Yhteisten termien käyttö selkeyttää digitaalisen audion toimintakenttää
Digitaalisen audion työryhmä aloitti toimintansa vuoden 2019 alussa. Muutamissa muissa IAB maissa digitaalisen audion työryhmät olivat toimineet jo pidempään, joten oli aika keskittyä tähän myös Suomessa.
Vuoden 2019 TOP 3 tavoitteet olivat;
1. Audio-toiminnan kokonaisuuden parempi ymmärtäminen
2. Alan yhtenäiset standardit ja mittarit – tukeva pohja kaikelle alan kehittämiselle
3. Kaupallisen kulman tukeminen
Innokkaiden kehittäjien määrä kasvussa
Työryhmä on kasvanut tasaisesti uusilla innokkailla digitaalisen audion osaajilla. Ryhmän jäseniä yhdistää halu lisätä ymmärrystä digitaalisen audion ympärillä. Pöydän ympärillä istuukin ilokseni monipuolinen edustus niin medioista, sisällöntuotannosta kuin mediatoimistostakin.
Markkinalla vastaan tulevat ristiriitaiset viestit ovat aiheuttaneet halun luoda yhteisiä standardeja ja jakaa tietoa. Tietotaidon kasvun ja yhteisen markkinapohjan luomisen avulla digitaalinen audio voi kasvaa Suomessa.
Vuoden 2019 lopussa nähtiin työryhmän ensimmäinen konkreettinen ulostulo, kun digitaalisen audion termit julkaistiin 10.12.2019 pidetyssä IAB:n Hot or Not -seminaarissa. Tällöin luotiin markkinalle yhteinen suositus digitaalisen audion yhteydessä käytettävistä termeistä ja niiden määritelmistä. Yhteisten termien käyttö selkeyttää tekemistä niin sisällöntuottajien kuin mainostajienkin suuntaan.
IAB:n viralliset suositustermit digitaaliselle audiolle
TERMI | MÄÄRITELMÄ |
Kuuntelu / Kuuntelukerta 60 sekuntia | Yksittäisen sisällön vähintään 60 sekuntia kestävä kuuntelu, jonka mittaus aloitetaan sen alusta. Yksi offline-lataus lasketaan kuuntelukerraksi, kun sitä on ladattu vähintään 60 sekuntia. |
Käynnistys (startti / event) | Käynnistys muodostuu aina, kun sisällön kuuntelu aloitetaan. Yhdellä jaksolla voi olla useita käynnistyksiä. |
Tavoittavuus / Reach | Eri laitteilta tehtyjen käynnistysten määrä tarkastelujaksolla. Yksi kuuntelija voi kuunnella sisältöä usealla päätelaitteella tai useampi kuuntelija voi käyttää samaa päätelaitetta. |
Keskikuunteluaika |
Kokonaiskuunteluminuutit jaettuna tavoittavuudella. |
Keskikuuntelu% | Jakson keskikuunteluaika suhteessa kokonaiskestoon. |
Keskikuuntelijamäärä | Keskimääräinen kuuntelijamäärä per minuutti. |
Aikajakso | Kaikkien digitaalisen audion käyttöä kuvaavien termien yhteydessä on ilmoitettava selkeästi, miltä ajanjaksolta luvut ovat. Yleisesti käytettyjä aikajakson määreitä ovat viikko ja kuukausi. |
Digitaalisen audion työryhmän jäsenet
A-Lehdet, Noora Verronen
Alma Media, Patrik Hautala
Alma Media, Jenni Kivessilta
Asennemedia, Noora Kunttu
Babler, Ninja Huhtamäki
Bauer Media, Sini Kervinen, pj
GroupM, Maria Martinmäki
GroupM, Minna Lindqvist
Nitro, Pasi Hiltunen
Podcastmedia, Juhani Pajunen
RadioMedia, Riina Aho
Sanoma, Johan Korsbäck
Sanoma, Kasper Kahila
Sanoma, Leena Lampenius
Yle, Anne Haaja
Yle, Aura Lindeberg
Tällä hetkellä työryhmä työstää ensimmäisen Digitaalisen audion ostajan opasta ja suunnittelee seminaaria digitaalisen audion ympärille. Digitaalisen audiotyöryhmän osalta tulossa konkreettista materiaalia ja ulostuloa siis jälleen keväällä 2020. Pysy kuulolla!
Digitaalisin audio-terveisin,
Sini Kervinen, PJ
Head of Digital Business, Bauer Media
03.10.2023
IAB Studio: Digiaudiomarkkina jyrkässä nousukiidossa
IAB Studio jaksot ovat napostelupituisia podcast jaksoja päivän polttavista aiheista ja tällä kertaa Miran vieraana on Elsa Kalervo Bauer Medialta ja Riina Aho Radiomedialta. Jaksossa puhutaan mm. digiaudion markkinaluvuista, juuri julkaistun Näin suomalainen kuuntelee - digiaudiotutkimuksen päälöydöksistä ja digitaalisen audion kokoajan nousevasta vaikuttavuudesta muiden mediamuotojen rinnalla.
lue lisää20.10.2021
Sosiaalisen median trendit: Audiotrendi on tullut jäädäkseen - 4 vinkkiä yrityksen somevideon musiikkivalintaan
IAB Finlandin sosiaalisen median trendityöryhmä kirjoittaa vuoden 2021 aikana mainostajille suunnatun blogisarjan sosiaalisen median trendeistä. Neljännessä osassa syvennytään audioon.
lue lisää18.03.2020
Mitä hyötyä podcasteista on markkinoinnissa?
Podcastit ovat kovin trendikkäitä, mutta kokemukseni mukaan moni markkinoija pohtii, mitä hyötyä podeista voisi olla kaupallisesti. Podeilla on kaksi selvää hyötyä markkinoijalle. Ensimmäinen on se, että markkinoija pääsee kiinni yhä suurempaan joukkoon ihmisiä tilanteissa, johon aiemmin ei ollut pääsyä. Podeja kuunnellaan yleensä arjen tauko- ja odotustilanteissa, joissa meidän tärkein aistimme, näkö, ei ole markkinointimielessä käytössä – toisin sanoen kotitöitä tehdessä, urheillessa tai liikenteessä. Toki aiemminkin taustalla on osassa näitä tilanteita voinut soida radio tai televisio, mutta podcast laajentaa mahdollisuuksia aivan uudelle tasolle.
lue lisää11.02.2020
Yhteisten termien käyttö selkeyttää digitaalisen audion toimintakenttää
Markkinalla vastaan tulevat ristiriitaiset viestit ovat aiheuttaneet halun luoda yhteisiä standardeja ja jakaa tietoa. Tietotaidon kasvun ja yhteisen markkinapohjan luomisen avulla digitaalinen audio voi kasvaa Suomessa. Vuoden 2019 lopussa nähtiin työryhmän ensimmäinen konkreettinen ulostulo, kun digitaalisen audion termit julkaistiin 10.12.2019 pidetyssä IAB:n Hot or Not -seminaarissa. Tällöin luotiin markkinalle yhteinen suositus digitaalisen audion yhteydessä käytettävistä termeistä ja niiden määritelmistä.
lue lisää