Yhteisömanagerin arki, osa 1
Viime vuosina on syntynyt täysin uudenlainen ammatikunta koordinoimaan yritysten vuorovaikutteista digiviestintää. Heitä kutsutaan yhteisömanagereiksi tai community managereiksi.
Yhteisömanagerit
Yritysten yhteisöllisyyden, digisisältöjen, ja somekanavien managerointi alkaa vihdoin vakiintua henkilöiden ammattinimikkeisiin asti. Mikä hienointa, muutos on tapahtumassa laajamittaisesti toimialasta ja yritysten koosta riippumatta.
Yhteisömanagereiden kasvu kuvastaa koko digimarkkinoinnin suuntaa. Kun aiemmin yrityksen somesisältöjä hoidettiin solidaarisesti vasemmalla kädellä muiden työtehtävien lomassa, niin nyt siihen varataan tarvittavat resurssit.
Vuorovaikutteisuus asiakkaiden ja muiden sidosryhmien kanssa on elintärkeää. Markkinoijan on hyvä määrittää, kenelle asiat on delegoitu. Onko ne kenties ulkoistettu? Onko managerointiin varattu riittävästi aikaa? Tärkeintä on manageroinnin valtuuttaminen. Näin kehitetään suunnitelmallisuutta ja reagointikykyä. Yhteisömanagerin työssä ajoitus on usein hyvin merkittävässä roolissa.
Yhteisömanagereiden arki?
Yhteisömanagerit koordinoivat yrityksen viestintää ja sisällöntuotantoa itsenäisesti sekä muiden kanssa. Siten he ovat tärkeässä roolissa markkinointiviestinnän avainhenkilöinä. He ovat sisältömarkkinoinnin kapelimestareita, joilla on käsissään iso vastuu.
Toimin itse yhteisömanagerina muutamalla eri foorumilla. Mielestäni yhteisömanagerin ehkä tärkein tehtävänä on luoda pöhinää ja pitää oma asia edustettuna digissä. Tämä tapahtuu avaamalla keskustelua sekä tuottamalla ja jakamalla sisältöä. Erityisen tärkeää on innostaa ja opastaa muita pöhinän luomiseen.
Tämän artikkelisarjan tarkoituksena on avata yhteisömanagerin roolia. Alan ammattilaiset ja yhteisömanagerin tehtäviä hoitavat henkilöt tulevat kertomaan omasta työstään. Ohessa listattuna kysymyksiä, joihin pyritään pureutumaan tämän postaussarjan aikana:
- Millaisia asioita yhteisömanagerin työtehtäviin kuuluu? Millainen on yhteisömanagerin arki?
- Millaisia ominaisuuksia ja taitoja yhteisömanagerilta on hyvä löytyä? Milloin yhteisömanageri on onnistunut työssään?
- Mitkä ovat eri sidosryhmät ja tahot joiden kanssa yhteisömanageri toimii yhteistyössä?
- Millaisia vinkkejä asiantuntijat antavat yhteisömanagerina toimimiseen?
Suuren suosion saanut suomalaisille yhteisömanagereille suunnattu CMAD 2015 (Community Manager Appreciation Day) -tapahtuma järjestetään tänään jo neljättä kertaa Lahdessa. Sarjan seuraavassa osassa Dinglen markkinointipäällikkö Joonas Villanen jatkaa pureutumista yhteisömanagereiden maailmaan ja kertoo kuulumisia CMAD 2015 -tapahtumasta.
02.07.2015
IABlogi kesälaitumilla heinäkuussa
Kevään mittaan IABlogissa on käsitelty monia aiheita, kuten blogiyhteistyötä, hakukonemarkkinointia, somevaaleja, mittaamista ja mainonnan etiikkaa - vain muutamia mainitakseni
lue lisää26.01.2015
Yhteisömanagerin arki, osa 1
Uudessa postaussarjassa perehdytään yhteisömanagerin rooliin.
lue lisää10.12.2014
Blogiyhteistyön opas, osa 5: Case-pankki
Kotimaisia esimerkkejä monipuolisesta blogiyhteistyöstä
lue lisää12.11.2014
Blogiyhteistyön opas, osa 4: Milloin hyödyntää blogiyhteisöjä?
Toimiako suoraan itsenäisten bloggaajien kanssa vai hyödyntääkö blogiyhteisöjä? Listattuna 10 syytä hyödyntää blogiyhteisöjä.
lue lisää