Yksi on varmaa mediamyynnissä
Nimittäin se, että muutos on välttämätöntä. Olen vetänyt kaupallisia toimintoja Mediatalo Keskisuomalaisessa nyt noin vuoden. Alusta asti oli selvää, että kyseessä on muutosprojekti. Meillä on tehty hyvää työtä mediamyynnissä. Onnistuminen näkyy tuloksissa eli markkinaosuutemme on kasvanut.
Muutoksen välttämättömyys tulee siitä, että maailma ympärillämme on muuttunut. Kuluttajat käyttävät koko ajan enemmän aikaansa digitaalisiin medioihin, mikä on luonnollisesti saanut aikaan sen, että mainostajien mediavalikoima näyttää nyt kovin erilaiselta kuin vaikka kymmenen vuotta sitten. Vahvat mediabrändit ovat edelleen vahvoja, mutta rinnalle on tullut rapakon takaa uusia ei niin perinteisiä mediatoimijoita.
Medioiden tarjoama on kehittynyt muutoksen mukana. Vaikka printin lukijamäärät ovat trendinomaisessa laskussa, monet lehtibrändimme tavoittavat digikanavien ansiosta enemmän ihmisiä kuin koskaan ennen. Kysymys ei olekaan siitä, että vanha ja uusi taistelevat ja jompikumpi voittaa, vaan siitä, että monipuolistuneista mediavalikon osista pitää tehdä kullekin asiakkaalle sopiva ratkaisu.
Mediayhtiöille on siis merkittävä haaste osata palvella mainostaja-asiakkaita eri tavalla kuin ennen. Liikkuvia osia on enemmän, eikä riitä, että osaa uudet tuotteet ja ymmärtää, mitä niillä voidaan tehdä – pitää ennen kaikkea ymmärtää asiakkaan tarve. Mitä haasteita asiakkailla on liiketoiminnassaan? Miten näitä voidaan ratkoa markkinointiviestinnällä? Millaisen ratkaisun voisi tätä taustaa vasten toteuttaa meidän välineissämme?
Palstamilleistä ja pikseleistä palveluihin
Monissa tapauksissa ei riitä, että tarjoamme asiakkaalle näkyvyyden, meidän pitää auttaa myös suunnittelussa ja toteutuksessa. Kaikki asiakkaamme eivät voi käyttää mediatoimistoa, digitoimistoa tai mainostoimistoa – tai näitä kaikkia – vaan meidän pitää pystyä tarjoamaan nämä palvelut osana ratkaisuamme. Helposti ostettavina ja kustannustehokkaina palvelutuotteina.
Ratkaisut täytyy myös osata perustella nyt, kun olemme aivan erilaisessa kilpailutilanteessa kuin ennen. Mihin paikallista tarvitaan, kun on ihmiset saadaan kiinni globaaleilla palveluilla?
Mediamyyjän ja -ostajan maailmankuva oli aiemmin selvästi suoraviivaisempi kuin nyt: kun on hyvää tavaraa, laitetaan ilmoitus lehteen ja ihmiset tulevat. Aivan kuten kotimaisten toimijoiden pitää pärjätä kilpailussa kansainvälisiä verkkokauppoja vastaan, täytyy 120 mediamyyjämme tuoda asiakkaillemme enemmän hyötyä kuin kilpailijansa.
Tähän kotimaisilla mediatoimijoilla on hyvät edellytykset, koska tuotteemme ovat kunnossa ja uskottavan mediasisällön kysyntä kasvaa – mediamyynnissä meidän on nyt pysyttävä hereillä ja osattava palvella asiakkaita heille sopivalla tavalla.
Kirjoittaja Jaakko Lintunen toimii kaupallisena johtajana Mediatalo Keskisuomalaisessa.
08.01.2025
IAB Jäsenesittely: ePrice ja Jaakko Sipola
Tässä blogisarjassa tutustumme IAB:n uusiin jäseniin hieman paremmin! Nyt on vuorossa ePrice ja Jaakko Sipola
lue lisää07.01.2025
IAB Jäsenesittely: Integral Ad Science and Björn Österman
Tässä blogisarjassa tutustumme IAB:n uusiin jäseniin hieman paremmin! Nyt on vuorossa Integral Ad Science and Björn Österman
lue lisää07.01.2025
IAB Jäsenesittely: OIKIO ja Hanna Länsivuori
Tässä blogisarjassa tutustumme IAB:n uusiin jäseniin hieman paremmin! Nyt on vuorossa OIKIO ja Hanna Länsivuori
lue lisää11.12.2024
IAB Studio: Uusi yhteistyö ottaa kaikki mukaan Retail Mediaan
IAB Studio jaksot ovat napostelupituisia podcast jaksoja päivän polttavista aiheista ja tällä kertaa studiossa Pasin kanssa ovat Hannaleena Koskinen Allerilta ja Teemu Kurri Craneworks / Doohlabsilta. Tällä kertaa studiossa otettiin kantaa kuumimpaan mediatrendiin, eli puhutaan retail mediasta.
lue lisää