Icon
IAB:n kevätkokous päätti sääntömuutoksista ja vuoden 2018 jäsenmaksuista Uutiset & blogi

IAB:n kevätkokous päätti sääntömuutoksista ja vuoden 2018 jäsenmaksuista

17.03.2017

Yli 30 henkeä kokoontui Alma taloon 16.3.2017 kuulemaan IAB:n tulevista suunnitelmista ja tekemään päätöksiä yhdistyksen toimintaan ja talouteen liittyen. Kuluva vuosi on IAB:n 20-vuotisjuhlavuosi, joka huipentuu syksyllä pidettävään juhlaseminaariin.

IAB:n hallitus on kevään aikana jumpannut IAB:n brändiä SEKin luovan tuottajan Mikko Martikaisen johdolla. Kokouksen aluksi hän esitteli workshoppien tuotokset, jotka kokous otti innolla vastaan. IAB:ta rakennetaan jatkossakin vetovoimaiseksi, jäseniä palvelevaksi sekä työryhmien ja tilaisuuksien kautta aikaansaavaksi yhteisöksi ja luotettavaksi tiedon lähteeksi. Vuoden 2017 toiminnan fokuksessa ovat muun muassa digimainonnan laatuun ja EU:n tietosuoja-asetukseen liittyvät asiat ja niihin vaikuttaminen sekä markkinointialan kehityksen edistäminen. Käytännössä tämä tarkoittaa ohjeistusten, suositusten ja oppaiden laatimista sekä koulutusten ja seminaarien järjestämistä.

Uusia jäsentasoja

Jäsenmaksu-uudistuksessa tuotiin uusia jäsentasoja vuodelle 2018. Industry partner ja partner -tasot sisältävät enemmän etuja jäsenyritykselle, ja uutena tuodaan konsernijäsenyys palvelemaan paremmin meditoimistojen yritysrakennetta. Jäsentasoista tullaan kertomaan lisää kevään aikana, ja tarvittaessa lisätietoja voi kysellä Birgitalta jo aiemmin.


Sääntömuutosasiat

Kokouksessa oli esillä kaksi sääntömuutosasiaa. Ensimmäisessä päätettiin, että jatkossa yhdistyksen kokouksissa jokaisella jäsenellä on yksi ääni, kun aikaisemmin mediajäsenillä on ollut kaksi ääntä. Toisessa hallituksen kokoonpanosta päätettiin, että jatkossa 12 hengen hallitus koostuu medioiden, mainostajien ja eri palveluntarjoajien (mediatoimistot, luovat toimistot, tutkimusyritykset, analytiikkapalvelujen tarjoajat, markkinointiteknologiaa kehittävät yritykset, mainosverkostot jne.) edustajista niin, että kutakin voi olla hallituksessa enintään kuusi ja vähintään kaksi. Nämä sääntömuutokset astuvat voimaan vuoden 2017 syyskokouksessa.

Nykyinen hallitus jatkaa vuoden 2017 loppuun

Hallitus ehdotti kevätkokoukselle, että siirrytään kalenterivuotisiin hallituskausiin niin, että hallituskausi on kaksi vuotta ja puolet hallituksesta on aina vaihtovuorossa. Uusi hallitus valitaan syyskuussa ja hallituskausi alkaa tammikuussa. Tästä johtuen hallitus ehdotti, että nykyinen hallitus jatkaa samalla kokoonpanolla ylimenokauden ajan vuoden 2017 loppuun saakka. Kokous äänesti päätöksestä, ja se hyväksyttiin. Syyskokouksessa 2017 valitaan uusi hallitus niin, että kuusi edustajaa valitaan kaudeksi 2018-2019 ja kuusi edustajaa valitaan yhdeksi kaudeksi 2018.

IAB Finland ry:n hallitus vuoden 2017 loppuun saakka:

Mediajäsenet
Sini Kervinen, Aller Media Oy, puheenjohtaja
Jukka Pulkkinen, Otavamedia Oy
Johanna Vartiainen, Alma Media Oyj
Mikko Viitanen, Google Finland Oy
Kirsi Hakaniemi, Mediatalo Keskisuomalainen Oyj
Jere Teutari, MTV Oy

Muut jäsenet
Tommi Malmivaara, Veikkaus Oy
Tommi Pelkonen, SEK & GREY Oy
Johanna Lehtonen, Dentsu Aegis Network Oy
Jukka Sundquist, Klikkicom Oy
Outi Nylund, Kesko Oyj
Riikka Järvinen, DNA Oy

Hallituksen puheenjohtajana jatkaa Aller Median Sini Kervinen.

Lisätiedot:
Birgitta Takala, toiminnanjohtaja, IAB Finland ry, 040 543 9165, etunimi.sukunimi(at)iab.fi
Sini Kervinen, hallituksen puheenjohtaja, Aller Media Oy, 040 740 4177, etunimi.sukunimi(at)aller.com

BLOGI
Digimainonnan määrä Euroopassa +11% kasvussa 2023

IAB Europe julkaisi 12.6.2024 AdEx-yhteenvetoraportin digitaalisen mediamainonnan määrästä Euroopassa vuonna 2023. 63 % kaikesta Euroopan mediamainonnasta oli digitaalista ja digimainonnan määrä kasvoi 11,1 % vuoteen 2022 verrattuna. Digimainonnan kokonaisvolyymi Euroopassa oli vuonna 2023 lähes 97 miljardia euroa. AdEx-tutkimuksen tiedonkeruu tehtiin 29 Euroopan maassa.

lue lisää

18.06.2024

Digimainonnan määrä Euroopassa +11% kasvussa 2023

IAB Europe julkaisi 12.6.2024 AdEx-yhteenvetoraportin digitaalisen mediamainonnan määrästä Euroopassa vuonna 2023. 63 % kaikesta Euroopan mediamainonnasta oli digitaalista ja digimainonnan määrä kasvoi 11,1 % vuoteen 2022 verrattuna. Digimainonnan kokonaisvolyymi Euroopassa oli vuonna 2023 lähes 97 miljardia euroa. AdEx-tutkimuksen tiedonkeruu tehtiin 29 Euroopan maassa.

lue lisää

10.06.2024

Digitaalinen audiomainonta vahvalla kasvu-uralla - kokonaismarkkina jo 9,3 mijoonaa euroa

IAB Finlandin digitaalisen audiomainonnan työryhmän toteuttaman estimaatin mukaan digiaudiomainonnan määrä vuonna 2023 oli 9,3 miljoonaa euroa, joka tarkoittaa yli 30 % kasvua vuoteen 2022 verrattuna. Vuonna 2022 markkina-arvio oli 7,1 miljoonaa euroa. Digitaalinen audiomainonta, mukaan lukien podcastit ja muut digitaalisen audion alustat, on nousemassa yhä keskeisempään rooliin mainosmaailmaa. Suomessa kasvun myötä toimijoiden odotetaan investoivan yhä enemmän sektoriin tulevina vuosina.

lue lisää

23.05.2024

Verkkomainonta vuoden 2023 tasolla

Verkkomainonnan määrä vuoden 2024 ensimmäisellä kvartaalilla oli noin 164 miljoonaa euroa. Vuoden 2023 vastaavaan kvartaaliin verrattuna digimainonnan määrä laski muutaman prosentin kymmenesosan. Verkkomainonnan osuus kaikesta mediamainonnasta jatkaa kasvua, ollen Q1/2024 aikana 57 %.

lue lisää

16.05.2024

Vaikuttajamarkkinoinnin määrä 7 % kasvussa vuonna 2023

IAB Finlandin ja vaikuttajatoimistojen yhteisen selvityksen perusteella vaikuttajamarkkinoinnin kokonaismarkkina Suomessa vuonna 2023 oli 56,1 miljoonaa euroa. Vuoteen 2022 verrattuna kasvua oli noin 7 %.

lue lisää