Viisi IAB:n työryhmää sai uutta verta puheenjohtajan paikalle
IAB:n työryhmissä on tapahtunut viimeisen puolen vuoden aikana paljon! Täysin uusi sosiaalisen median markkinoinnin työryhmä aloitti toimintansa, neljä vanhaa työryhmää on saanut uusiksi vetäjikseen rautaiset alan ammattilaiset ja syksyllä starttaa vielä yksi uusi työryhmä hakukonemainonnasta ja -optimoinnista. SEO/SEM -työryhmään ja toki kaikkiin muihinkin työryhmiin on haku auki, joten jos kiinnostuit, ota yhteyttä Pasi Raassinaan (040 575 3726, pasi.raassina@iab.fi)!
Sosiaalisen median markkinoinnin työryhmä: Anna-Liisa Kupiainen, Data-driven Marketing Planner, Kesko
"Sosiaalisen median markkinoinnin työryhmämme aloitti keväällä poikkeusolojen aikaan. Tavoitteenamme on kehittää sosiaalisen median mainontaa Suomessa, rikastuttaa omaa osaamistamme ja jakaa ajankohtaista tietoa alan muutoksista. Takana on nyt kolme tapaamista Teamsin välityksellä ja jatkamme toistaiseksi näin, mutta odotan jo innolla ensimmäistä tapaamista kasvotusten.
Olen töissä Keskolla Digital marketing, strategy ja planning –tiimissä keskittyen datalähtöisen markkinoinnin suunnitteluun ja toteuttamiseen. Omassa työssäni sosiaalinen media on vahvasti läsnä ostetun median näkökulmasta, mutta sen ohella sosiaalisessa mediassa kiehtoo sen moniulotteisuus, dynaamisuus ja eri kanavien kirjo."
Sisältömarkkinoinnin työryhmä: Julia Isoniemi, Lead Strategist, Data-Driven Content, Dagmar Stories
Sisältömarkkinoinnin työryhmän uutena puheenjohtajana Julia saa vastuulleen monipuolisen ja näkemyksellisen ryhmän, josta ei energia lopu. Kun työryhmä saa syksyn sisältömarkkinoinnin webinaarin (ke 9.9. klo 9–11: Ilmoittaudu!) ja sisältömarkkinoinnin oppaan maailmalle, Julian haaveena olisi, että ryhmä ottaisi agendalleen mm. sen, miten jokainen markkinoija suunnittelisi tulevaisuudessa ainoastaan asiakaskeskeistä ja datavetoista, yhä liiketoiminnallisesti tavoitteellista, silti vieläkin säkenöivän luovaa sisältömarkkinointia. Miten tämä konkreettisesti tapahtuu? Työryhmä määrittelee tehtävänsä pian virtuaali-workshopissa, johon mahtuisi helposti vielä pari timanttista sisältömarkkinoinnin ammattilaista. Kysy lisää mira.vaurula@iab.fi!
Julian työkaverit Dagmarissa vauhdittavat markkinoinnin transformaatiota. Dagmar Storiesissa Julian työpöydällä on sisältöstrategioita ja pilottityökaluja, oman median ja jatkuvan sisältömarkkinoinnin konsepteja, markkinoinnin automaation sisältöjä sekä brändilinjauksia. Yrittäjänä Julia on tehnyt inbound-markkinointia, PR- ja viestintätekoja ja liiketoiminnan kehitystä B2B-kasvuyritykselleen, jonka arki rullaa agile-metodein.
Julialla on 15 vuoden kokemus tavoitteellisten, faktapohjaisten, yleisöjä kiinnostavien sisältöjen suunnittelusta, tuotannosta ja kehittämisestä mm. video-, talous- ja uutistoimittajana. Vapaa-ajalla Julian tavoite on nukkua vähintään 8 tuntia yössä ja innostusta herättää oma vehreä parveke sekä vuodenaikojen ihmettely raikkaassa metsässä.
Digitaalisen audion työryhmä: Elsa Kalervo, Digital Audio Manager, Bauer Media
IAB:n digitaalisen audion työryhmän puheenjohtajana Sini Kervisen äitiysloman ajan toimii Elsa Kalervo. Elsa työskentelee Bauer Medialla Digital Audio Managerina ja kokee palavaa rakkautta podcasteja kohtaan. Digitaalinen audio on hänen silmissään inspiroiva ja alati muutoksessa oleva kenttä, jossa kaikki tai ainakin tosi paljon on mahdollista, eikä mikään kaavoihin kangistunutta. Elsa on työskennellyt sanojen ja äänen parissa ensimmäisestä palkkakuitistaan lähtien ja kaupallisen radion kelkassa on vierähtänyt lähes vuosikymmen. Viestinnän maisterina hänellä on vahva osaaminen ja ymmärrys ihmisten välisen vuorovaikutuksen koukeroista. Vapaa-ajallaan Elsa viihtyy parhaiten väärinpäin sirkusteltassa sekä laulaen korkealta ja kovaa lauluyhtyeessä.
Digitaalisen audion työryhmän tavoitteena tällä alkavalla kaudella on edelleen tuoda selkeyttä ja yhtenäisiä käytänteitä digiaudion yhä uudenkarhealle alalle. Keväällä julkaistun podcast-mainonnan ostajan oppaan teemoja tullaan syventämään ja laajentamaan. Tavoitteena on myös aloittaa oppilaitosyhteistyö, jonka kautta alan osaajien ja asiantuntijoiden toimesta viedään ajantasaista tietoa sekä ohjausta nupullaan oleville tulevaisuuden tekijöille.
Ohjelmallisen mainonnan työryhmä: Maarit Toivonen, Programmatic Manager, Team Lead, Alma Media
Maarit on työskennellyt yli kymmenen vuotta erilaisissa digimainonnan työtehtävissä ja vastaa tällä hetkellä Almassa ohjelmallisen mainonnan toiminnoista. Maarit on nähnyt työssään mainonnan murroksen ja ohjelmallisen ostamisen nopean kasvun. Maarit keskittyy työssään tiiminsä kanssa varmistamaan, että asiakkaille mahdollistetaan ensiluokkaisella palvelukyvyllä laadukas, turvallinen ja läpinäkyvä ohjelmallisen mainonnan ostotapa.
Ohjelmallisessa mainonnassa yhä tärkeämpään rooliin on noussut brand safety. Jatkossa luotettavuus korostuu tietosuojan roolin noustessa keskeiseksi tekijäksi ohjelmallisen mainonnan ekosysteemissä, ja mainostajat ja mediatoimistot panostavat yhä enemmän suhteisiin luotettavien kumppaneiden kanssa. Viime ajan yksi suurimmista projekteista on ollut käytännön toteutus evästesuostumusten pyytämiseen digimainonnan ekosysteemissä IAB Europen TCF v2.0 standardien mukaisesti. Kulman takana odottaakin seuraava muutos liittyen kolmannen osapuolen evästeiden elinikään.
Maarit on ollut IAB Finlandin toiminnassa mukana jo viiden vuoden ajan ohjelmallisen työryhmän kautta. Työryhmässä hedelmällisintä on ollut ajatusten jakaminen, tiivis yhteistyö sekä digitaalisen mainonnan ja ohjelmallisen ostamisen kehittäminen ja eteenpäinvieminen. Maarit toimi ohjelmallisen työryhmän puheenjohtajana 2018–2019. Nykyisin vapaa-aika kuluu lähinnä pienen ihmisen perässä juostessa, onneksi joskus Maarit pääsee myös juoksemaan aivan itsekseen raikkaaseen ulkoilmaan.
Martech työryhmä: Heini Nuutinen, Digital Strategist, Dagmar
"Markkinointiteknologian työryhmä on tukenut menestyksekkäästi suomalaisia mainostajia blogipostauksin ja oppain jo usean vuoden ajan. Olemme pyrkineet tekemään alan termistöä ja teemoja tutuksi, jotta teknisten mahdollisuuksien maailma avautuisi jokaiselle markkinoijalle paremmin. Tätä tulemme jatkamaan myös tulevalla kaudella, jonka fokuksessa on varsinkin markkinointi- ja teknologiaedustajien yhteistyön tiivistäminen ja martechin hyödyntämismahdollisuuksien selkeyttäminen.
Jotta markkinointi- ja teknologiaedustajien yhteistyön olisi mahdollista tiivistyä, saattaa olla myös tarpeen demokratisoida kansainvälistä martech-kenttää. Tästä on osoituksena viime vuotinen vierailuni DMEXCO:ssa (Digital Marketing Expo & Conference), jossa tavoitteenani oli luona henkilötason kontakteja martech-työkalujen myyjiin. Tapasin monia työkalujen edustajia, mutta yksi tapaamisista jäi erityisesti mieleeni. Seisoimme porukalla työkalun ständillä ja kyselin myyjältä työkalun ominaisuuksista. Jokaisen kysymyksen jälkeen hän kääntyi vastaamaan miespuolisille kollegoilleni, vaikka esitin jatkokysymyksiä ja olin selkeästi asiakas- ja asiantuntijaroolissa. Tilanne oli hämmentävä.
Oma toiveeni olisi, että markkinointiteknologia kuuluisi kaikille markkinoinnin parissa työskenteleville. Myös tämän vuoksi intohimoni on tukea kaikkia markkinoijia oppimisessa sekä kasvattaa modernin markkinoijan uskallusta ja halua käyttää erilaisia työkaluja ja dataa tehdäkseen brändistään ja asiakaskokemuksestaan entistäkin kilpailukykyisemmän. Ilman teknologisen osaamisen kasvua ja yhteistyötä läpi siilojen emme tule pärjäämään kansainvälisessä kilpailussa.
Keskustellaan siis avoimesti martechin mahdollisuuksista ja yhdistetään kaikki osaaminen yhteiseksi voimavaraksi!"
16.08.2024
Mittaa edes tätä!
Luova televisiomainos tai tykätty videoklippi somessa - tärkeitä keinoja rakentaa yrityksen brändiä ja saada yritys asiakkaiden ajatuksiin. Pidetty mainos tarkoittaa tunnistettua tuotetta ja yritystä! Tuloksellisen liiketoiminnan kannalta on myös ymmärrettävä sisältöjen toimivuus yrityksen omien tavoitteiden näkökulmasta, ja miten mitata onnistumista. Kokosimme tähän artikkeliin markkinoinnin ammattilaisten ajatuksia mittaamisen minimaalisesta työkalupakista: mitä kannattaa huomioida mittareiden valinnassa, mitä datan lähteitä tyypillisesti tarvitaan, ja mitä asioita ei mittaamalla suoraan havaitse.
lue lisää08.06.2020
Suosikkiopas päivittyi: Markkinointiteknologian opas 2.0
Martech -työryhmä päivitti IAB:n kaikkien aikojen ladatuimman Markkinointiteknologian oppaan, jonka uusin versio venähti melkein satasivuiseksi
lue lisää22.10.2018
Markkinointiteknologian oppaalle oli tilausta
850 latausta kolmen ensimmäisen viikon aikana - WOW!
lue lisää09.05.2018
Sisältömarkkinointi ja mainonnan teknologiat laajasti käytössä yrityksissä
Tekoälystä ja dataohjautuvasta markkinoinnista puhutaan markkinointiteknologioiden kentällä tällä hetkellä paljon.
lue lisää