävä vaikutus työllisyyteen ja kansantalouteen.
lue lisää07.08.2013
Mobiilin markkina räjähti. Kuluttajien ajankäyttö mobiilissa rajussa kasvussa!
Huolimatta talouden taantumasta ja mediamarkkinan vaisuudesta, yksi mediaryhmä on vuoden alkupuoliskolla ylitse muiden: mobiilimainonta. Huikeiden kasvuprosenttien taustalla on luonnollisesti vaatimattomat lähtötasot mutta silti vuosia huhuiltu kasvu on alkanut voimakkaammin kuin moni ennalta osasi odottaa. Mobiili on tunkenut itsensä läpi sekä kuluttajien arkeen että mainostajien prioriteettilistalle, viimeinkin.
lue lisää02.11.2012
Briteissä osataan: Investoinnit digitaaliseen mediaan yli 30% koko mediasta!
Yritykset eivät ole lähteneet mobiilimainonnan voimakkaasta kasvusta huolimatta kehittämään omia sivustoja mobiililaitteille sopivaksi. Vain noin 40 % mobiilissa mainostavista yrityksistä omaa mobiilioptimoidut sivustot.
lue lisää