Korvaako FLoC kolmannen osapuolen evästeen Chrome selaimessa?
Vuoden 2020 alussa Google ilmoitti estävänsä kolmannen osapuolen evästeet Chrome selaimessa kahden vuoden kuluessa. Chromen käyttäjäkunta on niin suuri, että muutoksella tulee olemaan merkittäviä vaikutuksia digimainonnan ekosysteemiin, jossa nykyisellään kolmannen osapuolen evästeellä on tärkeä roolinsa mm. mainonnan kohdentamisessa ja mittaamisessa sekä mainospetosten estämisessä.
Pian tämän ulostulon jälkeen Google kertoi ajatuksestaan korvata evästeet selainpohjaisilla avoimilla standardeilla, joiden lopullisen muodon saavuttamiseksi käynnistettiin “Privacy Sandbox” -hanke.
Privacy Sandbox
Privacy Sandboxin on kiistatta kerrottu olevan Googlen vastaus kasvavaan paineeseen yksityisyydensuojan parantamiseksi, mainonnalla rahoitettujen sisältöjen varmistamiseksi sekä mahdollisesti myös muiden toimijoiden evästeiden estämiseksi.
Privacy Sandbox -hankkeessa sivustojen ja mainostajien välillä jaettavat tiedot pyritään minimoimaan ja tallentamaan aikaisempaa suurempi osa kävijätiedoista ainoastaan kävijän laitteelle. Googlen hankkeessa visioidaan mm. mainonnan kohdentamisesta ja konversioiden mittaamisesta yksityisyyttä suojaavien rajapintojen (API) kautta selainympäristössä. Rajapintoja on kaavailtu yhteensä ainakin viittä erilaista, joista jokainen täyttäisi eri tarpeita.
Tammikuussa 2021 Google kertoi, että kolmannen osapuolen evästeiden sijaan Chrome selaimessa tulisi mainonnan kohdentaminen tapahtumaan Federated Learning of Cohortsin eli FLoC:in avulla, joka on yksi kehitetyistä rajapinnoista. Nyt hanke on edennyt siihen vaiheeseen, että se etenee pian laajempaan testaukseen.
Mikä ihmeen FLoC?
FloC on suunniteltu mahdollistamaan kiinnostukseen perustuva mainonnan kohdentaminen selaimessa. Kohdentaminen tapahtuisi ryhmittelemällä suuria joukkoja käyttäjiä, joilla on samanlaiset kiinnostuksen kohteet. FloC:in keskeinen toimintaperiaate on selaimen sisällä toimiva koneoppiva algoritmi, johon selain syöttää sivustojen tiedot, joilla käyttäjä on vieraillut. Algoritmi päättää, mihin joukkoon eli kohorttiin käyttäjä kuuluu vertaamalla sitä suureen joukkoon muita käyttäjiä, joilla on samanlaisia kiinnostuksen kohteita.
Eli jos käyttäjä vierailisi useilla ruoanlaittoon, koiriin ja muotiin liittyvillä sivustoilla, voitaisiin tämä käyttäjä liittää samaan joukkoon muiden samoja kiinnostuksen kohteita omaavien kanssa. Mainostajat voisivat tehdä kiinnostuksen kohteisiin perustuvaa mainontaa kohdentamalla mainoksia näihin joukkoihin perustuen. Yksittäisen käyttäjän selaustiedot eivät siirtyisi pois selaimesta vaan selain lähettäisi ainoastaan Cohort ID:n eteenpäin, jotta tiedettäisiin mihin joukkoon käyttäjä kuuluu.
FLoC ei tulisi korvaamaan kolmannen osapuolen evästeitä sellaisenaan. Rajapinta mahdollistaisi ainoastaan mainonnan kohdentamisen käyttäjien yleiseen kiinnostukseen perustuen. Sen avulla ei kuitenkaan pystyttäisi mittaamaan mainontaa tai estämään mainospetoksia (fraud), kuten kolmannen osapuolen evästeiden avulla on voitu tehdä. Mainonnan uudelleen kohdentaminen ei myöskään olisi mahdollista FloC:in kautta vaan näille kaikille ominaisuuksille on kehitteillä omia rajapintoja.
Yksityisyys säilyy vai säilyykö?
Jos kohortit olisivat tarpeeksi suuria ei yksittäisiä käyttäjiä voitaisi seurata ja Googlen mukaan yksityisyys säilyisi silloin. Toki riskejä on silti ilmassa. Google on esimerkiksi tiedostanut, että koneoppiva algoritmi voi tahattomasti rakentaa joukkoja, jotka paljastavat käyttäjän arkaluontoiseen luokkaan kuulumisen, kuten esimerkiksi henkilökohtaiset vaikeudet. Tämänkaltaisen joukkojen syntyminen pyrittäisiin estämään.
Siitä säilyttäisikö menetelmä todella yksityisyyden on ristiriitaisia näkemyksiä. FloC:in on sanottu mahdollisesti jopa vaikeuttavan yksittäisen käyttäjän ymmärrystä siitä, miten heidän tietojaan käytetään ja kuka kohdentaa heille mainontaa. Haasteista huolimatta Google on ilmoittanut, että pian sidosryhmien on mahdollista testata FloC:in vahvuuksia ja heikkouksia itse.
Julkinen testaus alkaa maaliskuussa
Google on kertonut, että mainonnan kohdentamisen käyttäjän yleisen kiinnostuksen perusteella mahdollistava FloC rajapinta on osoittautunut lähes yhtä tehokkaaksi mainonnan kohdentamisessa kun kolmansien osapuolten evästeet, jos tarkkaillaan konversioiden määrää.
Vielä ei kuitenkaan ole selvää, miten tarkkoja kohdennuksia tulevaisuudessa voitaisiin tehdä, mutta tämä selvinnee maaliskuussa kun avoimet testaukset alkavat. Google mainostaa FloC:in tehokkuutta ja vahvistaa samalla, että se tulee käyttämään Privacy Sandboxin rajapintoja omien verkkomainonnan tuotteiden tehostamiseen kun kolmannen osapuolen evästeitä ei enää tueta. Näin ollen on selvää, että FloC tulisi olemaan tärkeä osa digitaalista mainontaa tulevina vuosina.
Google avaa FloC-pohjaiset kohortit avoimeen testaukseen Google Adsissa vuoden toisella neljänneksellä. Huhtikuun Chrome 90 -päivityksessä tullaan näkemään ensimmäisiä Privacy Sandbox ominaisuuksia.
Kapuloita rattaisiin
Iso-Britannia tutkii Googlen suunnitelmaa poistaa kolmansien osapuolen evästeet Chrome selaimesta. Sääntelyviranomaiset ovat huolissaan siitä, että "Privacy Sandbox" -muutokset voivat suosia Google-mainoksia. Ison-Britannian kilpailu- ja markkinaviranomainen (CMA) totesi tutkimuksessaan, että Googlen hanke voi vaikeuttaa julkaisijoiden kykyä tuottaa tuloja ja heikentää digitaalisen mainonnan kilpailua ja vahvistaa Googlen markkinavoimaa.
CMA ilmoitti myös saaneensa julkaisijoilta ja teknologiayrityksiä edustavalta ryhmältä valituksia, joiden mukaan Google saattaa väärinkäyttää määräävää markkina-asemaansa. Huolenaiheiden vuoksi CMA päätti suorittaa muodollisia tutkimuksia, mutta tässä vaiheessa ei olla tehty päätelmiä lakien rikkomisesta. CMA jatkaa yhteistyötä Googlen kanssa yksityisyys- ja kilpailuongelmien ratkaisemiseksi prosessin edetessä.
Google ei ole antanut vihjeitä siitä, että se tulisi pidentämään kolmannen osapuolen evästeiden tukea aikasemmin ilmoittamastaan 2 vuoden määräajasta. Tämä tarkoittaisi sitä, että eri sidosryhmillä olisi vuosi aikaa sopeutua Floc:in käyttöön. Googlen on hiottava myös muut Privacy Sandboxin rajapinnat valmiiksi määräaikaan mennessä, jotta esimerkiksi mainonnan mittaaminen ja uudelleenkohdentaminen olisi mahdollista myös määräajan jälkeen. Vielä ei ole viitteitä siitä, että muuta hankkeet olisivat kehityksen osalta yhtä pitkällä kuin Floc.
Aiheesta muualla:
Github: Federated Learning of Cohorts (FLoC)
The Drum: What the f**k is FLoC? Google opens up on post-cookie roadmap
Videoweek: Google’s Decision is In: FLoC Will Replace Third-Party Cookies
Engadget: The UK will probe Google's plan to eliminate third-party cookies in Chrome
Adexchanger: Google Releases Results From Early Tests Of Cohort-Based Advertising
Kirjoittaja Suvi Leino työskentelee Customer Experience and Marketing Managerina Relevant Digitalilla.
Relevant Digital Oy
IABlogin Facebook kommentit
Uusina IAB-painopisteinä tekoäly ja Retail Media - IAB Finlandin syyskokouksessa 27.11.2024 sovittiin vuoden 2025 painopisteet ja äänestettiin yhdistykselle uusi hallitus. Painopisteissä yhdistyy täysin uudet teemat, kuten tekoäly ja Retail Media, IAB:n perinteisiin vahvuuksiin liittyen digimainonnan kohdentamiseen sekä mittaamiseen. Uusina jäseninä hallitukseen valittiin seuraavaksi kahdeksi vuodeksi Clear Channel, Posti, Elisa, Veikkaus, Relevant ja IPG/Kinesso.
lue lisää29.11.2024
Mainostajat vahvasti mukana IAB Finlandin hallituksessa
Uusina IAB-painopisteinä tekoäly ja Retail Media - IAB Finlandin syyskokouksessa 27.11.2024 sovittiin vuoden 2025 painopisteet ja äänestettiin yhdistykselle uusi hallitus. Painopisteissä yhdistyy täysin uudet teemat, kuten tekoäly ja Retail Media, IAB:n perinteisiin vahvuuksiin liittyen digimainonnan kohdentamiseen sekä mittaamiseen. Uusina jäseninä hallitukseen valittiin seuraavaksi kahdeksi vuodeksi Clear Channel, Posti, Elisa, Veikkaus, Relevant ja IPG/Kinesso.
lue lisää11.11.2024
Verkkomainonnan osuus jo yli 60 %
Verkkomainonnan määrä vuoden 2024 kolmannella kvartaalilla oli noin 180 miljoonaa euroa. Vuoden 2023 vastaavaan kvartaaliin verrattuna digimainonnan määrä kasvoi noin viisi prosenttia. Verkkomainonnan osuus kaikesta mediamainonnasta Q3/2024 aikana oli peräti 62 %.
lue lisää01.11.2024
IAB arvioi natiivimainonnan määrän Suomessa
IAB Finlandin sisältömarkkinoinnin työryhmä on arvioinut natiivimainonnan määrän Suomessa. Suurimpien kotimaisten mediatalojen sekä natiiviverkostojen myymän natiivimainonnan kumulatiivinen määrä vuonna 2023 oli noin 15,8 miljoonaa euroa.
lue lisää28.10.2024
MIXX kumppanuudet myynnissä!
Haemme 2-3 Platina -kumppania MIXX Awardsille, IAB:n toista kertaa järjestämälle värikkäälle palkintogaalalle, jossa digimarkkinoinnin innovaatiot ja edelläkävijät kerätään yhteen.
lue lisää