Koronavirus markkinoinnin muutoksen kiihdyttäjänä
Kesälomilta palataan tilanteeseen, jossa on edelleen paljon pandemiasta johtuvaa epävarmuutta mutta myös uutta toiveikkuutta. Keväällä monet meistä seurasivat tarkalla silmällä markkinoinnin ja mainonnan muutoksia, kun koronaviruksen ensimmäinen aalto muutti ihmisten käyttäytymistä. Nyt toivotaan ettei toinen aalto iske kovaa ja samalla mietitään mihin pitäisi panostaa vai pitäisikö vielä odottaa.
Kevään uhkaavimpien uutisten kohdalla saatettiin tehdä nopeita päätöksiä kampanjoiden siirtämisestä muutamilla viikoilla ja joillain aloilla ymmärrettävästi himmailtiin enemmänkin. Monilla oli hankalaa mutta toiset tekivät ennätyksiä. Suomessa esimerkiksi Keskolla oli valtavan hyvä kevät ja kansainvälisesti Facebook, Google ja Amazon kaikki tekivät hurjia tuloksia.
Onko nyt siis oikea aika hidastella kehitysprojekteja vai laittaa niihin vauhtia? NYU Sternin markkinoinnin professori Scott Galloway on jo muutaman kuukauden toistanut, että kuvainnollisesti kevään ja kesän muutama kuukausi ovat nopeuttaneet verkkokaupan kehitystä kymmenellä vuodella. Ellei siis keväällä pärjännyt suhteessa kilpailijoihin niin nyt pitäisi painaa kaasua jotta pysyy vauhdissa.
Asiat eivät palaa samaan tilaan missä ne olivat ennen pandemiaa, vaikka koronatilanne kuinka tasautuisi ja rokotteet tulisivat markkinoille. Parhaiten pärjänneet yritykset ovat koko kevään ja kesän ajan hioneet (verkko)markkinoinnin ja -myynnin prosesseja tiptop-kuntoon. Siksi ne ovat avainasemassa yhä parantamaan tulostaan seuraavan erän eli syksyn alkaessa. Niillä seuraavat kehitysprojektit ovat jo alkamassa.
Ellei suuria yllätyksiä tapahdu niin loppuvuosi menee ‘uuden normaalin’ parissa. Vaikka edelleen on epävarmuutta niin monia asioita voidaan jo ennustaa. Ovatko esimerkiksi teidän markkinointi ja ostoprosessit valmiina siihen, että vuoden lopussa häämöttävän joulusesongin aikana yhä kasvava osuus ostoksista ja niiden harkinnasta tehdään verkossa monissa eri kanavissa?
Onko olo luottava, että paikallinen kilpailija ei vie joululahjamyyntiä tai nyt jo Ruotsinkin verkkokauppansa lanseeraava Amazon ei vie sitä kohta kokonaan? Hivuttautuessaan yhä lähemmäs Suomea Amazon luo uhkakuvia mutta samalla se tuo mukanaan monille mahdollisuuksia uusien markkinointi- ja myyntikanavien muodossa. Nekin vaativat kuitenkin selvittelyä ja sovittelua yhteen nykyisten markkinoinnin ja myynnin prosessien kanssa.
Nyt on siis aika kääriä hihat ja ryhtyä toimeen. Keskustelu sisäisesti ja toimistokumppanien kanssa alkakoon siitä missä halutaan olla joulusesongin alkaessa tai seuraavan vuoden alussa ja mitkä ovat askeleet, joilla tavoitteisiin päästään. Onko riittävä osaaminen ja resurssit valmiina vai tarvitaanko niitä lisätä?
Älkää myöskään jättäkö tärkeitä kanavia kuten ohjelmallista ostamista vain toimistojen hoidettavaksi, kun talon sisällä keskitytään tutumpiin Facebookiin, hakuun tai markkinoinnin automaatioon. Vaikka kumppani tekisikin toimenpiteet esimerkiksi siellä ohjelmallisen ostamisen puolella niin on hyvä ymmärtää miten ja miksi ne tehdään kuten tehdään. Sillä tavoin tuloksia on helpompi tulkita ja keskustelu toimistokumppaninkin kanssa voi olla hedelmällisempää, kun molemmilla puolilla ymmärrätte asiat ja voitte siksi yhdessä miettiä syvemmin mitkä ovat juuri teille tärkeimmät kehityskohteet kyseisen kanavan tekemisessä.
Jos uusia markkinointeknologioita harkitessa meinaa mennä sormi suuhun niin teknologioihin erikoistuneiden toimistojen lisäksi kannattaa tutustua aiheeseen IAB:n kesän kynnyksellä julkaistusta uudistetusta markkinointiteknologian oppaasta. Oppaasta saa perusteet melkein mihin tahansa markkinointeknologioiden alueeseen ja löytää ohjelmistoja mistä aloittaa. Syvälle opas ei mene aiheissa vaan siihen pisteeseen päästessä parhaan avun saakin kenttään erikoistuneista toimistoista, uusilta osaavilta rekryiltä tai asiaan tarkemmin vihitystä IAB:n oppaasta. Joten eipä siinä. Aloitetaan
Kirjoittaja Tuukka Aaltonen on Relevant Digitalin projektipäällikkö. Hän auttaa julkaisijoita, toimistoja ja mainostajia tekemään parempaa dataohjautuvaa markkinointia sekä kehittämään liiketoimintaansa.
IABlogin Facebook kommentit
Digimarkkinoinnin, mainonnan ja median maailma kehittyy nopeammin kuin koskaan aiemmin. Alan ammattilaisena tiedät, miten tärkeää on pysyä ajan tasalla uusista trendeistä, työkaluista ja parhaista käytännöistä. Siksi me IAB:llä päivitämme jatkuvasti digimarkkinoijan ja -myyjän sertifikaattia – vastaamaan tämän päivän ja huomisen haasteisiin.
lue lisää23.01.2025
Digimarkkinoijan ja -myyjän sertifikaatti uudistuu – pysy ajan tasalla muuttuvassa maailmassa
Digimarkkinoinnin, mainonnan ja median maailma kehittyy nopeammin kuin koskaan aiemmin. Alan ammattilaisena tiedät, miten tärkeää on pysyä ajan tasalla uusista trendeistä, työkaluista ja parhaista käytännöistä. Siksi me IAB:llä päivitämme jatkuvasti digimarkkinoijan ja -myyjän sertifikaattia – vastaamaan tämän päivän ja huomisen haasteisiin.
lue lisää20.01.2025
Uusi IAB:n jäsenetu vuodelle 2025: Foorumit
IAB Finland aloittaa uudet jäsenille suunnatut foorumit helmikuussa 2025. Ensimmäiset foorumit keskittyvät kahteen IAB:n jäsenkyselyssä erittäin tärkeäksi koettuun teemaan: tekoälyyn sekä mainonnan tuloksellisuuteen. Foorumit keskittyvät 100% osallistujien omaan oppimiseen ja ne ovat avoinna kaikille IAB:n jäsenille. Pidämme yhteisen infotilaisuuden foorumeista tiistaina 11.2.2025 klo 9:00 Teamsissa. Tule mukaan tutustumaan foorumeihin ja lue myös alta yleisimmät kysymykset foorumeihin liittyen.
lue lisää15.01.2025
IAB Finland 2025 - Painopisteet, jäsenedut ja kumppanit
IAB Finlandin vuosi 2025 on rakennettu jäsenten toiveiden pohjalle. Työryhmien, tapahtumien ja täysin uutena jäsenetuna aloittavien foorumeiden teemat pohjautuvat syksyllä 2024 tehtyyn jäsentutkimukseen. Yhteistyökumppanina IAB koetaan yhä kiinnostavampana, sillä yhteensä 19 digitaalisen mainonnan ja markkinoinnin toimijaa on Industry Partnerina tai Premium Partnerina IAB Finlandin kanssa.
lue lisää29.11.2024
Mainostajat vahvasti mukana IAB Finlandin hallituksessa
Uusina IAB-painopisteinä tekoäly ja Retail Media - IAB Finlandin syyskokouksessa 27.11.2024 sovittiin vuoden 2025 painopisteet ja äänestettiin yhdistykselle uusi hallitus. Painopisteissä yhdistyy täysin uudet teemat, kuten tekoäly ja Retail Media, IAB:n perinteisiin vahvuuksiin liittyen digimainonnan kohdentamiseen sekä mittaamiseen. Uusina jäseninä hallitukseen valittiin seuraavaksi kahdeksi vuodeksi Clear Channel, Posti, Elisa, Veikkaus, Relevant ja IPG/Kinesso.
lue lisää