Icon
Kuoleeko banneri? Uutiset & blogi

Kuoleeko banneri?

18.10.2012 | Anu Vuokko, TNS Gallup

Display- eli bannerimainonta ei edelleenkään ole kuolemassa, vaikka skeptisimmät jo pitkään ovat tällaisia povauksia heitelleet. Päinvastoin, banneri elää ja voi hyvin, kertoo tuore Online Advertising 2012 –tutkimus. Kysyttäessä, mitä internet-mainonnan muotoja aikoo käyttää seuraavan 12 kk aikana, Display nousi aiempien vuosien tapaan ykköseksi. Aivan kintereillä tulevat hakusana- ja sosiaalisen median mainonta.

Innostusta sosiaalista mediaa kohtaan ei enää voi laittaa ”hypen” piikkiin. SoMe ei ole mainostajille vain tulevaisuutta, vaan vahvasti jo tätä päivää. Mielenkiintoista on se, että mainostajien näkemykset sosiaalisen median toimivuudesta jakautuvat vahvasti kahtia. Osa kokee, että näkyminen sosiaalisessa mediassa on tuonut hyvin kontakteja, osa taas kokee, että kontakteja ei ole riittävästi tullut ja sosiaalisen median toimivuutta on vaikea todentaa. Lieneekö yksi syy tähän kaksijakoisuuteen itse toteutuksissa? - Hyvin tehty ja perusteellisesti suunniteltu toimii, heikommin tehty ei toimi. Syy voi löytyä myös kohderyhmästä ja tuotteesta: kaikki eivät käytä sosiaalista mediaa, eivätkä kaikki tuotteet sovi sinne.

Ja sosiaalinen media näyttää muuten mainostajien mielissä olevan yhtä kuin Facebook.

Verkkomainonnalla tuntuu yleisesti ottaen pyyhkivän mukavasti. Peräti 77% mainostajista aikoo kasvattaa verkon osuutta markkinointibudjetissaan seuraavan 12 kk aikana. Suurimpana syynä verkon osuuden kasvuun nousee se, että lähes kaikki kohderyhmät ovat jo verkossa ja siksi mainostajienkin on oltava siellä. Hienoa, että tämä perusasia on vihdoin ymmärretty! Verkko koetaan myös edullisemmaksi kuin muut mediat - kun budjetit pienenevät, verkossa samalla rahalla saa enemmän. Mahtaisiko tässä olla jopa mahdollisuus nostaa nettimainonnan hintoja? Tätä pohdittaessa kannattaa kuitenkin olla varovainen – muista medioista nettiin siirtyvällä rahalla kun on entistä enemmän jakajia.

IABlogin Facebook kommentit

BLOGI
IAB-Foorumit toukokuussa 2025 - Tekoäly markkinoinnissa ja mainonnan tuloksellisuus

Foorumit ovat uusi IAB:n jäsenetu, jossa keräämme kaikki foorumeiden aihealueista kiinnostuneet yhteen oppimaan. IAB:n jäsentutkimuksen mukaan tekoälyn hyödyntäminen sekä markkinoinnin tuloksellisuus koetaan kaikkein mielenkiintoisimmiksi teemoiksi vuonna 2025 ja siksi keskitymme juuri näihin teemoihin,

lue lisää

24.04.2025

IAB-Foorumit toukokuussa 2025 - Tekoäly markkinoinnissa ja mainonnan tuloksellisuus

Foorumit ovat uusi IAB:n jäsenetu, jossa keräämme kaikki foorumeiden aihealueista kiinnostuneet yhteen oppimaan. IAB:n jäsentutkimuksen mukaan tekoälyn hyödyntäminen sekä markkinoinnin tuloksellisuus koetaan kaikkein mielenkiintoisimmiksi teemoiksi vuonna 2025 ja siksi keskitymme juuri näihin teemoihin,

lue lisää

08.04.2025

REKRY: Toiminnanjohtaja - IAB Finland

Oletko digitaalisen mainonnan ja markkinoinnin asiantuntija, joka haluaa vaikuttaa koko toimialan tulevaisuuteen? IAB Finland etsii kokenutta ja intohimoista Toiminnanjohtajaa johtamaan järjestön toimintaa ja kehittämään suomalaista digitaalista ekosysteemiä yhdessä alan johtavien toimijoiden kanssa.

lue lisää

28.03.2025

IAB Finlandin toiminnanjohtaja vaihtuu – uuden vetäjän haku käynnissä

IAB Finlandin pitkäaikainen toiminnanjohtaja Pasi Raassina on ilmoittanut eroavansa tehtävästään. Raassina jättää tehtävänsä ottaakseen vastaan uuden uramahdollisuuden. Hän jatkaa kuitenkin toiminnanjohtajana elokuun puoleenväliin asti varmistaakseen sujuvan siirtymävaiheen seuraajalleen.

lue lisää

27.02.2025

Hei IAB:n jäsen! Tule mukaan tekoäly ja markkinoinnin ROI -foorumeihin

IAB:n ensimmäiset foorumit teemoista “Tekoäly markkinoinnissa” ja “Markkinoinnin ROI” kokoontuvat keskiviikkona 12.3. ja torstaina 13.3. klo 9:00 - 10:30.  Molemmissa foorumeissa käsitellään alkuun työkaluja alla olevalla agendalla,

lue lisää